تبیان، دستیار زندگی
در حالی که توجه اکثر اهالی ورزش به بازی دو تیم فوتبال پرسپولیس و استقلال معطوف شده باید قبول کرد که آینده ورزش در گرو انتخابات مهم کمیته ملی المپیک است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخابات مهم کمیته المپیک و آینده ورزش


در حالی که توجه اکثر اهالی ورزش به بازی دو تیم فوتبال پرسپولیس و استقلال معطوف شده باید قبول کرد که آینده ورزش در گرو انتخابات مهم کمیته ملی المپیک است.


فاصله زمانی کوتاه سه روزه بین این دو رویداد مهم ( 27 دیماه تا 30 دیماه)باعث شده تا ورزش ما روزهای داغی را سپری کند. مقایسه بین این دو رویداد مهم کاری درست نیست و به طور حتم هر کدام از این اتفاقات از ارزش خاص خود برخوردارهستند. اگر تکیه ما به انتخابات مهم کمیته ملی المپیک است از این نظر باید به آن توجه داشت که با برگزاری انتخاباتی خوب و آمدن مدیران اصلح آینده ورزش و چنین مسابقاتی رو به روشنایی می رود.

کمیته المپیک

در حقیقت انتخابات خوب پیش درآمدی بر روزهای خوب ورزش است. اگر چه عده ای با فراموش کردن اصل ورزش و فوتبال سعی دارند بحث انتخابات کمیته ملی المپیک را بر برگزاری مسابقاتی مهم چون پرسپولیس و استقلال ارجح بدانند اما این نیز راهی خطاست.

کمیته ملی المپیک ایران باید پس از برگزاری المپیک انتخابات خود را برگزار می کرد و با شناسایی مسئولان جدید برنامه ریزی لازم را برای شرکت قدرتمندانه ورزشکاران ایرانی در بازی های آسیایی و المپیک فراهم می ساخت. اما بنا به دلایل پیدا و پنهان این امر صورت نگرفت تا 14 ماه شاهد کشمکش باشیم. اکنون و در آستانه برگزاری این انتخابات شاهد جدال های سختی هم هستیم.

در نگاه اول کاندیدایی بیش از نیمی از رای دهندگان برای تصدی پست های مختلف این کمیته را باید مثبت ارزیابی کرد. این که اغلب افراد حاضر در مجمع کمیته ملی المپیک فضا را برای رقابت مهیا می بینند و این توان را در خود یافته اند تا پا در عرصه مهم مدیریت کلان ورزش بگذارند نکته ای خوشحال کننده است. اما این ماجرا سوی دیگری هم دارد. این که نوع برگزاری باید از چنان حساب و کتابی برخوردار باشد که کوچکتری تخلفی در آن بروز نکند.

آنچه پیش از برگزاری انتخابات به چشم می خورد باعث نگرانی های شدید شده است. نگرانی از این جهت که بسیاری از کارشناسان نوع تدوین اساسنامه و آیین نامه انتخابات را تحریف شده می دانند. در این خصوص حتی شاهد واکنش هایی از سوی مسئولان دولتی بوده ایم. در مقابل حامیان این اصلاحات می گویند کسی حق دخالت در امور مربوط به کمیته ملی المپیک را ندارد و تنها مرجع ذیصلاح در این باره مجمع کمیته ملی المپیک است.

کمیته المپیک

همچنین کشمکش ها در خصوص ممنوعیت حضور بازنشسته ها، اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس به این حیطه تا یک هفته به انتخابات به اوج خود رسید. عده ای تنها دبیرکلی کمیته ملی المپیک را شغل رسمی می دانند و نسبت به سایر پست ها در هیبت یک شغل رسمی با تردید مواجه هستند. در این بین متاسفانه هر گروه و فردی با استفاده از لابی های خود در تلاش است تا جلوی حضور رقبا را با ترفندهای قانونی اما به شکل نه چندان جوانمردانه بگیرید. چنین شد که بحث حضور 6 ماهه کاندیداها در هیات رئیسه فدراسیون ها پیش آمد و...

از سوی دیگر با اعلام ممنوعیت حضور اعضای شورای شهر که حتی باعث بیرون ماندن برخی از افراد از انتخابات فدراسیون ها شد حالا ماجرا به گونه ای دیگر رقم خورده و گویا این ممنوعیت برداشته شده است!

جدای از کشمکش های موجود در مسیر حضور افراد تازه در عرصه انتخابات ما شاهدیم که سخت ترین درگیری ها بین اعضای قدیمی وجود دارد. از مدت ها پیش نایب رئیس دوم شمشیر مخالفت کشید و انواع اتهامات را در خصوص مسایل اقتصادی و سوء مدیریت در این کمیته مطرح کرد. کشمکش ها به حدی شد که برگزاری جلسات هیات اجرایی با چالش جدی مواجه گشت. اکنون و در کمتر ازیک هفته مانده به شروع انتخابات نایب رئیس اول نیز در مصاحبه ای اشکالات جدی به مدیریت رئیس کمیته ملی المپیک وارد آورده است.

در کنار این کش و قوس ما شاهد حضور نمایندگانی از وزارت ورزش در عرصه انتخابات هستیم. اگرچه وزیر ورزش در تلاش است تا نشان دهد قصد ورود به این عرصه را ندارد اما باور چنین اتفاقی سخت است.

کمیته المپیک

وقتی یک مسئول طراز اول این کمیته با عباراتی مثل تخلف جدی در مدیریت گذشته و پیگیری آنها پس از انتخابات حرف می زند و آن دیگری فضای انتخاباتی را خیلی پیچیده شده، همراه با باند های مختلف، جریان سازی های رسانه ای، تخریب های ناجوانمردانه و چسباندن بعضی ها به دروغ به وزیر ورزش تعریف می کند باید منتظر انتخاباتی آتشین باشیم.

فراموش نکنیم که سالها پیش در این کمیته عزل و نصب ها فرمایشی بود. با پیش آمدن بحث انتخابات شرایط به گونه ای تازه رقم خورد. انتخابات در کمیته ملی المپیک سابقه زیادی ندارد و به عبارتی ورزش ما در این باره بسیار بی تجربه است. در این مدت کوتاه از انتخابات ما شاهد کشمکش هایی بوده ایم. یک بار در زمان برکنار شدن مصطفی هاشمی طبا جدال های سخت و پشت پرده رقم خورد که برای اهالی ورزش تازگی داشت. اما دوره تازه از حرارت فراوانی برخوردار است. اهمیت برگزاری این انتخابات به حدی است که باید گروهی کارشناس آن را از هرجهت رصد کنند و با تدوین گزارشی کامل از آن کاری کنند تا در آینده با حل مشکلات موجود بازهم کار از نقطه صفر شروع نکنیم. ورزش ایران بارها با رفت و آمد افراد مختلف که آگاهی لازم را از مشکلات پدیدآمده را نداشتند از یک سوراخ گزیده شد. توجه به این روایت از پیامبر گرامی اسلام که مومن هرگز از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود شاید مسئولان مومن ورزش ما را کمی و فقط کمی به خود بیاورد.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان