تبیان، دستیار زندگی
دبیرکل سازمان ملل متحد، از جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد تا در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه شرکت کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 دعوت شد


دبیرکل سازمان ملل متحد، از جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد تا در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه شرکت کند.

تحریم ایران

بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران بر نقش مهم و کلیدی ایران برای حل بحران سوریه تاکید کرد و افزود: پس از انجام گفت‌وگوهای طولانی به این نتیجه رسیدیم که کشورهای ایران، لوکزامبرگ، مکزیک، یونان، استرالیا، بلژیک، بحرین، کره جنوبی، هلند و واتیکان را به فهرست دعوت‌شوندگان به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه اضافه کنیم.

وی افزود: همان‌گونه که بارها بر اهمیت و ضرورت حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 تاکید کردم، نقش تهران برای ایجاد صلح و ثبات در سوریه تأثیرگذار خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه "ایران به عنوان کشور مهم منطقه و همسایه بزرگ سوریه نقش کلیدی برای ایجاد صلح و ثبات در آن کشور دارد"، به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و گفت: تهران همچون سایر کشورها می‌داند که مفاد قطعنامه ژنو 1 (30 ژوئن 2012) باید اجرایی شود.

وی همچنین از دولت و گروه‌های مخالف سوری خواست با حسن نیت در کنفرانس مذکور شرکت کنند و همه تلاش خود را برای پایان دادن به جنگ و خونریزی و زندگی اسفبار مردم سوریه بکار گیرند.

بان‌کی‌مون با بیان اینکه در 48 ساعت گذشته گفت‌وگوهای تلفنی بسیاری با رهبران و مقام‌های کشورهای مختلف جهان به منظور حمایت آنان از کنفرانس صلح سوریه انجام داده است، ابراز امیدواری کرد که این نشست منجر به حفظ یکپارچگی این کشور شود.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه "ایران به عنوان کشور مهم منطقه و همسایه بزرگ سوریه نقش کلیدی برای ایجاد صلح و ثبات در آن کشور دارد"، به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و گفت: تهران همچون سایر کشورها می‌داند که مفاد قطعنامه ژنو 1 (30 ژوئن 2012) باید اجرایی شود

وی درباره مواضع تهران درباره مفاد کنفرانس ژنو نیز گفت که در جریان تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران، بار دیگر بر نقش سازنده تهران در این کنفرانس تاکید کرده است.

بان‌کی‌مون درباره برگزاری انتخابات آتی در سوریه اظهار کرد: در زمان حاضر بنا نداریم در این باره اظهار نظر کنم اما بدون شک در کنفرانس صلح بین‌المللی سوریه در این خصوص مذاکرات مهمی انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به نشست ژنو 2 قرار است دوم بهمن ماه در شهر مونترو سوییس برگزار شود و نمایندگانی از 40 دولت در آن دعوت شده‌اند.

بخش سیاست تبیان

منبع : ایسنا