تبیان، دستیار زندگی
بحث تحصیل و دانشگاه و ارتقای جایگاه تحصیلی همواره یکی از دغدغه‌های بسیاری از اقشار گوناگون جامعه بوده است. کافی است تنها خبر کوتاهی درباره ثبت‌نام در یکی از آزمون‌های دانشگاهی در رسانه‌ها اعلام شود، بلافاصله تعداد زیادی از متقاضیان نه‌تنها به مراکز ثبت‌نا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترافیک ثبت‌نام‌های علمی و دانشگاهی


بحث تحصیل و دانشگاه و ارتقای جایگاه تحصیلی همواره یکی از دغدغه‌های بسیاری از اقشار گوناگون جامعه بوده است. کافی است تنها خبر کوتاهی درباره ثبت‌نام در یکی از آزمون‌های دانشگاهی در رسانه‌ها اعلام شود، بلافاصله تعداد زیادی از متقاضیان نه‌تنها به مراکز ثبت‌نام مراجعه می‌کنند، بلکه در مدت زمان تعیین شده برای ثبت‌نام، فضای مجازی بویژه سایت‌های مرتبط برای ثبت‌نام با ترافیک مراجعه‌کنندگان آنلاین مواجه می‌شود.
این روزها هم مانند سال‌های گذشته و در آستانه ماه بهمن خبرهای گوناگونی در ارتباط با آزمون‌های دانشگاهی و همچنین جذب اعضای هیات علمی و شرایط آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود. اهمیت موضوع و دربرگیری اینگونه از خبرها بین اقشار گسترده‌ای از جوانان در جامعه بهانه‌ای شد تا به اختصار مروری داشته باشیم بر آنچه این روزها در فضای رسانه‌ای در ارتباط با آزمون‌های دانشگاه منتشر می‌شود.

8 هزار نفر برای کاردانی فنی و حرفه‌ای

ثبت نام دانشگاه

بنابر اظهارات مشاور عالی رئیس سازمان سنجش تا 8 صبح پنجشنبه 26 دی‌ماه، 8 هزار و 768 داوطلب در دوره تکمیل ظرفیت کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای ثبت‌نام کردند. به گفته حسین توکلی، ثبت‌نام و انتخاب رشته مرحله تکمیل ظرفیت برخی کدرشته‌های تحصیلی کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای ساعت 24 چهارشنبه 25 دی‌ماه پایان پذیرفت. وی افزود: براساس آمار اولیه تعداد 8 هزار و 768 داوطلب برای ثبت‌نام و انتخاب رشته اقدام کردند و آمار نهایی متقاضیان نیز در هفته آینده اعلام می‌شود.

ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد علمی- کاربردی

مشاور عالی سازمان سنجش همچنین از پایان مهلت ثبت‌نام آزمون دوره مهندسی فناوری ارشد و دوره کارشناسی حرفه‌ای نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی- کاربردی در روز سه‌شنبه اول بهمن‌ماه خبر داد. حسین توکلی با اعلام این خبر گفت: ثبت‌نام آزمون دوره مهندسی فناوری ارشد و دوره کارشناسی حرفه‌ای ارشد نظام آموزش مهارتی سال 93 دانشگاه جامع علمی- کاربردی که از 22 دی‌ماه از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش کشور آغاز شده تا روز سه‌شنبه اول بهمن‌ماه ادامه دارد. توکلی خاطرنشان کرد: تمام داوطلبان متقاضی ثبت‌نام که دارای شرایط عمومی و اختصاصی به شرح مندرج در اطلاعیه منتشره این سازمان هستند برای ثبت‌نام در این آزمون می‌توانند با پرداخت هزینه ثبت‌نام که منحصرا به صورت اینترنتی انجام می‌شود و مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. مشاور عالی سازمان سنجش اظهار کرد: کارت ورود به جلسه آزمون از روز دوشنبه اول اردیبهشت 93 بر روی سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود. وی افزود: براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده، آزمون دوره مهندسی فناوری ارشد دوره کارشناسی ارشد نظام آموزش مهارتی سال 93 دانشگاه پیام‌نور در روز جمعه پنجم اردیبهشت 93 در حوزه‌های امتحانی برگزار می‌شود.

اما بنابر اظهارات مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی 1500 کدرشته‌ محل دانشگاه آزاد تا مهر سال 93 فرصت دریافت مجوز دارند. به گفته حسینی،1500 کدرشته‌ محل دانشگاه آزاد هنوز مجوز رسمی از دفتر گسترش آموزش عالی دریافت نکرده‌اند و مقرر است تا مهرماه سال 93 برای تعیین تکلیف این کدرشته‌محل‌ها اقدام شود

فرصت دریافت مجوز برای 1500 کدرشته محل

اما بنابر اظهارات مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی 1500 کدرشته‌ محل دانشگاه آزاد تا مهر سال 93 فرصت دریافت مجوز دارند. به گفته حسینی،1500 کدرشته‌ محل دانشگاه آزاد هنوز مجوز رسمی از دفتر گسترش آموزش عالی دریافت نکرده‌اند و مقرر است تا مهرماه سال 93 برای تعیین تکلیف این کدرشته‌محل‌ها اقدام شود. وی خاطرنشان کرد: البته دانشگاه آزاد از سال‌های قبل در این کدرشته‌محل‌ها پذیرش دانشجو داشته ولی براساس توافقی که رئیس دانشگاه آزاد در دوره گذشته با وزیر علوم وقت داشته‌اند این پذیرش تا مهر 93 مورد تایید است اما شرط بر این است که این مهلت تمدید نمی‌شود.

متقاضیان هیأت علمی، همه به خط همه به پیش

علاوه بر خبرهایی که درباره ثبت‌نام در آزمون‌های دانشگاهی منتشر شده، 3 نهاد وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی در دی‌ماه جاری درباره جذب هیات علمی در دانشگاه‌های وابسته به این سه نهاد، فراخوان و اطلاعیه‌هایی را منتشر کردند.

براساس فراخوان وزارت علوم یکهزار نفر عضو هیات علمی در 30 دانشگاه علوم پزشکی پس از ثبت‌نام و طی یک پروسه چهار ماه و نیمه در دانشگاه‌ها جذب می‌شوند. فراخوان در رشته‌های بالینی پزشکی و علوم پایه بوده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز امور هیات علمی و ورود به سامانه جذب، مدارک مورد نیاز را تکمیل کنند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه انتشار فراخوان‌هایی که دو بار در سال اعلام می‌کند این بار نیز جزئیات دومین فراخوان جذب هیات علمی سال 92 که از بهمن‌ماه آغاز می‌شود را اعلام کرد. دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور تا 11 دی‌ماه مهلت دارند برای شرکت در فراخوان هشتم جذب هیات علمی که مرحله جدید آن از بهمن‌ماه آغاز می‌شود نیازهای خود را در سامانه مرکز جذب بارگذاری کنند و پس از بررسی نیازمندی‌ها و بارگذاری نهایی توسط مرکز جذب اعضای هیات علمی طی روزهای 15 دی‌ماه تا اول بهمن‌ماه، اطلاعیه تکمیلی منتشر می‌شود. متقاضیان شرکت در فرآیند جذب هیات علمی نیز در روزهای 2 تا 23 بهمن ماه 92 می‌توانند با مراجعه به سامانه جذب وزارت علوم، در این دوره از فراخوان شرکت کنند.

براساس فراخوان وزارت علوم یکهزار نفر عضو هیات علمی در 30 دانشگاه علوم پزشکی پس از ثبت‌نام و طی یک پروسه چهار ماه و نیمه در دانشگاه‌ها جذب می‌شوند. فراخوان در رشته‌های بالینی پزشکی و علوم پایه بوده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز امور هیات علمی و ورود به سامانه جذب، مدارک مورد نیاز را تکمیل کنند

دانشگاه آزاد هم عضو هیأت علمی جذب می‌کند

این در حالی است که جدیدترین فراخوان جذب هیات علمی از سوی دانشگاه آزاد در 25 دی‌ماه 92 منتشر شد و این دانشگاه در نظر دارد حدود 2500 عضو هیات علمی را از طریق این فراخوان جذب کند. براساس اعلام دانشگاه آزاد 2 هزار و 281 عضو هیات علمی به ترتیب در گروه‌های آموزشی علوم انسانی با ظرفیت 878 نفر، هنر با ظرفیت 200 نفر، دروس عمومی با ظرفیت 111 نفر، علوم پایه با ظرفیت 69 نفر، فنی- مهندسی با ظرفیت 894 نفر، كشاورزی و دامپزشكی با ظرفیت 27 نفر و پزشكی با ظرفیت 102 نفر جذب می‌شوند. متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با ورود به سامانه jazb.iau.ir تا 25 اسفندماه نسبت به ثبت‌نام در این فراخوان اقدام کنند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منبع : وطن امروز و ایسنا

مطالب مرتبط:

آخرین اخبار از انحلال دانشگاه ایران

مدرک فروشی در دانشگاه ها قانونی شد!

 ماراتن انتخاباتی در دانشگاه ها