تبیان، دستیار زندگی
دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نمایان شده و درخشش خاصی از خود نشان می دهد. توفیق در توافقنامه ژنو و امروز ایفای نقش پررنگ در ماجرای سویه نشان‌می‌دهد که توان و قدرت جمهوری اسلامی ایران غیر قابل انکار است و تمام کشورها باید بر آن صحه گذارند همان
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیپلماسی فعال و حل بحران‌های منطقه


دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نمایان شده و درخشش خاصی از خود نشان می دهد. توفیق در توافقنامه ژنو و امروز ایفای نقش پررنگ در ماجرای سوریه نشان‌می‌دهد که توان و قدرت جمهوری اسلامی ایران غیر قابل انکار است و تمام کشورها باید بر آن صحه گذارند همانگونه که چنین نیز شده است.

ایران و سوریه

اوضاع پرآشوب منطقه خاورمیانه امروز یک جزیره و ساحل ثبات و امن دارد که هم ‌می‌تواند منافع و امنیت خود را تامین کند و هم گامی باشد برای توفیق کشورهای منطقه در حفظ ثبات و موجودیت خود. این جزیره ثبات کشوری نیست جز جمهوری اسلامی ایران که از کوران حوادث 35 سال گذشته سربلند بیرون آمده و امروز راه خود را پرقدرت‌تر از گذشته ادامه می‌‌دهد. تلاش‌های مختلف غرب و شرق برای ناکامی و تباهی این نظام راه به جایی نبرد و آن‌ها را وادار به اعتراف به قدرت ایران کرد. قدرتی که بلامنازع در منطقه لنگر ثبات را در اختیار دارد. حضور و نقش ایران در بحران‌های منطقه‌ای نظیر افغانستان و عراق و همکاری غرب با ایران توانست کمک‌کار مردم این دو کشور باشد و آنها را از بحران نجات دهد. این بار نیز در ماجرای سوریه دست یاری به سوی ایران دراز شده است و راه‌حل بحران گسترش نیروهای تروریستی و سلفی از ایران جستجو می‌شود. تاکید امروز غرب بر باقی ماندن اسد و مبارزه با نیروهای سلفی و القاعده امری بود که جمهوری اسلامی ایران از حدود 3 سال گذشته بر آن تاکید کرد اما گوش‌شنوایی نبود که این نصایح را بشنود. امروز دامنه دار شدن بحران سوریه شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم  زده و حضور پرنقش ایران را مطالبه کرده است. اگرچه نقش ایران گاها از سوی غرب مورد تردید قرار گرفته است اما همین ایران بود که با راضی کردن بشار اسد بر امحای سلاح‌های شیمیایی‌اش راه جنگ جدیدی در منطقه را سد کرد که نتیجه‌ای جز تباهی بیشتر دربر نداشت. قطعا حضور ایران در این اجلاس می‌تواند نقش کارساز و موثری ایفا کند و گامی باشد بر پایان این بحران 3 ساله.

مدیریت مذاکره با آمریکا که مورد موافقت رهبر انقلاب نیز قرار گرفته است، می تواند گام دیگری در توفیقات دولت یازدهم باشد تا از این طریق بتوان امنیت و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد. واقعیت امروز این است که غرب نیازمند مشارکت ایران در طرح‌های آنان برای مدیریت اوضاع منطقه است و از دراز کردن دست به سوی ایران راه‌گریزی ندارد

بار دیگر بر همگان ثابت شد که دراز کردن دست یاری به سوی ایران بهتر و نتیجه بخش‌تر از کمک‌خواهی از عربستان سعودی و یا کشوری چون ترکیه است. از سوی دیگر دیپلماسی فعال اتخاذ شده در دوران دولت یازدهم، توفقی دیگری را برای کشور در زمینه هسته‌ای رقم زد که به نوبه خود اقدامی غرورآفرین و موثر برای ثبات و‌آینده کشور به حساب می‌آید. بر خلاف نظر برخی منتقدان و حتی معاندان داخلی و خارجی، این توافق گامی در جهت بهبود شرایط کشور و فائق آمدن بر تحریم‌های بیرحمانه غرب و در عین حال حفظ فناوری هسته‌ای کشور است. استقبال بسیاری از کشورها از این اقدام و بازشدن ورود سرمایه‌های خارجی به کشور در کنار آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و اجرای توافق نامه ژنو که از 30 دی آغاز می‌شود، بار دیگر توانمندی دیپلماسی دولت یزدهم و نظام جمهوری اسلامی ایران را نشان داد که می‌تواند از سدهای ایجاد شده به راحتی عبور کرده و با مدیریت بحران‌ها و شرایط مختلف، منافع خود را حفظ کند.

ظریف

تمام این مسائل حکایت از آن دارد که اصول سیاست خارجی ایران که بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت طراحی و برنامه‌ریزی شده استٰ، می تواند راهگشاری مشکلات پیش‌روی کشور در عرصه سیاست خارجی باشد. مدیریت مذاکره با آمریکا که مورد موافقت رهبر انقلاب نیز قرار گرفته است، می تواند گام دیگری در توفیقات دولت یازدهم باشد تا از این طریق بتوان امنیت و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد. واقعیت امروز این است که غرب نیازمند مشارکت ایران در طرح‌های آنان برای مدیریت اوضاع منطقه است و از دراز کردن دست به سوی ایران راه‌گریزی ندارد. اما در این میان‌همانگونه که اشاره شد، جمهوری اسلامی ایرن با لحاظ شرایط و منافع ملی و منافع دنیای اسلام در این مسیر گام برخواهد داشت و باز نیز نشان خواهد داد که تنها راهکار حل مشکلات منطقه است. باردیگر باید بر سیاست خارجی ایران تبریک گفت که توانسته است این چنین قدرتمند در عرصه حاضر شود و بایگردانی صحنه را بر عهده بگیرد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان