تبیان، دستیار زندگی
5ساله ازدواج کردم ولی احساس می کنم هیچ وقت واقعا شاد نبودم. شاید به نظرتون خیلی مسخره باشه ولی نیش و کنایه های خواهر همسرم داره دیونم میکنه....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوم همسر، با تلخ‌ترین رفتار


5 ساله ازدواج کردم ولی احساس می کنم هیچ وقت واقعا شاد نبودم. شاید به نظرتون خیلی مسخره باشه ولی نیش و کنایه های خواهر همسرم داره دیونم میکنه....

خانواده همسر

اگر بهترین لباسها رو بپوشم، بهترین غذاها رو بپزم، همه رفتارام بررسی شده باشه، به زندگیم نهایت رسیدگی را بکنم و .. باز هم خواهر همسرم راهی پیدا می کنه تا منو تحقیر کنه.

برای نمونه چند روز پیش برای تولد همسرم یک پیراهن رنگی خریدم که همسرم از رنگش خیلی خوشش اومد.

برای اولین بار اون پیراهن را منزل مادر همسرم پوشید. وقتی منزل مادر همسرم رسیدیم خواهر شوهرم قبل از هر حرفی گفت: پیراهن تازه خریدی؟

- همسرم جواب داد: نه ریحانه برای تولدم خریده

- خواهر همسرم در پاسخ گفت: گفتم چه رنگ بدی داره نگو سلیقه خودت نبوده.

وقتی این حرفو شنیدم ان قدر ناراحت شدم که تا آخر مهمانی هیچ حرفی نزدم، سر سفره هم فقط با غذا بازی کردم تا بالاخره به خونه رسیدیم و ...

بدی این مشکل اینه که با اینکه آدم بی زبونی نیستم و از پس نود درصد بدرفتاری های خواهر همسرم بر میام، اما عمده ناراحتی و عصبانیتم رو سر همسرم خالی می کنم. 5ساله ازدواج کردم ولی احساس می کنم هیچ وقت واقعا شاد نبودم. شاید به نظرتون خیلی مسخره باشه ولی نیش و کنایه های خواهر همسرم داره دیونم میکنه.... .

*****

ورود به یک خانواده جدید در بهترین شرایط هم دارای چالشهای خاص خود است. در هر حال آشنا شدن و به دنبال آن ایجاد هماهنگی میان دو خانواده کاملا متفاوت از یکدیگر، کار دشواری است هر چند که آن دو خانواده حداکثر هماهنگی و تناسب را با هم داشته باشند. لذا در بدو ورود به زندگی مشترک لازم است که هر یک از زوجین خود را برای برخورد با چالشهای طبیعی و قابل انتظار آماده سازند.

از طرف دیگر یادتان باشد كه شما تنها با همسرتان ازدواج نكرده اید بلكه با فامیل او هم سر و كار دارید. شاید كنار آمدن و مواجه شدن با خویشاوندان سببی باید به عنوان یك زیر مجموعه مهارتهای ارتباطی باشد که باید ر دستور کار دختر و پسرهای جوان باشد. صرفنظر از اینكه شما چقدر دوستانه رفتار می كنید و یا چقدر آدم خوبی هستید باید بدانید كه ممكن است فامیل همسرتان(چه فامیل زن و چه فامیل شوهر) با شما با بی ادبی برخورد كنند.

از خودتان حمایت كنید، خونسرد و آرام باشید اما برای بی حرمتی فرصت و مجال ندهید. به خاطر داشته باشید كه دنیای شما شایسته احترام است. اگر فامیل

و خانواده همسرتان از خطوط قرمز و مرزها عبور كردند بگذارید آنها متوجه رفتار نادرست خود بشوند

لذا بهتر است از چند راهکار که به شما نشان می دهد كه چطور استقامت كنید و انتظار رفتار بهتری داشته باشید پیروی كنید:

** تصمیم بگیرید كه بیشتر خواهان این باشید كه احساس آرامش و صلح كنید نه دردسر و ناراحتی. بدانید كه عكس العمل هیجانی نشان دادن به رفتار بی ادبانه آنها تنها شرایط را بدتر خواهد كرد. شما سهم خودتان را برای ایجاد یك فضای آرام و دوستانه انجام دهید به ویژه اگر صاحب فرزند هستید. دربرابر انرژی كه به اهل خانه تزریق می کنید، احساس مسئولیت كنید و کدورت و ناراحتی خود از خانواده همسرتان را بر سر همسر و فرزندان تخلیه نکنید.

** در صورت نیاز خودتان را تخلیه كنید. احساساتتان را درون خود نگه ندارید. بدون اینکه همسر یا خانواده همسرتان متوجه شود،  با دوستان نزدیك و یا برخی اقوام بسیار امین درباره آنچه احساس می كنید حرف بزنید. به طور لفظی خانواده  و اقوام شوهرتان را خجالت زده و شرمنده نكنید(منظور این است که دایما حاضر جوابی نکنید؛ ابراز وجود بکنید ولی کدورت ایجاد نکنید). به جای حرف زدن درباره آنچه كه آنها انجام می دهند به طور محترمانه درباره این مساله كه شما چه احساسی دارید حرف بزنید. از دوستان و اقوام تان به عنوان پشتوانه ای برای عشق و دوستی و حمایت استفاده كنید نه سكویی برای حمله به دیگران.

خانواده همسر

** حمایت همسرتان را به دست آورید. با او درباره اینكه خانواده و اقوام بی ملاحظه او چه احساسی در شما به وجود می آورند حرف بزنید. از او بپرسید به نظرش شما باید چطور با این موضوع مواجهه شوید. ممكن است بتوانید بر روی یك علامت خاص به توافق برسید كه وقتی اقوام همسرتان ناراحت تان می کنند، او بداند كه یا باید واکنشی دهد تا فضا عوض شود و یا هردویتان بهانه ای جور كنید و آنجا را ترك كنید.

** از خودتان حمایت كنید. خونسرد و آرام باشید اما برای بی حرمتی فرصت و مجال ندهید. به خاطر داشته باشید كه دنیای شما شایسته احترام است. اگر فامیل و خانواده همسرتان از خطوط قرمز و مرزها عبور كردند بگذارید آنها متوجه رفتار نادرست خود بشوند.

مثلا در صورت نیاز موقعیت را ترك كنید و یا عنوان کنید: ادامه دادن این صحبت صرفا باعث ایجاد کدورت و ناراحتی می شود. بهتر است بحث را عوض کنیم و ... البته موقع انجام این كار نباید داد بزنید و یا عصبانیت خود را به شدت بروز دهید.

**ویژگی هایی از خانواده همسرتان را كه به آن علاقمندید بیابید. هر قدر هم با خانواده همسرتان مشکل داشته باشید، حرص خوردن و درگیر شدن شما با این شرایط مشکلی از مشکلات تان رفع نمی کند چون شما نمی توانید آنها را عوض کنید، شما فقط می توانید خودتان را به تغییر وادار کنید. شما سهم خودتان را برای بهبود اوضاع انجام دهید. خودتان را مقید كنید كه با اقوام همسرتان خوب برخورد كنید. دنبال نکات مثبت و خوب باشید.بر روی ویژگیهای مثبت متمركز شوید. حتی اگر چیزی نیافتید یادتان باشد كه آنها بهترین هدیه دنیا یعنی همسرتان را به شما داده اند.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

داماد‌ها گوش به زنگ باشید

جاری‌های کارد و پنیری بخوانند!!

روابط پیچ در پیچ قوم همسر

کلیدهایی برای رابطه خوب با خانواده همسر

دیدارهایی آرامش بخش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.