تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده معماری

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده معماری هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده : طراحی زمین بازی کودکان در پارک های عمومی شهری

نام ارائه دهنده : سارا موحدی- طناز احمدی پور- هانیه ابراهیمی- هانیه یزدانی

زمینه و نوع پروژه : معماری - عملی

درجه سختی:  متوسط

اصولاً پارک ها مجموعه ای از فضاهای سخت و فضاهای سبز می باشند که هر یک به عنوان مکمل دیگری عمل می کند. به طورکلی فضاهای سخت شامل مبلمان، عناصر معماری، کف سازی ها و غیره بوده و تابعی از ویژگی ها و اصول معماری پارک می باشد که بایستی دقیقاً در مراحل طراحی پارک به آن ها توجه شده و براساس نوع عملکرد آن ها مقادیر مناسب آن برآورد گردد. لازم به ذکر است که کلیه ی فضاهای سخت طراحی شده، بایستی از لحاظ فرم عملکرد متناسب با کارکرد و گروه سنی استفاده کنندگان از پارک ها بوده و هر کدام از اصول مخصوص به خود تبعیت کند.

به عنوان مثال طراحی انواع مبلمان و حتی معماری یک پارک ویژه ی کودکان با یک پارک شهری که مورد استفاده ی طیف های سنی زیادی قرارداد متفاوت می باشد. زمین های بازی در پارک ها متناسب با نوع عملکرد فضاهای سبز و ابعاد آن ها می توان شامل یک یا مجموعه ای از زمین بازی فوتبال، والیبال، بستکبال، تنیس، بدمینتون، تنیس روی میز و غیره باشد.

دانش آموزان پژوهشگر در این پروژه به بررسی زمین بازی در پارک های عمومی شهری در ایران وجهان، بررسی مزایا و معایب آن ها از دیدگاه معماری و روانشناسی، گرفتن آمار از استفاده کنندگان از پارک ها و استخراج اطلاعات لازم از آن ها،   بررسی کردن راه حل های جایگزین برای بهتر کردن کیفیت پارک ها و بهبود معایب آن ها، بررسی ایده های مطرح شده در مورد بهتر کردن کیفیت پارک ها و سنجش آن ها، ساختن ماکت شماتیک با توجه به دست آوردهای به دست آمده، پرداختند.


ایده های برگزیده معماری هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده :  اتاق پاک

نام ارائه دهنده : رایحه تهرانی - مانلی روح شهباز

زمینه و نوع پروژه : معماری - عملی

درجه سختی:  دشوار

دانش آموزان پژوهشگر در این پروژه به بررسی استفاده ا ز انرژی خورشید و روش های ذخیره انرژی در اتاق خواب پرداختند. درواقع این دانش آموزان به بحث و مطالعه در مورد انواع مصالح قابل استفاده، بررسی انواع روش های استفاده از انرژی های پایدار و نوین، مطالعه ی استانداردهای طراحی اتاق و ساخت ماکت پرداختند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده معماری هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده هنر، معماری و شهرسازی هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)