تبیان، دستیار زندگی
چندی پیش نمایشگاه كاریكاتورهای سعید چاواری، از استادان موسیقی با استقبال مخاطبان روبه رو شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كاریكاتورهایی از جنس موسیقی


چندی پیش نمایشگاه كاریكاتورهای سعید چاواری، از استادان موسیقی با استقبال مخاطبان روبه رو شد.

كاریكاتورهایی از جنس موسیقی

طی روزهای گذشته اگر سری به گالری نقش جهان می زدید با حضور انبوهی از هنرمندان موسیقی روبه رو می شدید که با چهره ای غیر معمول مخاطبانشان را میزبانی می کردند.

هنرمندانی چون ادیب خوانساری، ایرج بسطامی، غلامحسین بنان، فرامرز پایور، تاج اصفهانی، همایون خرم، جلال ذوالفنون ، محمدرضا شجریان، خانواده کامکارها ، ابوالحسن صبا، محمدرضا لطفی ، پرویز مشکاتیان ، شهرام ناظری ،کلنل علی نقی وزیری، درویش خان، استاد فراهانی، اقبال آذر، علی اکبر شهنازی، احمد عبادی، حسین علیزاده و محمد نوری چهره های این نمایشگاه بودند که با تصویر کاریکاتورگونه خود فضای تجسمی این گالری را با نوای موسیقی خود همراه کرده بودند.

ازجمله تکنیک هایی که در اجرای این آثار به کار برده شد می توان به اکریلیک، رنگ روغن، قلم خودکار، مداد رنگی، پاستل، اکولین و شاپن اشاره کرد.

سعید چاواری، هنرمند کاریکاتوریست که خالق کاریکاتورهای تصاویر استادان موسیقی ایران است، درباره این نمایشگاه می گوید: کار روی این مجموعه را از سال 86 آغاز کردم. ابتدا سعی کردم به دلیل زیاد بودن کارها از تکنیک های مختلفی چون پاستل، مدادرنگی و آبرنگ استفاده کنم تا مخاطب با تنوع تکنیک در آثار مواجه شود، اما در کارهای جدیدم روی یک تکنیک مانور دادم، چون به نظرم باید روی یک تکنیک آنقدر کار کرد تا به جای مشخصی رسید و بعد سراغ تکنیک دیگر رفت. بر همین اساس در این نمایشگاه 30 اثر کاریکاتور را با تکنیک آکریلیک به نمایش گذاشته ام.

كاریكاتورهایی از جنس موسیقی

چهره به چهره با استادان موسیقی

نمایشگاه کاریکاتور استادان موسیقی ایران عنوان «چهره به چهره» را دارد؛ عنوانی که نشان دهنده قرار گرفتن چهره های بنام موسیقی ایران در این نمایشگاه بود.

چاواری که پنج سال پیش نمایشگاه دیگری از کاریکاتور استادان موسیقی ایران را در خانه کاریکاتور ایران برگزار کرده بود، امسال برای این نمایشگاه ده اثر جدید خودش را نیز به نمایش گذاشت.

چاواری درباره این عنوان گفت: چهره به چهره، حاصل تلاش و جستجوی عناصر م ‍ وثر در کاریکاتور است. این مجموعه به چهره استادان موسیقی ایران از دوره قاجار به بعد اختصاص دارد. اتودها و طراحی های این پروژه سال 86 شروع شد.

این کاریکاتوریست ادامه داد: با برپایی این نمایشگاه، برای اولین بار، پای استادان موسیقی به هنرهای تجسمی باز شد و تا پیش از آن دانشجویان و استادان تجسمی حال و حوصله رفتن به نگارخانه برای تماشای آثاری از این قبیل را نداشتند، اما این نمایشگاه خیلی مورد استقبال واقع شد. بعد از آن، کار جدی تر دنبال شد و با مجموعه ای بزرگ تر این آثار در نگارخانه خانه کاریکاتور ایران درسال 87 به نمایش درآمد.

كاریكاتورهایی از جنس موسیقی

ساز و آواز هنرمندان، سوژه کاریکاتورها

چاواری درباره موضوعات درنظر گرفته شده برای خلق این کاریکاتورها گفت: سعی کردم تا جای ممکن روحیات، ویژگی های شخصی، نحوه ساز زدن و رنگ ساز و آواز این عزیزان را مد نظر قرار دهم. تمام تلاش من این بود که اغراق فقط به صورت بزرگ کردن اجزای صورت نباشد. هر چند واژه کاریکاتور معمولابه معنی اغراق در اجزای چهره است، اما من اصرار داشتم کلیتی را که از هنرمند در تصویر ارائه می کنم شامل شخصیت و برخورد با موسیقی سازی یا آوازی باشد. به عنوان نمونه اگر فلان استاد گوش خوبی در موسیقی داشته من روی گوش او تاکید کرده ام یا اگر حنجره خوبی دارد روی گردن اغراق را انجام داده ام و... .

شاید یکی دیگر از ویژگی نمایشگاه کاریکاتور استادان موسیقی را می توان تلفیق هنر موسیقی با تجسمی دانست. چاواری خود در این باره گفت: به دلیل علاقه ام به موسیقی تصمیم گرفتم هنر نقاشی و کاریکاتور را در اختیار این موسیقی قرار بدهم و روی چهره استادان این رشته کار کنم. من در خانواده ای بزرگ شده ام که به موسیقی اهمیت می دهند و مدتی هم در یک گروه موسیقی، تنبور می نواختم.

سعی کردم تا جای ممکن روحیات، ویژگی های شخصی، نحوه ساز زدن و رنگ ساز و آواز این عزیزان را مد نظر قرار دهم. تمام تلاش من این بود که اغراق فقط به صورت بزرگ کردن اجزای صورت نباشد. هر چند واژه کاریکاتور معمولابه معنی اغراق در اجزای چهره است، اما من اصرار داشتم کلیتی را که از هنرمند در تصویر ارائه می کنم شامل شخصیت و برخورد با موسیقی سازی یا آوازی باشد

كاریكاتورهایی از جنس موسیقی

کاریکاتور استادان موسیقی را ورق بزنید

وقتی زمان یک نمایشگاه تمام می شود خیلی از علاقه مندان افسوس از دست دادن تصاویری را می کشند که بر دیوارهای آن گالری به نمایش درآمده بود، اما این بار اوضاع قدری متفاوت است. چون با اتمام نمایشگاه کاریکاتور استادان موسیقی، همچنان این فرصت برای مخاطبان فراهم است تا با ورق زدن مجموعه تصاویر این نمایشگاه در قالب یک کتاب، فرصت دیدن چهره های بنام موسیقی ایران را در قالب کاریکاتور به دست آورند. اکنون انتشارات کوله پشتی، کتاب کاریکاتور چهره های موسیقی ایران را منتشر کرده است.

چاواری دراین باره گفت: سال ها پیش و پس از برگزاری اولین نمایشگاهم، آقای نمازی، مدیر مسئول انتشارات کوله پشتی ایده چاپ این مجموعه را پیشنهاد کرد. تعداد کارها آن موقع 35 اثر بود که قرار شد به صد اثر برسد. اسامی و تصاویر و زندگی نامه این عزیزان را جمع آوری و شروع به کار روی پیش طرح ها کردم. کتاب پس از دو سال به مرحله چاپ رسید، اما نه با صد چهره، بلکه با 63 اثر.

بخش هنری تبیان


منبع:

روزنامه جام جم/ نویسنده: سحر طاعتی