تبیان، دستیار زندگی
غذایی که ما روزانه تهیه می کنیم بعد از مدتی ماندن در هوای آزاد به علت رشد باکتری ها در آن فاسد می شود و دیگر قابل استفاده نیست. از جمله موادی که می توان برای کند کردن سرعت فاسد شدن غذاها از آن استفاده کرد نانو ذرات نقره یا همان نانو سیلور می باشد. نانو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان میثاق 2 تبریز

در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

بررسی تاثیر نانو مواد روی سرعت فاسد شدن غذاها

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان میثاق 2 تبریز در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: با سلام و وقت به خیر ، لطفاً خودتان را معرفی کنید.

اعضای گروه ما به نام های صالح مالک، امیر خزاعی، رضا رضایی، پارسا غفارپورو شروین تنیده می باشند که از دبیرستان میثاق 2 تبریز در این جشنواره شرکت کرده ایم. کار ما به یاری استاد راهنما جناب آقای دکتر مرتضی حنیفه زاده انجام شده است.

تبیان: در مورد کار پژوهشی تان برای ما توضیح دهید.

غذایی که ما روزانه تهیه می کنیم بعد از مدتی ماندن در هوای آزاد به علت رشد باکتری ها در آن فاسد می شود و دیگر قابل استفاده نیست. اما در مواردی مانند تهیه غذای کوه نوردان و حتی فضانوردان لازم است ماندگاری غذا بالاتر برود و دیرتر خراب شود. گرما و رطوبت هم به عنوان عوامل مساعد کننده شرایط برای فعالیت عوامل فساد عمل می کنند و همچنین عواملی مانند نور و اکسیژن باعث تغیراتی در مواد غذایی مثل اکسید شدن روغن ها و ویتامین ها می شوند.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان میثاق 2 تبریز در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

از جمله موادی که می توان برای کند کردن سرعت فاسد شدن غذاها از آن استفاده کرد نانو ذرات نقره یا همان نانو سیلور می باشد. نانو ذرات نقره برای بدن انسان ضرری ندارند و خاصیت آنتی باکتریال دارند. همچنین این مواد در صورت وجود رطوبت در غذا باز هم می توانند تاثیر خود را بگذارند. وجود مقدار متناسب نانو ذرات نقره در غذای مصرفی به علت خاصیت های ذکرشده ی این نانو ماده از رشد سریع میکروب و باکتری جلوگیری می کند.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان میثاق 2 تبریز در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: چرا چنین ایده ای به ذهن شما رسید؟

در میان موضوعاتی که تبیان برای کار پیشنهاد داده بود ما موضوعی نزدیک به این را مشاهده کردیم. موضوع از این قرار بود که تحقیق کنید و ببینید چه موادی روی فاسد شدن غذاها اثر می گذارند. ما با کمی تغییر تصمیم گرفتیم روی موادی تحقیق کنیم که سرعت فاسد شدن را کمتر کنند، این طور شد که این موضوع را انتخاب کردیم.

تبیان: در حین انجام این کار لطمه ای به درس خواندن شما وارد نشد؟

به دلیل وقت کافی و برنامه ریزی که داشتیم و انجام کار گروهی توانستیم کار را بدون هیچ لطمه ایی پیش ببریم. علاوه بر آن باعث شد بیشتر با فناوری نانو آشنا شویم و حتی تعدادی از دانش آموزان در المپیاد نانو شرکت کردند.

 تبیان: آیا قبلا با تبیان آشنایی داشتید؟

بله مدت هاست که از سایت تبیان استفاده می کنیم اما با جشنواره تبیان به تازگی آشنا شده ایم.

تبیان: ممنون از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم: نسرین صادقی