تبیان، دستیار زندگی
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تشریح نقاط مثبت و آسیبهای استفاده از فناوری های جدید درمدارس، گفت: آسیب های فناوری های جدید اگر هوشمندانه با آن برخورد نشود نظام فکری و هویتی نسل جوان را متاثر می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هوشمندسازی مدارس به معنای ورود رایانه به کلاس درس نیست

هوشمندسازی مدارس به معنای ورود رایانه به کلاس درس نیست


دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تشریح نقاط مثبت و آسیبهای استفاده از فناوری های جدید درمدارس، گفت: آسیب های فناوری های جدید اگر هوشمندانه با آن برخورد نشود نظام فکری و هویتی نسل جوان را متاثر می کند.

مهدی نوید ادهم در رابطه با روند فعلی هوشمندسازی مدارس افزود: هوشمندسازی مدارس صرفا به معنای ورود رایانه به مدرسه و کلاس درس نیست، در حقیقت هوشمندسازی در شایستگی و توانمندی مدیر و معلم است که باید هوشمندانه مسائل تعلیم و تربیت را شناسایی و ردیابی کنند که در این عرصه رایانه و فناوری های جدید می توانند ابزارهایی در خدمت این موضوع باشند.

وی افزود: اگر با نگاه پارادایمی به فناوری های جدید نگاه کنیم، فضای جدیدی برای تعلیم و تربیت پویا واثربخش فراهم می شود؛ اما در عین حال در هر دو نگاه یعنی نگاه ابزاری و نگاه پارادایمی نمی توان نسبت به نقش مدیر و معلم بی تفاوت بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه عنصر اصلی فرآیند تعلیم و تربیت چه با استفاده از فناوری و چه بدون استفاده از آنها به توانمندی معلم، صلاحیت حرفه ای و اندیشه او وابسته است، گفت: اگر به دنبال ارتقاء کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت هستیم باید در این موضوع سرمایه گذاری اصلی را داشته باشیم در عین حال اینکه از فناوری های جدید نیز استفاده کنیم.

نوید ادهم ادامه داد: این استراتژی را در شورای عالی آموزش و پرورش تعقیب کرده ایم و در سند تحول نیز نگرش به فناوری های جدید اینگونه است به همین دلیل در سند واژه هوشمندسازی را ذکر نکرده ایم؛ بلکه استفاده هوشمندانه از فناوری ها را به کار برده ایم.

استفاده هوشمندانه یعنی فرصت ها و تهدیدها را همزمان با یکدیگر ببینیم. فرصت ها به این شکل است که موجب دسترسی آسان به منابع، تقویت خودیادگیری، افزایش سرعت یادگیری و تغییر زمان و مکان یادگیری می شود و دریک کلام یعنی استفاده ازتمام نقاط مثبت فناوری های جدید؛

وی در توضیح استفاده هوشمندانه از فناوری ها عنوان کرد: استفاده هوشمندانه یعنی فرصت ها و تهدیدها را همزمان با یکدیگر ببینیم. فرصت ها به این شکل است که موجب دسترسی آسان به منابع، تقویت خودیادگیری، افزایش سرعت یادگیری و تغییر زمان و مکان یادگیری می شود و دریک کلام یعنی استفاده ازتمام نقاط مثبت فناوری های جدید؛ اما در کنار این نقاط مثبت، آسیب هایی نیز نهفته است که صرفا اخلاقی نیست که تصور کنیم با فیلتر کردن چند سایت غیراخلاقی می توان مشکلات را حل کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اگربا آسیب های فناوری های جدید هوشمندانه برخورد نکنیم، نظام فکری و هویتی نسل جوان را متاثرکرده و فرآیند یادگیری و چرخه یادگیری را دچار آسیب می کند.

وی یکی از آسیب ها را انبوه زدگی و سیل زدگی اطلاعات دانست و افزود: اگر دانش آموز شاخص های علمی برای گزینش اطلاعات صحیح را نداشته باشد توانایی تشخیص اطلاعات درست از نادرست را ندارد و این یک آسیب جدی است و طوفان اطلاعات دانش آموز را با خود می برد و قدرت انتخاب گری را از وی می گیرد.


منبع : سایت مدرسه نیوز

بخش سفیران تبیان