تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده برگزیده زیست محیطی

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده برگزیده زیست محیطی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده : بررسی تفاوت مدیریت زباله در کشورهای توسعه یافته و کشور ایران

نام ارائه دهنده:    آیفر ناظمی

زمینه و نوع پروژه : زیست محیطی - تحقیقاتی

درجه سختی:  دشوار

زباله حجیم ترین مصنوع دست بشر است. روزانه بیش از 3.5 میلیون تن زباله در سراسر جهان تولید می شود که در کشورهای توسعه یافته 80 در صد از پسماند بازیافت می شود و به چرخه مصرف باز می گردد و باقی مانده به صورت بهداشتی دفع یا سوزانده می شود.

معمولا کشورهای صنعتی دارای بالاترین نرخ در تولید زباله هستند چرا که تولید و مصرف کالا در این کشورها بالاست اما نکته اساسی که از شاخصه های توسعه نیز هست درصد بازیافت و فرهنگ مدیریت زباله است.

60 درصد زباله‌های خانگی بریتانیا قابل بازیافت یا تغییر کاربری است اما در انگلیس تنها 17,7 درصد زباله‌ها بازیافت می‌شوند و 78 درصد آن دفن می‌شوند. این در شرایطی است که روزانه بیش از 5,3 میلیون تن زباله در جهان تولید می‌شود که ایرانی‌ها با میانگین سرانه روزانه 700 گرم، 40هزار تن زباله در روز تولید می‌کنند.

این در حالی است که آلمانی‌ها روزانه 90هزار تن تولید زباله دارند، که در نگاه نخست فاجعه بار به‌نظر می‌رسد. اما در کشورهای توسعه یافته‌ای همچون آلمان 80درصد از زباله‌ها بازیافت می‌شود، در حالی که در ایران کمتر از 5 درصد زباله به چرخه استفاده باز می‌گردد و فاجعه درست از همین‌جا آغاز می‌شود؛ زمانی که با کوهی از زباله روبه‌روییم و نمی‌دانیم چه کنیم، در حالی‌که به‌طور متوسط کشورهای در حال توسعه، 5 درصد سرانه تولید ناخالص ملی خود را برای خدمات مدیریت ضایعات شهری هزینه می‌کنند.

ژاپن 5 درصد از بودجه شهرداری را به این امر اختصاص می‌دهد. در مالزی 70 درصد، در هند 86 درصد و در اندونزی 90 درصد هزینه مدیریت مواد زائد جامد شهری صرف جمع آوری ضایعات می‌شود. از سوی دیگر در کشورهای توسعه یافته خدمات جمع‌آوری محصولات قابل بازیافت بسیار بالاست و تاسیسات فرآوری و بازیافت،  بسیار پیشرفته و بازار محصولات بازیافتی، بسیار گسترده است. در همین حال روش‌های عملی شده برای کاهش آسیبی که زباله‌ها به سلامت و محیط وارد می‌کنند کاملاً شناخته شده هستند. در این میان اتحادیه اروپا همواره روی 4 اصل کاهش مواد اولیه، استفاده دوباره از تولیدات، بازیافت و احیای انرژی تاکید می‌کند.

ایده برگزیده زیست محیطی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

 انواع مواد قابل بازیافت در پسماند های شهری:

پلاستیک : از عمده ترین آلاینده های محیط زیست است. مشکل بزرگ ظروف پلاستیکی این است که دیر تجزیه می شوند و محل های دفن بهداشتی زباله ها را نیز زود پر می کنند .

پت : بطری های آب معدنی و نوشابه ،اچ دی پی ای، ظروف شیر ، ظروف روغن موتور

پی وی سی : ظروف شامپو و روغن خوراکی

ال دی پی ای : ظروف بسته بندی نان و سبزیجات

پلی پرو پیلن : ظروف ماست ،بطری شربت، در بطری، روکش چیپس و کیک

پلی استایرن : لیوان های یکبار مصرف، ظروف بسته بندی آجیل و گوشت

کاغذ : بیشترین ماده سازنده  کاغذ از درختانی مانند کاج و سرو به دست می آید . در ایران سالانه یک میلیون تن کاغذ مصرف می شود مقدار زیادی از آن با صرف هزینه های بالا به کشور وارد می شود .

برای تولید هر تن کاغذ 17 اصله درخت قطع می شود. کاغذ پنجمین صنعت بزرگ مصرف کننده جهان است و برای تولید هر تن کاغذ 400 هزار کیلو وات برق مصرف می شود.

آلو مینیوم: بعضی از قوطی ها از آلومینیوم ساخته می شوند . آلو مینیوم تا 500 سال تجزیه نمی شود.

این دانش آموز پژوهشگر در این پروژه با به دست آوردن پیشینه ی روش های مدیریت زباله در ایران و چند کشور توسعه یافته بیان می کند، ابتدا در کشورهای توسعه یافته فقط به تلنبار کردن و سوزاندن زباله ها اکتفا می شد که با افزایش جمعیت مسولین این کشورها متوجه شدند که زمین های زیادی برای تلنبار کردن اشغال می شود و بیماری هایی در محیط شیوع پیدا می کند و آب نهرها و آب زیر زمینی آلوده می شود. در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها در گذشته ای نه چندان دور فقط به تلنبار کردن و سوزاندن زباله ها فکر می شد.در نهایت کشورها به این نتیجه رسیدند مدیریت درست زباله ها منجر به کاهش حجم زباله ها ،آلودگی محیط زیست و صرفه جویی در پول و ایجاد شغل های جدید می شود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده زیست شناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده زیست شناسی هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده زیست شناسی هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان