تبیان، دستیار زندگی
به گفته دین‌پرست، در ایران یک میلیون و 235 هزار نفر حداقل یک‌بار ماده مخدر مصرف کرده‌اند که 123هزار نفر، یعنی حدود 10 درصد از کل افراد را زنان تشکیل می‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند درصد ایرانی ها معتادند؟


به گفته دین‌پرست، در ایران یک میلیون و 235 هزار نفر حداقل یک‌بار ماده مخدر مصرف کرده‌اند که 123هزار نفر، یعنی حدود 10 درصد از کل افراد را زنان تشکیل می‌دهند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه‌ مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بزودی پروتکل درمان اعتیاد با داروهای آگونیست و مراکز اقامتی و سند درمان تا پایان امسال ابلاغ خواهد شد.

اعتیاد

بابک دین‌پرست در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان فارس گفت: اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر، توسعه مراکز ماده 15 است و در این راستا هم‌اکنون 5233 مرکز ترک اعتیاد در کشور فعالیت دارد که 89 درصد از آنها غیردولتی است. در 18 استان کشور مرکز درمان اجباری ( موضوع ماده 16) فعال است و برای افزایش ظرفیت این مراکز نیز مشکلی وجود ندارد، این مراکز به‌نوعی جایگزین زندان خواهد شد، اما اولویت مراکز ترک اعتیاد ماده 15 و توسعه‌ این مراکز است.

دین‌پرست برخورد با مراکز غیرمجاز ترک اعتیار را لازم دانست و گفت: 1158 مرکز غیرمجاز در کشور شناسایی شده که از این تعداد 462 مرکز تعطیل و 486 مرکز نیز وارد فاز دریافت مجوز شده است.

وی از نهایی شدن الزامات درمان محرک‌ها و تعبیه اتاق تزریق DIC خبرداد و در خصوص حوزه فرهنگی نیز گفت: تعداد دستگاه‌های فرهنگی عضو ستاد از هشت دستگاه به 15 دستگاه افزایش داده شده و سال گذشته نیز برای اقدامات پیشگیرانه 20 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

دین‌پرست گفت: استانداران 10 درصد کل اعتبارات مورد نیاز بخش فرهنگی دستگاه‌های اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر را باید تامین کنند.

در ایران یک میلیون و 235 هزار نفر حداقل یک‌بار ماده مخدر مصرف کرده‌اند که 123هزار نفر، یعنی حدود 10 درصد از کل افراد را زنان تشکیل می‌دهند.22 درصد از معتادان کشور دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند. 15 درصد از معتادان فوق‌دیپلم، 38 درصد دیپلمه هستند و 50 درصد را شاغل و متاهل بوده و بازه سنی کل معتادان بین 15 تا 64 سال است

به گفته دین‌پرست، در ایران یک میلیون و 235 هزار نفر حداقل یک‌بار ماده مخدر مصرف کرده‌اند که 123هزار نفر، یعنی حدود 10 درصد از کل افراد را زنان تشکیل می‌دهند.22 درصد از معتادان کشور دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند. 15 درصد از معتادان فوق‌دیپلم، 38 درصد دیپلمه هستند و 50 درصد را شاغل و متاهل بوده و بازه سنی کل معتادان بین 15 تا 64 سال است.

دین‌پرست با یادآوری اینکه 2.65 درصد از کل جمعیت کشور را معتادان تشکیل می‌دهند، گفت: سال قبل 500 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف و 263 هزار معتاد و خرده‌فروش دستگیر شده‌اند و امسال این میزان تاکنون به 400 تن موادمخدر و دستگیری 180 هزار نفر بالغ شده است.

اعتیاد

وی با تصریح اینکه آمار کشفیات و دستگیری‌ها و مجازات‌ها برای مردم مهم نیست، گفت: تقاضای مردم سخت شدن و از بین رفتن امکان دسترسی به مواد مخدر در مکان‌های عمومی شهرها است.

دین‌پرست با بیان اینکه 46 درصد از زندانیان کشور به‌شکل مستقیم و 25 درصد به شکل غیرمستقیم به جرایم مواد مخدر مرتبط بوده و در زندان هستند، گفت: این آمار و عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر نه مردم را راضی می‌کند، نه مسئولان را، وضعیت همچنان غیرقابل قبول است .

این مقام مسئول تصریح کرد: به‌جای قراردادن کشفیات و دستگیری‌ها به‌عنوان شاخص اصلی، باید ضربه را به بنیان قاچاق مواد مخدر وارد کرد.

دین‌پرست یادآور شد: براساس آمار سازمان ملل سود قاچاق مواد مخدر در ایران 3 میلیارد دلار است حال آن که سال گذشته در اقدامات مبارزه‌ای با این پدیده، 2 میلیون دلار به بنیان اقتصادی قاچاقچیان ضربه زده‌ایم.

بخش اجتماعی تبیان


منبع : ایسنا