تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول مدیر روابط عمومی موزه ما را با پیشینه و کلیات خدمات باغ موزه به اجمال آشنا کرد، این بار از او می‌خواهیم تا از تالارهای هفتگانه بگوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروانه‌های عاشق

آشنایی با باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت (قسمت دوم)


در قسمت اول مدیر روابط عمومی موزه ما را با پیشینه و کلیات خدمات باغ موزه به اجمال آشنا کرد، این بار از او می‌خواهیم تا از تالارهای هفتگانه بگوید.

پروانه‌های عاشق

انتهای باغ ابتدای شروع تالارهاست، از در سالن خلیج فارس که وارد شوید، طبقه بالا ورودی مجموعه است. سمت چپ ورودی راهرویی که با پله برقی به طبقه پایین تری متصل می‌شود تلألۆ شمع‌ها چشم را میفروزد. از آقای رضوانی که در این بازدید ما را همراهی کرده است، می‌رسیم:

به نظر شما شروع بازدید از تالارها با چه قسمتی شروع کنیم بهتر است؟

علاوه بر تالارهای هفت‌گانه تالار ویژه‌ای هم به نام تالار پروانه‌ها است که به شهدای انقلاب و دفاع‌مقدس اختصاص دارد. در بخشی‌هایی از این تالار، نمایشگاهی شامل هزاران ویترین قرار دارد که یادگارهایی از هر یک از شهدای انقلاب و دفاع‌مقدس در آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. تندیس‌هایی از فرماندهان شهید در اندازه‌های واقعی، این اسطوره‌ها را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کنند. بهتر است از این تا لار بازدیدکنندگان دیدار خود را آغاز کنند.

چه ویژگی خاصی برای تالار پروانه‌ها می‌توان بر شمرد؟

تالار پروانه‌ها، تنها تالار باغ موزه دفاع مقدس و ترویج مقاومت است که جنبه موزه‌ای و حجمی دارد.

پروانه‌های عاشق

هدف از ایجاد چنین مکانی چه بوده است؟

هدف از بر پایی چنین فضایی پاسداشت مقام شامخ شهدا و مۆثرین دوران دفاع مقدس است.

روبرو سرشار از نمادی شعله شمع دیده می‌شود که هر شعله عکس شهیدی را در دل خود جا داده است، در نظرم می‌آید چرا پروانه‌ها؟ چرا شمع‌ها نامیده نشد؟ برای همین از مدیر روابط عمومی پرسیدم:

چرا این تالار را پروانه‌ها نامیده‌اید؟

این تالار بدان جهت پروانه‌ها نامیده شد که به یاد شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و نیز معرفی فرماندهان شهید و شاهدی می‌پردازد که با رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های خود توانستند نور پر فروغ اسلام را برای همیشه در این سرزمین جاودانه نگه دارند.

چیدمان تالار به چه نحوی است و شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

از رمپ های برقی که همان شمع واره هاست عبور کنید، دیواری قرار دارد که در آن باکس‌هایی تعبیه شده از آثار و وسایل به یاد مانده از شهدای دفاع مقدس که البته این نوع طراحی در مکان دیگری از تالار نیز تکرار شده است. باکس‌ها به تعداد قابل توجهی از شهدای جنگ تحمیلی بوده، تصاویر و اسامی بیش از 1500 شهید در مکان‌های مختلف آن به صورت لیزری به نمایش گذاشته شده است.

همچنین استودیوی نشست پیشکسوتان، گالری تصاویر سه بعدی و تندیس فرماندهان و مۆثرین در جنگ در نظر گرفته شده است

که به یاد شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و نیز معرفی فرماندهان شهید و شاهدی می‌پردازد که با رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های خود توانستند نور پر فروغ اسلام را برای همیشه در این سرزمین جاودانه نگه دارند

اصغر رضوانی

استودیو نشست برای چه کاربرد در نظر گرفته شده است؟

استودیوی نشست برای تعامل کهنه سربازان و پیشکسوتان سال‌های دفاع مقدس با بازدیدکنندگان پیش بینی شده که در این مکان به بیان خاطرات و وقایع روزهای دفاع مقدس می‌پردازند.

تصاویر سه بعدی به چه تعداد در این بخش ایجاد شده و به چه موضوعی تعلق دارد؟

گالری تصاویر سه بعدی فرماندهان و مۆثرین در جنگ 8 ساله را به تصویر می‌کشد که در قالب 72 ویترین شیشه‌ای نقش بسته و از قابلیت بروز رسانی نیز برخوردار است.

همچنان که در تالار قدم می‌زنیم راه رویی با شیب به سمت بالا ما را به سالنی می‌رساند، به وضوح شاهد حضور جانثارانی می‌شوید که جان خود را در راه حفظ اسلام و سرزمین اسلامی فدا کردند.

رضوانی می‌گوید: بخش پایانی تالار افلاکی پروانه‌ها به تندیس فرماندهان و مۆثرین دوران پرشکوه دفاع مقدس اختصاص دارد.

این تندیس‌ها بر چه اصولی انتخاب و چیده شده‌اند؟

نحوه چیدمان تندیس‌ها به گونه‌ای در نظر گرفته شده که روند فرماندهی ایشان در جنگ را به صورتی داستان وار به نمایش می‌گذارد، تندیس طلایه‌دارانی چون شهیدان همت، باکری، دوران، محلاتی و چندین شهدای شاخص دیگر

همچنین شهید مرتضی آوینی در پشت دوربین حس خاصی می‌دهد که تو را به روایت فتح دعوت می‌کند اما این بار با زبان موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت. با این حس از تالار پروانه‌ها گذر می‌کنیم و به آستانه می‌رسیم.

پروانه‌های عاشق

ادامه دارد...

مصاحبه: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط :

 روایتی برای حس حضور

 شهید بچه محل ماست

 جنگی که بود،جنگی که هست