تبیان، دستیار زندگی
افزایش وام مسکن بازار مسکن را آشفته کرد.این آشفتگی موجب افزایش مسکن نشده اما همه حواس ها را برای طرح های آینده مسکن وزارت راه و شهرسازی جمع کرد. وزیر راه و شهرسازی نشان داد برای اینکه مردم بتوانند مسکن تهیه کنند عرم خود را جزم کرده است. طرح جامع مسکن از ج
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در گفتگو با تبیان عنوان شد

آیا بازار مسکن رونق می گیرید؟


افزایش وام مسکن بازار مسکن را آشفته کرد.این آشفتگی موجب افزایش مسکن نشده اما همه حواس ها را برای طرح های آینده مسکن وزارت راه و شهرسازی جمع کرد. وزیر راه و شهرسازی نشان داد برای اینکه مردم بتوانند مسکن تهیه کنند عرم خود را جزم کرده است. طرح جامع مسکن از جمله طرح های مهم دولت در این زمینه است که خیلی ها از آن بی اطلاع هستند در این باره با فریبرز واحدی مدیرکل راه شهرسازی استان تهران گفتگو کردیم که از نظر می‌گذرد.

فریبرز واحدی

اکنون که وام جدید خرید مسکن برای متقاضیان به بیش از دو برابر نسبت به گذشته یعنی 35 میلیون بصورت عمومی  و برای زوج های جوان نیز به 50 میلیون تومان رسیده است فکر می کنید آیا با این رقم می توان درکلانشهرها خانه خرید؟

با توجه به بالا بودن قیمت ملک درکلانشهرها و حتی شهرهای کوچک 35 یا 50 میلیون تومان وام خرید مسکن رقم ناچیزی برای خرید خانه است، اما هدف این است که با چنین روشی قدرت خرید آن دسته از افرادی که از قبل اقدام به پس اندار برای خرید مسکن کرده اند بالا برود. بنابراین 35 یا 50 میلیون تومان وام خرید مسکن به تنهایی برای خرید خانه بخصوص در کلانشهرها ناکافی بوده و در شرایط کنونی که نرخ واحدهای مسکونی درکشور بالاست این شیوه نمی تواند مشکل همه نیازمندان به مسکن را حل کند. در چنین شرایطی بود که وزیرراه وشهرسازی افزایش رقم وام خرید مسکن را برای کلانشهرها به مسوولان مربوطه پیشنهاد داد که متاسفانه مورد موافقت قرارنگرفت، البته باید گفت که وزارت راه و شهرسازی همچنان به‌دنبال راهکارهای اصولی برای بالابردن توان مالی قدرت خرید و ساخت مسکن مورد نیاز جامعه است تا با شیوه های مختلف و روشهای اصولی تامین مالی، بتواند نیازمتقاضیان به مسکن را درکشوربرآورده کند.

به نظرشما افرایش وام خرید مسکن به سفته بازی و بالارفتن قیمت مسکن در بازار کمک نمی کند؟

با توجه به افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی تصمیم شورای پول واعتبار و بانک مسکن برای بالابردن سقف وام خرید خانه، اقدامی منطقی و بجا بود. این روند نه تنها به افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن کمک می کند بلکه تحرک خاصی را در بازارخرید و فروش ملک ایجاد می‌کند تا معاملات مسکن در کشور رونق گرفته و این بازار از رکود چند ساله خارج شود.اما اشکال کاراین جاست که چنین شیوه ای یعنی پرداخت وام خرید مسکن به صورت سراسری تعریف شده است و این راهکار فقط می تواند به نفع نیازمندان خریدارمسکن درشهرهای بسیارکوچک باشد، چرا که خرید خانه درکلانشهرها با چنین رقمی سخت به نظر می رسد. البته این را باید گفت که نباید انتظارداشت که دولت برای تامین مسکن مورد نیاز جامعه همه مسئولیت ها را گردن بگیرد بلکه متقاضیان مسکن نیز باید برای خرید مسکن اقدام به سرمایه گذاری کنند.

شخص وزیر و مجموعه وزارت راه و شهرسازی برنامه های کارشناسی مختلف، متنوع و متفاوتی را برای ساخت و خرید مسکن مورد نیازجامعه متناسب با تشخیص گروه‌های هدف را مورد مطالعه قرارداده است و این موضوع همواره درکارگروهای مختلف فنی و کارشناسی مورد بحث وبررسی قرارمی گیرد تا به شیوه های مختلف راهکارهای اصولی را برای خانه دار کردن قشرهای گوناگون جامعه پیدا کرد

با این وجود وزارت راه و شهر سازی اکنون درصدد است تا با ایجاد صندوق های سرمایه گذاری مسکن به جذب سرمایه متقاضیان مسکن اقدام کند تا پس ازمدتی بانک ها چند برابر میزان سرمایه گذاری شده درصندوق ها ی سرمایه گذاری مسکن را با سود بسیارکم به آنها برای خرید خانه پرداخت کند. اما سئوال شما این بود که آیا پرداخت وام خرید مسکن تاثیری برافزایش قیمت ملک دارد یا خیر؟ جواب این است که تحرک دربازار و رونق گرفتن میزان معاملات به عرضه واحدهای مسکونی منجر شده که اصولا این روند قیمت مسکن را بالا نمی برد، هرچند همیشه در یک بازار جدید واسطه گران وسفته بازان بدنبال منافع خود بوده و با ملتهب کردن بازارسعی می کنند که خللی را در بازار ایحاد کنند.

به نظر شما پرداخت قسط 700 تومانی وام خرید خانه برای زوج های جوانی که به تازگی تشکیل خانواده داده اند امکان پذیر است؟

به ندرت، چون بیشتر زوج هایی که اوائل زندگی مشترک خود را می گذرانند با توجه به وضعیت اقتصادی موجود با مشکلات عدیده ای مواجه اند بنابراین دریافت وام خرید مسکن و پرداخت قسط 700هزارتومانی برای آنها شاید به سختی امکان پذیرشود. وام 50 میلیون تومانی برای زوج‌هایی است که بتوانند از پس پرداخت اقساط آن برآیند.

مسکن مهر

آیا مطالعاتی در زمینه افزایش قدرت اقتصادی مالی متقاضیان دریافت کننده وام خرید مسکن به منظور برخورداری این قشر از داشتن قدرت بازپرداخت اقساط وامها شده است؟

شخص وزیر و مجموعه وزارت راه و شهرسازی برنامه های کارشناسی مختلف، متنوع و متفاوتی را برای ساخت و خرید مسکن مورد نیازجامعه متناسب با تشخیص گروه‌های هدف را مورد مطالعه قرارداده است و این موضوع همواره درکارگروهای مختلف فنی و کارشناسی مورد بحث وبررسی قرارمی گیرد تا به شیوه های مختلف راهکارهای اصولی را برای خانه دار کردن قشرهای گوناگون جامعه پیدا کرد. با این وجود چنانچه فردی بخواهد به مسکن مورد نیاز خود با قیمت منطقی و معقولانه برسد وزارت راه و شهرسازی راهکارهایی را درقالب های مختلف برای آن تعریف کرده است، اول این که وزارت راه و شهرسازی در همان روزهای ابتدای ورود به کار طرح مسکن اجتماعی را به جای مسکن مهر مطرح کرد که این طرح گروههای هدف خود را دارد.همانطور که می دانید وزارت راه و شهرسازی اکنون بدنبال آن است که بتواند راه مناسب‌تری برای خانه‌دار کردن مردم هموار کند. مسکن اجتماعی، راه‌اندازی صندوق تقویت صندوق‌های پس‌انداز مسکن درهمه بانک‌ها و ایجاد بازار ثانویه مسکن 3 طرحی است که وزارت راه و شهرسازی معتقد است هرکدام به نوبه خود بازار مسکن کشور را تقویت کند. درمسکن اجتماعی دولت قصد دارد منابع و زمین رایگان را در اختیار جامعه هدف نیازمند قرار ‌دهد. در این طرح قشر متوسط به پایین جامعه یعنی دهک دوم به پایین قرار می‌گیرند. از سوی دیگر صندوق‌های پس‌انداز مسکن قرار است به‌گونه‌ای تسهیلات بدهند تا مردم بتوانند در اقساط پایین، پیش‌قسط کم و در طولانی مدت خانه بخرند. طرح دیگری که از آن صحبت به میان آمده تقویت بازار رهن ثانویه مسکن است. طراحان این بازار اعتقاد دارند هرجا بازاری وجود دارد برای جلوگیری از فساد باید بازار ثانویه آن ایجاد شود.

با توجه به افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی تصمیم شورای پول واعتبار و بانک مسکن برای بالابردن سقف وام خرید خانه، اقدامی منطقی و بجا بود. این روند نه تنها به افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن کمک می کند بلکه تحرک خاصی را در بازارخرید و فروش ملک ایجاد می‌کند تا معاملات مسکن در کشور رونق گرفته و این بازار از رکود چند ساله خارج شود

با توجه به رکود فعلی آینده  بازار مسکن را چگونه پیش بینی می کنید؟

همانطوری که می دانید نه فقط در بازارمسکن بلکه درهمه بازارها همیشه نسبت میزان عرضه به تقاضا تعیین کننده قیمت نهایی کالاست. چنانچه منابع مالی برای تکمیل واحدهای مسکونی در دست اقدام مهر و نیزعملیاتی شدن طرح های  وزارت راه و شهرسازی درراستای ساخت وساز به شیوه های مختلف همچنین حمایت بانک مسکن در تامین بخشی از سرمایه متقاضیان برای تهیه خانه افزایش و اجرایی شود بالارفتن قیمت مسکن تا پایان سال بعید به نظر می رسد، اما اکنون که بازارخرید وفروش مسکن در کشور در رکود به سر می برد چنانچه در آینده معاملات و خرید وفروش مسکن رونق گیرد بی شک خرید وفروش های کاذبی برای ملتهب شدن بازار توسط دلالان و واسطه گران انجام خواهد گرفت که خریداران باید نسبت به قیمت واقعی ملک آگاهی کامل داشته باشند تا گول دلالان سود جو را نخورند.

اسدالله خسروی

بخش اقتصاد تبیان


مطالب مرتبط:

مسکن مهر بی‌مهر!

وام مسکن عامل گرانی خانه؟!

کلید روحانی و قفل مشکلات مسکن و اجاره بها