تبیان، دستیار زندگی
سفر روحانی به خوزستان پایان یافت. او بعد از اهواز به خرمشهر و آبادان رفت و پنجشنبه‌شب بعد از سفر سه‌روزه استانی به تهران بازگشت. رییس‌جمهوری صبح جمعه در مراسم افتتاحیه بیست‌و‌هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران برگزار شده بود، حضور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عده‌ای به اسم تحریم ملت رادور زدند


سفر روحانی به خوزستان پایان یافت. او بعد از اهواز به خرمشهر و آبادان رفت و پنجشنبه‌شب بعد از سفر سه‌روزه استانی به تهران بازگشت. رییس‌جمهوری صبح جمعه در مراسم افتتاحیه بیست‌و‌هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران برگزار شده بود، حضور یافت.

روحانی:

روحانی

دیدار با کارکنان صنعت نفت

صندلی‌های چیده‌شده در سالن همایش، آنقدر جدید بود که هنوز روکش پلاستیکی آن باز نشده بود. از ساعت هشت‌صبح، کارکنان صنعت نفت کم‌کم حاضر می‌شدند. از بلندگوهای سالن، ترانه‌هایی با صدای استاد شجریان با مضمون وطن پخش می‌شد. حدود ساعت 10 بود که رییس‌جمهوری به‌همراه زنگنه، شمخانی و محسن رضایی و حسین فریدون و تنی چند از وزرا وارد سالن شد. پیش از رییس‌جمهوری زنگنه در جمع کارکنان صحبت کرد و روحانی بعد از اظهارات وزیر نفت سخنان خود را آغاز کرد. او در این دیدار گفت: «عده‌ای به‌خاطر منافع شخصی خود نمی‌خواهند روابط کشور با دنیا عادی شود.» رییس‌جمهوری با اشاره به چالش‌های پیش‌آمده برای دولت گفت: «در انتخاب وزیر، فهمیدم در دنیا چه خبر است.» و بعد هم به مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 و بحث‌های پیرامونی آن اشاره کرد و گفت: «حرف زیاد دارم و خواهم گفت ولی الان موقع آن نیست. من خواهم گفت که یک‌عده نمی‌خواهند تحریم برداشته شود و به‌خاطر منافع شخصی خود مخالف این هستند که شرایط کشور با دنیا عادی شود. ما باید به فکر ملت باشیم و خودمان را برای ملت فدا کنیم.» رییس‌جمهوری بعد از پایان سخنانش راهی خرمشهر شد.

مسجدجامع خرمشهر غرق در شادی

استقبال مردم خرمشهر بیش از مردم اهواز بود، سراسر شهر پلاکاردهایی با مضمون «آزاد‌سازی دوباره خرمشهر و رفع حصر مجدد آبادان را تبریک می‌گوییم» وجود داشت. مسجدجامع خرمشهر که یادآور روزهای دفاع‌مقدس بود، پر شده بود از پرچم‌های رنگی که روی آن اسم قبایل و عشایر مختلف نوشته شده بود.

دیدید که یک‌نفر معرفی و سپس گرفتار شد. دیگرانی هم هستند که باید معرفی شوند. در دوران تحریم‌ها، عده‌ای به اسم اینکه تحریم را دور بزنند، ملت و منافع مردم را دور زدند

تعداد نامه‌ها همچنان زیاد بود، مردم شعار می‌دادند و شادی می‌کردند. فریاد «موسوی، موسوی، حمایتت می‌کنیم» در مسجدجامع طنین‌انداز شد. حجت‌الاسلام موسوی، امام‌جمعه خرمشهر پشت تریبون رفت و مطالبات مردمی را به رییس‌جمهوری منتقل کرد. جمعیت فریاد می‌زد: «موسوی، موسوی، دوستت داریم.» پس از آن روحانی پشت تریبون رفت و سخنان خود را با «سلام به خرمشهر»، «سلام به شهر همه شهیدان»، «سلام به شهر جهان‌آرا» آغاز کرد. او در این شهر باز هم بر اینکه خرمشهر و آبادان باید منطقه آزاد اعلام شود، تاکید کرد و از مشکل بیکاری سخن گفت. وقتی رییس‌جمهوری درباره رفع بیکاری جوانان حرف می‌زد جوانی با لهجه جنوبی داد زد: «ها والا کاکو» همه خندیدند. روحانی باز هم درباره مسایل سیاست خارجی و لایروبی و احیای اروند‌رود سخن گفت و بهبود روابط با کشورهای همسایه را در توسعه استان خوزستان و همچنین شهر خرمشهر موثر دانست. روحانی پس از پایان سخنرانی‌اش به سمت آبادان حرکت کرد.

روحانی

حضور در جلسه شورای اداری استان

در آبادان رییس‌جمهوری دیدار مردمی نداشت اما برخی به‌اشتباه اخباری مخابره کردند مبنی بر اینکه دیدار رییس‌جمهوری با مردم آبادان لغو شده است. روحانی در آبادان نشستی خبری با روزنامه‌نگاران استان داشت و در جلسه شورای اداری استان هم شرکت کرد. او که به اتفاق بخش قابل‌توجهی از اعضای کابینه در این جلسه شرکت کرده بود، در جمع ائمه‌جمعه و نمایندگان مجلس و نیز مدیران استان خوزستان گفت: «توسعه با آرامش ایجاد می‌شود و پیشرفت در سایه آرامش به دست می‌آید، اما برخی فکر می‌کنند اگر تند سخن بگویند، بهتر و کارشان پیش‌تر است. معتقدم هیچ‌کس نمی‌تواند دیگری را حذف کند و هیچ جناحی نمی‌تواند جناح دیگر را از بین ببرد. مگر می‌توان جناحی را در کشور از بین برد؟ نه این طرف می‌تواند و نه آن طرف قادر به چنین کاری است. ما باید دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم و اگر اختلافی وجود دارد، آن را از بین ببریم.» رییس‌جمهوری به انتقاداتی که اخیرا از سوی برخی به هیات دولت و سیاست خارجی آن وارد شده، اشاره کرد و گفت: «برخی متوجه نیستند که رهبری نظام، نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاست‌های کلی نظام دارند. اختیار برخی از امور با ایشان است. ایشان باید تصمیم بگیرند. حالا این میان یک نفر هم پیدا می‌شود و حرفی می‌زند که برای چه به غربی‌ها لبخند می‌زنید؟ البته امیدوارم حرفشان از روی حسن‌نیت باشد. ما لبخند می‌زنیم تا منجر به لبخند مردم شود.

برخی متوجه نیستند که رهبری نظام، نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاست‌های کلی نظام دارند. اختیار برخی از امور با ایشان است. ایشان باید تصمیم بگیرند. حالا این میان یک نفر هم پیدا می‌شود و حرفی می‌زند که برای چه به غربی‌ها لبخند می‌زنید؟

آیا نباید با تحریم‌های ظالمانه مبارزه کرد؟ باید با دیپلماسی مشکل را حل کرد و ما از ابزار دیپلماسی استفاده می‌کنیم. آیا برداشتن تحریم‌ها کار بدی است؟ گویی عده‌ای انقلابی شده‌اند! گرچه سوابق آنها را می‌دانیم و از حرف‌هایی که می‌زنند تعجب نمی‌کنیم.» روحانی به یکی از کسانی که اخیرا به علت فساد اقتصادی و دورزدن تحریم‌ها بازداشت شده، اشاره کرد و گفت: «دیدید که یک‌نفر معرفی و سپس گرفتار شد. دیگرانی هم هستند که باید معرفی شوند. در دوران تحریم‌ها، عده‌ای به اسم اینکه تحریم را دور بزنند، ملت و منافع مردم را دور زدند.» رییس‌جمهوری در نشست خبری با رسانه‌های استان هم بر تصمیمات خود تاکید و از این تصمیمات اعلام رضایت کرد. روحانی پس از پایان کنفرانس خبری به تهران بازگشت.

هرکسی چاهی بکند، خود در آن چاه می‌افتد

روحانی

روحانی صبح روز جمعه در مراسم افتتاحیه بیست‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: «جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری نیاز به تلاش فراگیر برای ترمیم شکاف‌ها دارد.» روحانی ادامه داد: «در تبلیغات گسترده ناصحیح در دهه‌های گذشته همواره اسلام و مکتب اسلام به‌عنوان مکتب خشونت و افراطی‌گری و نعوذبالله مکتبی که مردم را به تروریست و ارعاب دعوت می‌کند، معرفی شده است و جمهوری‌اسلامی‌ایران به‌عنوان یک کشور اسلامی پرچم مبارزه با خشونت و افراطی‌گری را به دست گرفت و در مجمع جهانی سازمان ملل مساله مقابله با افراطی‌گری و خشونت را مطرح کردیم.» رییس‌جمهوری گفت: «این دولت، مردم و ملت با انتخاب اعتدال و تدبیر به دنیا اعلام کردند که راه ما، راه میانه‌روی است. کسی که کشتار می‌کند فردی است که فکر می‌کند منافع فردی و گروهی و جمعی‌اش در حال از بین رفتن است و ترسوترین فرد بین‌ آدم‌هاست.» روحانی گفت: «اگر دولتی فکر می‌کند که با تقویت تروریست‌ها می‌تواند حکومتی را در این منطقه از بین ببرد و نفوذ و قدرت خود را گسترش دهد صد‌درصد در اشتباه مطلق است. هرکسی چاهی برای برادرش بکند، خود در آن چاه می‌افتد.»

بخش سیاست تبیان


منبع: شرق