تبیان، دستیار زندگی
كتابهای محبوب محمد چرمشیر، جلال ستاری، حافظ موسوی، توفیق سبحانی و احمد پوری.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كتابهای محبوب این نویسندگان!


كتابهای محبوب محمد چرمشیر، جلال ستاری، حافظ موسوی، توفیق سبحانی و احمد پوری.

كتابهای محبوب این نویسندگان!

کتاب‌های محبوب محمد چرمشیر

این نمایشنامه‌نویس در معرفی کتاب‌های محبوبش گفت: از کتاب‌هایی که به‌تازگی خوانده‌ام، مجموعه داستان «خیکی‌ها در تاریخ» نوشته پیتر کری، نمایشنامه «ترحم در تاریخ» اثر هاوارد بارکر، نمایشنامه «مدئا» نوشته لوکیوس آنیوس سنکا و نمایشنامه «خانه آلیسون» از سوزان گلسپل کتاب‌های خیلی خوبی بوده‌اند.

او در ادامه کتاب‌های محبوبش را که پیش‌تر خوانده به این شرح معرفی کرد:

1-«مرشد و مارگاریتا» نوشته میخاییل بولگاکف

2-«ناگهان تابستان گذشته» نوشته تنسی ویلیامز

3-«آینه‌های روبه‌رو» از بهرام بیضایی

4-«ترس و لرز» نوشته غلامحسین ساعدی

5-«مدراتو کانتابیله» اثر مارگریت دوراس

6-«داستان‌هایی از بارش مهر و مرگ» نوشته عباس نعلبندیان

7-«روزنه آبی» اثر اکبر رادی

8-«آرامسایشگاه» نوشته بهمن فرسی

9-«جشن تولد» از هارولد پینتر

10-«یکلیا و تنهایی او» نوشته تقی مدرسی

11-«جای خالی سلوچ» از محمود دولت‌آبادی

12-«همسایه‌ها» اثر احمد محمود

13-«دایی جان ناپلئون» نوشته ایرج پزشکزاد

14-«پاتوغ» از اسماعیل خلج

چرمشیر همچنین درباره شعرهای مورد علاقه‌اش گفت: شعرهای ناظم حکمت‌، محمود درویش،‌ غادة الثمان‌، پابلو نرودا‌، فدریکو گارسیا لورکا،‌ رسول یونان‌، احمدرضا احمدی‌ و شمس لنگرودی‌ را دوست دارم. از شاعران جوان کار بهزاد عبدی را پسندیدم و از شاعران فرم‌گرا شعرهای مهرداد فلاح را می‌پسندم.

کتاب‌های محبوب توفیق سبحانی

این نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت گفت: در حال حاضر من فقط به کتاب‌های مولوی علاقه‌مندم و کتاب دیگری نمی‌خوانم. تا 30 - 40 سال آینده هم اگر زنده بمانم فقط کتاب‌های مولوی را می‌خوانم.

کتاب‌های محبوب احمد پوری

این مترجم و نویسنده گفت: کتاب‌های «همسایه‌ها» و «داستان یک شهر» از احمد محمود، «همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها» اثر رضا قاسمی و «احتمالا گم شده‌ام» نوشته سارا سالار را می‌پسندم. همچنین معتقدم باید شعرهای آنا اخماتووا را خواند.

شعرهای پابلو نرودا و ناظم حکمت و همچنین شعرهای شمس لنگرودی، رسول یونان، حافظ موسوی و شهاب مقربین را می‌پسندم. شعرهای احمد شاملو و فروغ فرخزاد هم حتما بر من تأثیرگذار بوده‌اند.

جلال ستاری: از کتاب‌هایی که دوست دارم و خواندن آن‌ها را دوباره شروع کرده‌ام، کتاب «اعترافات» ژان ژاک روسو و «بینوایان» ویکتور هوگوست که هر دو خواندنی هستند و در حال حاضر نیز در حال دوباره‌خوانی آن‌ها هستم.

کتاب‌هایی که بر حافظ موسوی تأثیر گذاشتند

این شاعر گفت: من از پانزده-شانزده‌سالگی به طور جدی کتاب‌خوان شدم. در آن دوره «بوف کور» و «سگ ولگرد»ِ صادق هدایت تأثیر زیادی بر من گذاشت. در همان دوره که حدود سال 48 بود، در کنار آثار صادق هدایت با آثار احمد شاملو، اسماعیل شاهرودی، «ناقوس» نیما، شعرهای فروغ فرخزاد و منوچهر آتشی آشنا شدم و این کتاب‌ها مسیر خواندن و تفکر مرا مشخص کردند.

او در ادامه افزود: من شانس آوردم که در آن دوره با آثار هدایت و شعرهای شاملو، نیما، فروغ، آتشی و شاهرودی آشنا شدم. این آشنایی روی من تأثیر زیادی داشت و این تأثیر هنوز در ذهن من باقی است. بخش‌هایی از «بوف کور» روی من تأثیر مثبت داشته است. بعد از آن بارها «بوف کور» را خوانده‌ام، اما آن گیجی سرخوشانه که در آن دوره به من دست داد، هنوز باقی مانده است. از سوی دیگر شعر شاملو مثل پتکی، سکوت فکری آن دوره را در من شکست و طرز فکرم را مشخص کرد. کتاب «ورق‌پاره‌های زندان» اثر بزرگ علوی هم تأثیر زیادی بر من داشت. انتشار این کتاب در آن دوره ممنوع بود، اما نسخه دست‌نویس آن در سال 49 به دستم رسید و خواندنش بر من اثرگذار بود.

جلال ستاری چه کتاب‌هایی را دوست دارد؟

این نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت درباره‌ کتاب‌هایی که خواندن آن‌ها را دوست دارد، گفت: از کتاب‌هایی که دوست دارم و خواندن آن‌ها را دوباره شروع کرده‌ام، کتاب «اعترافات» ژان ژاک روسو و «بینوایان» ویکتور هوگوست که هر دو خواندنی هستند و در حال حاضر نیز در حال دوباره‌خوانی آن‌ها هستم. همچنین یکی از بهترین کتاب‌هایی که تا به حال خوانده‌ام، کتاب «سرخ و سیاه» استاندال است،

او در ادامه افزود: البته بیش‌تر رمان‌های معروف قرن نوزدهم کتاب‌های محبوب من هستند که نمی‌توانم نام ببرم، چون آن‌ها واقعا دریایی هستند.

ستاری درباره‌ کتاب‌های فارسی محبوش نیز گفت: از کتاب‌های فارسی هم کتاب «تاریخ بیهقی» مخصوصا قسمت مربوط به «بر دار کردن حسنک وزیر» را خیلی دوست دارم و فکر می‌کنم این بخش یک از زیباترین قصه‌های ماست و در حال دوباره خواندن آن هستم. شعرهای منوچهری را نیز بسیار دوست دارم.

او درباره‌ کتاب‌های جدیدتر هم اظهار کرد: کتاب‌ها و رمان‌های جدیدتر را نخوانده‌ام، اما از بین آن‌هایی که خوانده‌ام، رمان‌های خانم فریبا وفی را بسیار دوست دارم. رمان‌های این خانم خیلی کوتاه هم هستند و خواندن‌شان برایم دلپذیر بود، ولی به طور کلی به ندرت کتاب‌های امروزی را می‌خوانم.

فرآوری: رویا فهیم

بخش كتاب و كتابخوانی تبیان


منبع: ایسنا