تبیان، دستیار زندگی
یادواره شهدای عملیات کربلای ۵ لشکر ۱۰ سیدالشهدا عصر روز پنج شنبه ۲۶ دی‌ماه ۹۲ در حسینیه سیدالشهدا (ع) برگزار شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دغدغه‌ای جز زنده ماندن یاد شهدا نداریم

یادواره شهدای عملیات کربلای 5 لشکر 10 سیدالشهدا


یادواره شهدای عملیات کربلای 5 لشکر 10 سیدالشهدا عصر روز پنج شنبه 26 دی‌ماه 92 در حسینیه سیدالشهدا (ع) برگزار شد.

دغدغه‌ای جز زنده ماندن یاد شهدا نداریم

اینجا با هر که باب سخن بازکنی یادی از کربلای 5 دارد، موج موج رزمندگان 8 سال دفاع مقدس همراه فرزندان و نوه‌های خود وارد حسینیه می‌شوند، گرمای حضورشان سردی روزهای پایانی دی‌ماه را از نظرت دور می‌کند؛ راستی دی ماه 1365 سرد نبود؟ چگونه عملیات به این وسعت در سوز سرمای دی‌ماه به ثمر نشست مگر آنکه دست خدا همراه رزمندگان بود. در این مراسم نیز همه از عملیات کربلای 5 با شب قدر انقلاب یاد می‌کنند شبی که تقدیر انقلاب مشخص شد و دشمن حساب کار دستشان آمد.

چنانچه سرهنگ سید علی بنایی، فرمانده تیپ نیرو مخصوص حضرت زهرا در گفتگو با خبرنگار تبیان، سپاه محمد رسول الله کربلای 5 را توصیف ناشدنی دانست چرا که آن را سخت‌ترین عملیات در بین عملیات‌های دفاع مقدس می‌داند که از حیث تاکتیک بی نظیر و از حیث بروز خصوصیات معنوی در بین رزمندگان بسیار ارزشمند بوده است. وی رزمندگان کربلای 5 را امروز باقدرت تر و باانگیزه تر از روزهای دفاع مقدس می‌داند چرا که دارای روحیات ویژه‌ای هستند و در عرصه‌های فرهنگی و علمی نیز حضور پر رنگی داشته‌اند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس در ادامه سخن رزمندگان را در این روزها چنین بیان کرد: این رزمندگان دغدغه‌ای جز زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا ندارد و تمام تلاششان را می‌کنند که همواره در این راه قدم بردارند.

این مراسم که با حضور مقامات لشکری و کشوری چون سردار محسن کاظمینی، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران،‌ سردار نصیری، فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) ، سردار محقق، مسئول پیشکسوتان سپاه سیدالشهدا،سردار سید یوسف مولایی، فرمانده لشکر عملیاتی 10 سیدالشهدا،‌ سرهنگ سید علی بنایی، فرمانده تیپ مخصوص حضرت زهرا(س)، جمعی از رزمندگان و جانبازان عملیات کربلای 5 و خانواده‌های شهدای این عملیات برگزار شد.

این رزمندگان دغدغه‌ای جز زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا ندارد و تمام تلاششان را می‌کنند که همواره در این راه قدم بردارند

سید علی بنایی، فرمانده تیپ مخصوص حضرت زهرا (س) در ابتدای این مراسم به خانواده شهدا و ایثارگران و فرماندهان دوران دفاع مقدس خیرمقدم گفت

وی در ادامه بیان کرد: آنچه که مسلم است این است که این‌گونه همایش‌ها و یادواره‌ها حق مطلب را درباره شهدای عزیز ادا نمی‌کند، اما ما وظیفه داریم در حد رشد و توانمان قدم برداشته و با عنایت خداوند وظایف خود را انجام دهیم. انتظار داریم خانواده‌های شهدا نیز در این امر مهم ما را یاری دهند. خداوند را شاکریم که به ما توفیق داد تا بار دیگر یادواره شهدای تیپ حضرت زهرا (س) و لشکر 10 سیدالشهدا را همزمان با سالروز غرورآفرین عملیات کربلای 5 و بیت‌المقدس 2 در این شب برگزار کنیم.

بنایی همچنین گفت: هم اکنون این سومین یادواره شهدایی است که مربوط به شهدای لشکر 10 سیدالشهدا برگزار می‌شود. تمام این 3 یادواره توسط ستاد کنگره لشکر 10 سیدالشهدا برگزار می‌شود و امیدواریم بتواند به شناسایی شهدای والامقام دوران دفاع مقدس منجر شود.

دغدغه‌ای جز زنده ماندن یاد شهدا نداریم

در این مراسم میزگرد خاطره‌گویی با حضور 4 فرمانده گروهان عمل کننده از لشکر 10 سیدالشهدا در عملیات کربلای 5 در رابطه با نحوه انجام این عملیات و پیروزی‌های حاصل در آن توسط رزمندگان اسلام برگزار شد که به بیان تنها بخش کوچکی از لحظات و رویدادهای کربلای 5 پرداختند.

این میزگرد خاطره‌گویی را احمد قاسمی فرمانده گردان حضرت زینب (س) ، محمدهادی جانشین گردان المهدی (عج)،‌ حمید پارسا جانشین گروهان حضرت علی اکبر(ع) و محمد عدالتی جانشین گردان حضرت علی اصغر(ع) هدایت کردند.

در ادامه مراسم از کتاب «کفش‌های پدر زن» زندگی شهید «مجید داوودی راسخ» توسط مقامات لشکری و کشوری حاضر در مراسم رونمایی شد. این کتاب زندگینامه شهید داوودی فرمانده گردان حضرت زهرا (س) را بیان می‌کند که در عملیات کربلای 5 حضور فعالی داشت او که یکی از فرماندهان لشکر 10 سیدالشهدا بود در عملیات نصر 4 به شهادت رسید. این کتاب نوشته محسن بقلانی است.

در این مراسم از 8 تمبر سرداران شهید عملیات کربلای 5 توسط مقامات لشکری و کشوری حاضر در مراسم رونمایی شد.

این 8 تمبر، تمبر سرداران شهید لشکر 10 سیدالشهدا است که در عملیات کربلای 5 به شهادت رسیدند. 8 سردار شهید از جمله شهید سید علی میرکاظمی فرمانده آموزش لشکر سیدالشهدا، شهید علیرضا رحمانی مسئول تعاون لشکر 10 سیدالشهدا، شهید مجید داوودی فرمانده گردان حضرت زهرا (س)) ،شهید داوود آجرلو فرمانده گردان حضرت علی اصغر (ع)، شهید احمد عراقی فرمانده اطلاعات لشکر10 سیدالشهدا ، شهید غفاری فرمانده توپخانه و پدافند لشکر 10 سیدالشهدا ، شهید ابراهیم کسائیان مسئول محور عملیاتی کربلای 5 و روحانی شهید صادق محمدی فرمانده گردان مسلم بن عقیل است.

همچنین مراسم تقدیر از خانواده این 8 سردار شهید کربلای 5 که همگی در مراسم یادواره شهدای لشکر 10 سیدالشهدا حضور داشتند نیز برگزار شد.

 سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

  بازسازی عملیات «کربلای 5»

 شلمچه پلی برای پیروزی

 فرهنگ رزمندگان عاشورایی بود