تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده فیزیک

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده : قفل رمزی بدون کلید کنترل شونده با موبایل

نام ارائه دهنده:  یاسمن حسینی- سما مصطفایی

زمینه و نوع پروژه : فیزیک - عملی

درجه سختی: دشوار

این دوستان سعی در ساختن قفل رمزی بدون کلید کنترل شونده با موبایل هستند. در واقع، قفل رمزی بدون کلید کار می کند، که با شنیدن صدای صفحه کلید موبایل در را باز می نماید. رمزی که برای این منظور تعیین می گردد 4 رقمی می باشد.

این قفل رمزی بر خلاف قفل های دیگر کلیدی برای باز کردن ندارد در نتیجه احتمال سرقت را کاهش می دهد. قفل مجهز به میکروفن مخفی است که با شنیدن صدای تون(صدای فشار دادن کلیدهای موبایل را تون می گویند) آن را با رمز از پیش تعیین شده مقایسه کرده و در صورت یکسان بودن کد درب را باز می کند. رمز سیستم به صورت چهار رقمی بوده و توسط چار دیپ سوئیچ (کلید ردیفی 1 الی 9) تنظیم می گردد. در صورت اضافه کردن دیپ سوئیچ ها می توان به عدد رمز بالاتری دست یافت.


ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده : کنترلر هود هوشمند

نام ارائه دهنده:  مهسا بخشی زاده

زمینه و نوع پروژه : فیزیک - عملی

درجه سختی:  متوسط

این دوستان سعی در ساختن هود هوشمندی هستند که فن داخلی را به صورت اتوماتیک با توجه به گرمای روی اجاق روشن می کند.

در واقع، این سیستم با توجه به روشن بودن اجاق گاز و رسیدن گرمای هود به 40 درجه ی سانتی گراد، دور کند هود را روشن می کند. با رسیدن دما به 50 و 60 درجه ی سانتی گراد به ترتیب دور متوسط و تند هود به طور خودکار روشن می شود. مزیت این کار این است که در مصرف برق صرفه جویی می شود زیرا نیازی به روشن کردن هود در زمان پخت غذا نیست و هر زمان که نیاز باشد هود به صورت خودکار روشن می شود و علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق طول عمر موتور افزایش می یابد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده فیزیک هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)  

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

 ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (3)