تبیان، دستیار زندگی
این روزها در شرایطی اخبار مرتبط با جشنواره فیلم فجر و ستاره‌های سینما در صدر خبرهای فرهنگی و هنری قرار گرفته است که اهالی موسیقی هم سهم ویژه‌ای در رونق جشنواره هنر هفتمی‌ها دارند. حسین علیزاده، کارن همایونفر، فردین خلعتبری و ناصر چشم‌آذر از چهره‌هایی هستن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکار خوش‌ صداترین سیمرغ فجر


این روزها در شرایطی اخبار مرتبط با جشنواره فیلم فجر و ستاره‌های سینما در صدر خبرهای فرهنگی و هنری قرار گرفته است که اهالی موسیقی هم سهم ویژه‌ای در رونق جشنواره هنر هفتمی‌ها دارند. حسین علیزاده، کارن همایونفر، فردین خلعتبری و ناصر چشم‌آذر از چهره‌هایی هستند که در کنار جوانان جویای نام همچون بهزاد عبدی برای یکی از مهم‌ترین سیمرغ‌های جشنواره رقابت می‌کنند.

شکار خوش‌ صداترین سیمرغ فجر

آرام آرام شمارش معکوس برای سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و تحویل سال نوی سینمای ایران آغاز شده است.

امسال شاهد حضور چهره های شناخته شده و مطرحی در میان کارگردان ها و بازیگران هستیم، اما به همین میزان موسیقی فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ را هم آهنگسازان مطرح و موفق کشورمان ساخته اند.

همکاری دوباره توکلی و علیزاده

حسین علیزاده برای فیلم «بیگانه» جدیدترین اثر سینمایی بهرام توکلی آهنگسازی کرده است، این دو هنرمند پیشتر در فیلم «آسمان زرد کم عمق» هم همکاری داشتند.

حسین علیزاده از چهره های برجسته موسیقی فیلم ایران و نامزد دریافت سه جایزه گرمی است؛ آهنگسازی که در عین حال ردیف دان، پژوهشگر و نوازنده تار و سه تار است.

علیزاده آثاری از جمله ساخت موسیقی برای فیلم های دلشدگان، زشت و زیبا، زمانی برای مستی اسب ها، آواز گنجشک ها، ملکه و... را در کارنامه خود دارد.

خلعتبری همراه با حاتمی کیا و پوراحمد

موسیقی «چ» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا را هم فردین خلعتبری انجام داده است.

خلعتبری یکی از چهره های نامدار این عرصه است و پیش از این سابقه همکاری با ابراهیم حاتمی کیا را در ساخت موسیقی متن فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» داشته است.

خلعتبری امسال یک فیلم دیگر را هم آهنگسازی کرده است. او موسیقی «پنجاه قدم آخر» ساخته کیومرث پوراحمد را هم ساخته است.

یک آهنگساز خارجی

بی تردید «رستاخیز» احمدرضا درویش را نه تنها باید یکی از مهم ترین فیلم های جشنواره امسال دانست که این فیلم ظرفیت تبدیل شدن به یک الگو در سینمای ایران را هم داراست، استفن واربک، آهنگساز فیلم «شکسپیر عاشق» برنده جایزه اسکار در تولید موسیقی این فیلم با درویش همکاری کرده است.

باید منتظر ماند و دید واربک توانسته در این فیلم هم موسیقی تاثیرگذار و جذابی را ارائه کند یا خیر؟

همایونفر و همه چیز برای فروش

«همه چیز برای فروش» دومین ساخته امیرحسین ثقفی است که کارن همایونفر موسیقی آن را ساخته است. البته او امسال فیلم های «ناخواسته» برزو نیک نژاد، «خانوم» تینا پاکروان، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»ی روح الله حجازی را در این رویداد سینمایی دارد.

فیلم سینمایی «امروز» ساخته رضا میرکریمی هم امسال در جشنواره اکران خواهد شد. موسیقی این فیلم را امین هنرمند، فرزند کارگردان موفق سینما، محمدرضا هنرمند انجام داده است.

سیامک کلانتری هم ساخت موسیقی فیلم «قصه ها»ی رخشان بنی اعتماد را انجام داده است. بنی اعتماد امسال پس از هفت سال در بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است.

امسال شاهد حضور چهره های شناخته شده و مطرحی در میان کارگردان ها و بازیگران هستیم، اما به همین میزان موسیقی فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ را هم آهنگسازان مطرح و موفق کشورمان ساخته اند.

کلاشینکف در دست ناصر چشم آذر

موسیقی فیلم سینمایی «کلاشینکف» سعید سهیلی را هم ناصر چشم آذر ساخته است.

چشم آذر که برای فیلم «گشت ارشاد» نیز موسیقی ساخته بود در «کلاشینکف» هم با سهیلی همکاری دارد.

بابک میرزاخانی هم آهنگسازی فیلم سینمایی «برف» مهدی رحمانی را انجام داده است.

ساخت موسیقی فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» هم که گفته می شود یکی از پدیده های جشنواره امسال خواهد بود را سهند مهدیزاده بر عهده داشته است.

این فیلم به کارگردانی جمشید محمودی ساخته شده است. پویا پورامین هم موسیقی «گنجشکک اشی مشی» را ساخته است.

این فیلم سه اپیزود دارد و کارگردانی این اپیزودها را وحید نیکخواه، غلامرضا رمضانی و مسعود کرامتی انجام داده اند.

سهراب پورناظری در «آرایش غلیظ»

سهراب پورناظری ساخت موسیقی فیلم تازه حمید نعمت الله «آرایش غلیظ» را انجام داده است البته پورناظری پیش از این در فیلم «بی پولی» و سریال «وضعیت سفید» هم با نعمت الله همکاری کرده بود.

مسعود سخاوت دوست هم آهنگسازی فیلم «شیار 143» نرگس آبیار را انجام داده است. او پیش از این آهنگسازی فیلم سینمایی «بدرود بغداد» را هم انجام داده است.

همچنین موسیقی فیلم «مردن به وقت شهریور» اثر هاتف علیمردانی را هم افشین عزیزی ساخته است.

آریا عظیمی نژاد آهنگساز جوان و موفق کشورمان هم که تاکنون موسیقی متن سریال های تلویزیونی موفقی را ساخته در جشنواره امسال حضور دارد و ساخت موسیقی فیلم «خواب زده ها» ساخته فریدون جیرانی را انجام داده است.

شکار خوش‌ صداترین سیمرغ فجر

فیلمی بدون موسیقی

«اشباح» داریوش مهرجویی اما امسال بدون موسیقی به جشنواره می آید. مهرجویی این فیلم را ملودرامی متفاوت در کارنامه کاری خود دانسته و گفته که این فیلم برخلاف کارهای اخیرش مضمونی طنز ندارد و یک ملودرام متفاوت در کارنامه کاری اش به حساب می آید البته گفته می شود فیلم سینمایی «شیفتگی» به کارگردانی علی زمانی عصمتی هم موسیقی متن نخواهد داشت.

یزدانی با خط ویژه در جشنواره

آرمان موسی پور، آهنگسازی است که موسیقی فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بهروز افخمی را هم ساخته است. این آهنگساز موفق پیش از این موسیقی زیبای سریال تلویزیونی «فاصله ها» را هم ساخته بود.

او آهنگسازی «خط ویژه» مصطفی کیایی را هم انجام داده است. ناگفته نماند تیتراژ پایانی این خط ویژه را هم رضا یزدانی اجرا کرده است.

یک آهنگساز جوان با 2 فیلم

منوچهر هادی، کارگردان «زندگی جای دیگری است» هم ساخت موسیقی این اثر را به حامد ثابت سپرده است.

به گفته این کارگردان، برای این فیلم تنها دو قطعه موسیقی در نظر گرفته شده است البته ثابت آهنگسازی فیلم «انارهای نارس» اولین اثر بلند سینمایی مجیدرضا مصطفوی را انجام می دهد.

او «ملبورن» نیما جاویدی را هم آهنگسازی می کند.

آهنگساز جوان و پرکار

بهزاد عبدی هم یکی دیگر از آهنگسازان جوانی است که امسال هم مانند سال گذشته در جشنواره فیلم فجر پرکار است.

او امسال، موسیقی فیلم های «متروپل» مسعود کیمیایی، «تمشک» سامان سالور، «خانه پدری» کیانوش عیاری و «فردا» ساخته مهدی پاکدل و ایمان افشاریان که البته در بخش نگاه نو اکران می شود، در جشنواره حضور دارد.

عبدی فارغ التحصیل دانشگاه موسیقی کی یف و نوازنده ارکستر فیلارمونیک این شهر است. او در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم «آل» ساخته بهرام بهرامیان سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم را از آن خود کرد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه جام جم

مطالب مرتبط:

نظری به دنیای موسیقی فیلم  

موسیقی متن فیلم مصائب مسیح     

موسیقی متن فیلم گاو خونی