تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.
ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده : قارچ ها

نام ارائه دهنده:    ریحانه بیاتی-لیلا قدوسی - زینب باقری - مریم دوست محمدی

زمینه و نوع پروژه : زیست - عملی

درجه سختی : متوسط

قارچ ها موجوداتی هتروتروف بوده، فاقد ریشه ، ساقه و برگ هستند و در یکی از پنج سلسله موجودات زنده قرار داده شده‌اند. این موجودات به علت فقدان کلروفیل (سبزینه) قادر به سنتز مواد آلی نیستند و در نتیجه ناگزیرند به صورت ساپروفیت روی مواد آلی مرده گیاهی و جانوری و یا به صورت انگل روی یاخته‌های زنده و یا داخل آن ها زیست کنند. نوع دیگر زندگی همزیستی قارچ ها با دیگر موجودات است که در میکوریزا و گلسنگ ها دیده می‌شود.

ساختار اغلب قارچ ها از رشته‌ها و یا ریسه‌های نخی شکل به نام هیف تشکیل شده است. در قارچ های پست ، ریسه‌ها یا هیف ها فاقد دیواره عرضی هستند. انشعابات هیف ها یا ریسه‌ها شبکه‌ای به نام میسیلیوم را بوجود می‌آورند. شبکه میسیلیوم را می‌توان به صورت کپک بر روی مواد آلی مختلف مشاهده کرد. آنزیم هایی که توسط قارچ های مختلف به وجود می‌آیند می‌توانند انواع مواد آلی را تجزیه کرده و به مواد ساده‌تری مبدل کنند. قارچ ها از لحاظ ساختار یاخته‌ای جزء یوکاریوت ها هستند در اطراف هسته و دیگر اجزای یاخته‌ غشای دو لایه وجود دارد. در اطراف یاخته، دیواره یاخته‌ای حاوی کیتین قرار می‌گیرند.

دانش آموزان پژوهشگر در این پروژه به پرورش قارچ ها پرداخته اند و بیان کرده اند که قارچ ها بر خلاف گیاها ن برای رشد، تولید مثل به منبعی از غذای آلی نیاز دارند. گیاهان انگیزه سبزی به نام کلروفیل دارند که به آن ها امکان می دهد غذای مورد نظرشان را به کمک انرژی خورشید بسازند. قارچ ها دارای دو نوع سمی و مفید هستند. قارچ های مفید مثل مخمر ها و قارچ های مضر مانند قارچ های روی غذا، کاغذ ، چوب های به کار رفته در ساختمان هستند . هم چنین این پژوهشگران فعالیت هایی جهت پرورش قارچ ها و کشت بهینه و بهره وری در این زمینه انجام داده اند.


ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده : اوتیسم

نام ارائه دهنده:    زهرا استکی- فاطمه ترکی- شادی شرکت قناد- نگین عسکری- مطهره نصر

زمینه و نوع پروژه : زیست - تحقیقاتی

درجه سختی : متوسط

اوتیسم نوعی اختلال رشدی است كه با رفتارهای ارتباطی، كلامی غیر طبیعی مشخص می شود. علائم این اختلال در سال های اول عمر بروز می كند و علت اصلی آن ناشناخته است. این اختلال در پسران شایع تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبك زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر می گذارد. كودكان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات كلامی و غیر كلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت های مربوط به بازی، مشكل دارند. این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می سازد. در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری  نیز دیده می شود. در این افراد حركات تكراری ( دست زدن، پریدن ) پاسخ های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می شود وممكن است در حواس پنجگانه ( بینایی ، شنوایی ، لامسه ، بویایی و چشایی )  نیز حساسیت های غیر معمول نشان دهند. هسته مركزی اختلال در اوتیسم ، اختلال در ارتباط است.

در واقع دانش آموزان پژوهشگر در این پروژه با توجه به لزوم شناخت بیشتر این بیماری و نحوه برخورد با آن در بین خانواده هایی که تحت تاثیر قرار دارند، در صدد بر آمده اند به راهکارهایی که به برخورد هر چه بهتر با این بیماری می انجامد بپردازند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده زیست ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)    

 ایده های برگزیده زیست ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (2)  

ایده های برگزیده زیست ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (3)