تبیان، دستیار زندگی
از آنجایی که پلاستیک های مصنوعی خیلی روی محیط زندگی تاثیر می گذارد و دیر تجزیه می شوند، دانش آموزان کلاس اول دبیرستان ثامن توانستند با استفاده از نشاسته برنج و نشاسته نخود پلاستیک هایی بسازند که هم قابلیت ارتجاعی بالایی دارند و هم ظرف چهار تا شش ماه تخریب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان غیرانتفاعی ثامن

در هفتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان ثامن در هفتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تولید پلاستیک زیست تخریب پذیر از مواد حاوی نشاسته

تبیان:  با سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید.

من زینب ایمانی به همراه دوستم نعیمه مرادی کلاس اول دبیرستان از دبیرستان ثامن در هفتمین جشنواره تبیان شرکت کرده ایم.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

همان طور که می دانیم پلاستیک های مصنوعی در طبیعت تجزیه نمی شوند یا برای تجزیه آن ها زمان زیادی لازم است و چون از منابع نفتی ساخته می شوند، پس از گذشت زمان طولانی این منابع نفتی به اتمام می رسد بنابراین انسان در آینده دچار مشکل خواهد شد. ما سعی کردیم از مواد طبیعی پلاستیک بسازیم که این نوع پلاستیک ها ظرف چهار تا شش ماه تجزیه می شوند.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان ثامن در هفتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

خانم نعیمه مرادی: از آن جایی که دیدیم پلاستیک های مصنوعی خیلی روی محیط زندگی ما تاثیر می گذارد و اطراف ما را این پلاستیک هایی که دیر تجزیه می شوند پر کرده اند. بنابراین به فکر راهی افتادیم که این پلاستیک ها سریع تخریب شوند تا بتوانیم محیط تمیزتری برای زندگی داشته باشیم.

بین مواد طبیعی تحقیق کردیم و دیدیم نشاسته بهترین ماده ایی است که بتوانیم از آن پلاستیک بسازیم. با تحقیق و پژوهش دریافتیم که بهترین نشاسته هایی که قابلیت ارتجاعی خیلی بالایی دارند نشاسته برنج و نشاسته نخود می باشد و کسی هم تابحال تحقیقی روی آن انجام نداده است.

در نهایت توانستیم با استفاده از این نشاسته ها پلاستیک هایی بسازیم که هم قابلیت ارتجاعی بالایی دارند و هم ظرف چهار تا شش ماه تخریب می شوند. امیدواریم بتوانیم کارمان را به مصرف انبوه برسانیم.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان ثامن در هفتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: خانم مرادی چه عواملی باعث شد شما این موضوع را برای جشنواره انتخاب کنید؟

بیشتر محیط زندگی ما باعث انتخاب این موضوع شد چرا که وقتی وارد طبیعت می شویم پلاستیک هایی که در گوشه و کنار قرار دارند به خصوص در جنگل ها، زیبایی محیط را از بین می برند.

تبیان: خانم ایمانی آیا در طول انجام این پروژه با مشکل خاصی مواجه شدید؟

طبیعتا سر هر راهی مشکلاتی وجود دارد. در این پژوهش نیز یک مشکل هزینه بود و دیگری کمبود وسایل مورد نیاز که بر آن غلبه کردیم.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان ثامن در هفتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: خانم مرادی آیا به هم سن و سالان خود پیشنهاد می کنید که سراغ کارهای پژوهشی بروند؟

ما در طول انجام این کار به دوستان خود پیشنهاد دادیم که سراغ کارهای عملی و پژوهشی بروند و اکثر آن ها مشتاق هستند که در سال آینده در این جشنواره شرکت کنند. متاسفانه همه تصور می کنند که انجام این پژوهش ها سبب لطمه زدن به درس هایشان می شود درحالی که با برنامه ریزی صحیح می توان هم درس و هم کار عملی را به بهترین شکل پیش برد.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم: نسرین صادقی