تبیان، دستیار زندگی
تابلوی سرقتی از شاهکارهای «رنوار» پس از ۶۰ سال به موزه‌ آمریکایی «بالتیمور» بازگردانده می‌شود. در این نوشتار می توانید از جزئیات این واقعه و زندگینامه رنوار آگاه شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت نقاشی سرقتی رنوار


تابلوی سرقتی از شاهکارهای «رنوار» پس از 60 سال به موزه‌ آمریکایی «بالتیمور» بازگردانده می‌شود. در این نوشتار می توانید از جزئیات این واقعه و زندگینامه رنوار آگاه شوید.

بازگشت نقاشی سرقتی رنوار پس از ۶۰ سال

اثر نقاشی از «پیر آگوست رنوار»، نقاش امپرسیونیست فرانسوی که زنی آن را به قیمت هفت دلار در یک حراجی خرید‌، پس از 63 سال به موزه‌ محل نگه‌داری اش در آمریکا بازگردانده می‌شود.

«رنوار» تابلو منظره‌ ساحلی سین را در دهه‌ نخست 1800 خلق کرد و آن را به یک موزه قرض داد، اما در سال 1951 این اثر به سرقت رفت.

اخیرا  این اثر گمنام به قیمت 7 دلار در یک حراجی به فروش رسید.

وقتی مالک جدید تابلوی رنوار به کارشناسان مراجعه کرد تا از ارزش آن مطلع شود،‌ مشخص شد که این یکی از شاهکارهای نقاش بزرگ فرانسوی است و بین 75 تا 100 هزار دلار ارزش دارد.

دادگاه اخیرا به بازگرداندن نقاشی انوار به موزه بالیتمور رای صادر کرد.

لازم به ذکر است که پیر آگوست رنوار ‏ ( 25 فوریه 1841 ) نقاش فرانسوی بود.

او در لیموژ فرانسه به دنیا آمد و از جوانی نقاشی را آغاز کرد. در 4 سالگی به همراه خانواده به پاریس مهاجرت كردند و در منزلی نزدیك بنای «لوور»- كه بخشی از آن قصری و سلطنتی بود و بخش دیگر موزه به مانند امروز- اقامت گزیدند. «رنوار» از «لوور» به عنوان اولین دریچه روبه هنر زندگی اش یاد می كند.

او در سن 13 سالگی در یك كارگاه نقاشی بر روی ظروف چینی كارآموزی را آغاز كرد و در این دوران بود كه اطلاعات و دانش فراوانی درباره رنگ ها و نقاشی جمع آوری كرد. به تدریج بر مهارت او افزوده شد و دیری نگذشت كه به عنوان یكی از بهترین نقاشان كارگاه مطرح شد اما از بخت بد او كارگاه ورشكسته شد و «رنوار» را برای ادامه زندگی و آینده اش به فكر واداشت.

او در آغاز 20 سالگی به مدرسه نقاشی كلاسیك یك هنرمند سوئیسی در پاریس رفت و نقاشی به سبك و سیاق اساتید باستان را به خوبی آموخت. صحنه هنر در آن روزگار از آزادی و اختیار بی بهره بود و تحت سلطه تفكری خاص به سر می برد و این چیرگی تا به حدی بود كه هر ساله نمایشگاهی از آثار نقاشی با نام «سالن» برگزار می شد كه به نوعی دروازه سانسور به شمار می آمد و هر اثری كه از سوی نمایشگاه پذیرفته نمی شد، برای خود در بازار هیچ خریداری نمی یافت.

در این حال بود كه بزرگانی چون «كلود مونه»، «آلفرد سیسلی»، «فردریش بازیل» و «آگوست رنوار» بر ضد سبك و سیاق سنتی هنر برخاستند و برای اولین بار به نقاشی از فضاهای باز پرداختند كه خود به نوعی شورش به شمار می آمد.

اولین آثار و نقاشی های مكتب امپرسیونیسم در جنگل های «فونتن بلو» در نزدیكی دریاچه ای كوچك خلق شد. این چهار دوست و هنرمند بزرگ مترصد لحظه ای طلایی برای ثبت آثار و جلوه های خود بودند و آثار خود را با حركات سریع قلم مو و رنگ های روشن خلق كردند. آثاری كه در چشم منتقدان یك مشت نقاشی «ناتمام» و «نامرتب» بیش نبودند.

وقتی مالک جدید تابلوی رنوار به کارشناسان مراجعه کرد تا از ارزش آن مطلع شود،‌ مشخص شد که این یکی از شاهکارهای نقاش بزرگ فرانسوی است و بین 75 تا 100 هزار دلار ارزش دارد.

به راحتی قابل پیش بینی بود كه این آثار از سوی نمایشگاه «سالن» پذیرفته نخواهد شد و به همین دلیل امپرسیونیست ها نمایشگاه خود با نام «مردودی های سالن» را برپا كردند. این نمایشگاه هیچ داوری نداشت و هر هنرمند با پرداختن اندك بهایی فرصت به نمایش گذاردن اثر خود را پیدا می كرد. «رنوار» از سبك امپرسیونیسم لذت فراوان می برد و به نقاشی از فضاهای بیرونی پرداخت. او در آثار خود موفق به ابداع روشی برای نمایش نور شد كه صحنه های نقاشی شده را بسیار شفاف و زنده به نمایش می گذاشت.

«رنوار» اما هیچ گاه از ریشه های سنتی هنر غافل نشد و همیشه درباره آثار كلاسیك لب به تحسین می گشود. در اوایل دهه ،80 «رنوار» به این نتیجه رسید كه هر چه می خواسته، با مكتب امپرسیونیسم به انجام رسانیده و به همین دلیل به شدت احساس خستگی می كرد. مدتی برای استراحت به ایتالیا سفر كرد و با بازگشت از ایتالیا سبك خود را تغییرداد و تا حدی به سبك كلاسیك متمایل شد. او در سبك جدیدش وقت بسیار در جزئیات به عمل می آورد و از خطوط دقیق استفاده بسیار می كرد. جالب است بدانید كه این استاد بزرگ برای آثارش تنها از 5 رنگ متفاوت استفاده می كرد اما تجربه نقاشی بر روی ظروف چینی او را در تركیب رنگ ها به استادی بی همتا بدل كرده بود.

در بین آثار او اثری به نامLes Grandes Baigneuses وجود دارد كه در حال حاضر در موزه هنر فیلادلفیا حفظ و نگهداری می شود، كه در دقت و ابعاد نقاشی بی نظیر است. شاید بد نبود «رنوار» درباره این اثر می گفت كه دیگر همچون اثری با این دقت و این ابعاد خلق نخواهد كرد. با پا به سن گذاردن «رنوار»، سبك نقاشی او تغییر كرد و به سبكی ملایم و با خطوط سردستی بسیار تبدیل شد. او در این آثار از رنگ های پرقدرتی مانند قرمز و نارنجی و همچنین قلم موهای قطور بهره می برد. او كه از آرتروز شدید رنج می برد با بستن قلم مویی بر مچ دست خود به نقاشی ادامه داد و عاقبت در سن 79 سالگی در 3 دسامبر 1919 در جنوب فرانسه رخت از جهان بربست.

برخی از آثار اگوست رنوار عبارت بودند از: ضیافت در شب ، که از بهترین آثار امپرسیونیسم به شمار می*رود، و همچنین آسیای گالِت ، تاب ، و لوژ . رنوار بیش از خود اشیا به انعکاس نور در اشیاء توجه داشت.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

همشهری آنلاین

ایسنا

سایت واضح

سایت فول تایم

مطالب مرتبط:

نقاشی سرقتی رنوار در ساتبی

مکاتب هنری امپرسیونیسم