تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده شیمی

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.
ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده : حذف فلز جیوه از پساب صنعتی با استفاده از نانو ذرات مغناطیسی آهن و ساخت لوله ی خود تصفیه کننده

نام ارائه دهنده:    فاطمه عزیزی

زمینه و نوع پروژه : شیمی – تحقیقاتی

درجه سختی:  دشوار

از بین 105 عنصر جدول تناوبی حدود 80 عنصر به دلایل خصوصیات ویژه از جمله چگالی بالا در گروه فلزات واقع شده اند. در این میان چگالی سطحی همه فلزات یكسان نبوده و این امر عاملی برای جداسازی فلزات سنگین از بقیه گروه شده است،بطور کلی فلزات سنگین دسته ای از فلزات هستند که چگالی سطحی آن ها بیش از 5mg/cm3  باشد که ازجمله آن ها می توانیم به سرب، روی، کادمیوم، جیوه و نیکل اشاره نماییم.

حضور فلزات سنگین بیش از استانداردهای تعریف شده در محیط باعث بروز مشکلات و عوارض زیست محیطی برای ساکنان آن محل و اکوسیستم می گردد.تاثیرات فلزات سنگین روی انسان مختلف بوده و عمده ترین آن مربوط به بروز اختلالات عصبی است. جیوه  قوی ترین سم فلزی است که در آب بصورت معدنی یا آلی دیده شده و به شکل متیل اتیل مرکوری در زنجیره غذائی وارد بدن آبزیان گردیده و تجمع می یابد. این فلز می تواند از طریق جفت وارد بدن جنین شده و ناهنجاری های مختلفی ایجاد نماید.

صنایع عمده ترین منابع آلاینده مربوط به فلزات سنگین هستند. کارخانجاتی از قبیل آبکاری ، باطری سازی و تولید قطعات الکترونیک از مهم ترین آن ها می باشند. آلودگی ناشی از سرب عمدتا مربوط به سوخت های فسیلی می باشد که بدنبال آلودگی هوا، آلودگی خاک وآب را هم به دنبال خواهد داشت.

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

اکثر قریب به اتفاق واحدهای تولید کننده فاضلاب صنعتی حاوی فلزات سنگین فاقد سیستم های تصفیه هستند و روزانه مقادیر فراوانی فاضلاب صنعتی را وارد محیط زیست یا شبکه فاضلاب شهری می نماید که باعث آلودگی منابع آبی می شوند. در مواردی نیز که فاضلاب صنعتی تصفیه می شود مشکل دفع و دفن لجن تولید شده وجود دارد که می تواند از طریق گیاهان، جذب و وارد چرخه غذایی شود. بنابراین حذف فلزات سنگین می بایستی در مورد لجن تصفیه خانه های فاضلاب نیز انجام گیرد.

روش های مختلفی برای حذف فلزات سنگین و خارج نمودن آن ها از محیط از جمله پساب های صنعتی وجود دارد که به طور عمده شامل روش های شیمیایی و بیولوژیک می گردد.

این دانش آموز پژوهشگر در این پروژه ابتدا، نانو ذرات مغناطیسی آهن را تهیه کرده سپس در تماس با محلولی از نیترات جیوه قرار می دهد، پس از آن میزان جیوه باقی مانده در محلول را با دستگاه جذب اتمی اندازه گرفته است، پیش بینی می شود میزان 70 درصد از جیوه موجود در محلول به این روش حذف شود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده شیمی هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان 

ایده های برگزیده شیمی هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده شیمی هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان