تبیان، دستیار زندگی
در جشنواره فیلم فجر امسال حضور کارگردانان با سابقه حائز اهمیت است به نحوی که ویترینی از کارگردان های کاربلد و امتحان پس‌داده را در بخش سودای سیمرغ داریم و بخش نگاه نو را هم به نحوی مدیریت و کنترل شده می‌توان قلمداد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا نسل پنجم

نگاهی به كارگردانان بخش مسابقه فیلم فجر


در جشنواره فیلم فجر امسال حضور کارگردانان با سابقه حائز اهمیت است به نحوی که ویترینی از کارگردان های کاربلد و امتحان پس‌داده را در بخش سودای سیمرغ داریم و بخش نگاه نو را هم به نحوی مدیریت و کنترل شده می‌توان قلمداد کرد

تا نسل پنجم

هر ساله علاقه مندان به سینما، مدیران و رسانه ها تحت تاثیر اسم های کارگردان ها حاضر در جشنواره فیلم فجر هستند، حتی تجربه نشان داده که سابقه فیلمساز در انتخاب فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران نقش به سزایی داشته است.

اما آنچه که در سال گذشته جشنواره فیلم فجر را تحت تاثیر قرار می داد حضور کارگردان های نسل جوان بود كه تبدیل به یك ویژگی برای آن جشنواره سی و یكم شد، ولی در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور کارگردان های با سابقه حائز اهمیت است به نحوی که ویترینی از کارگردان های کاربلد و امتحان پس داده را در بخش سودای سیمرغ داریم و بخش نگاه نو را هم به نحوی مدیریت و کنترل شده می توان قلمداد کرد به شکلی که به سینما نزدیک تر باشد تا تله فیلم.

دو فیلم چند «متر مکعب عشق» به کارگردانی جمشید محمودی و «انارهای نارس» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی از فیلم های بخش نگاه نو است که در سودای سیمرغ در کنار ابراهیم حاتمی کیا، مسعود کیمیایی، رضا میرکریمی، احمدرضا درویش، بهروز افخمی و.. رقابت می کنند.

در زیر نگاهی می اندازیم به کارگردان های حاضر در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و دومین جشنواره فیلم فجر كه ترتیب آنها براساس حروف الفبای فیلمهایشان هستند:

1 -  بهروز افخمی با «آذر، پرویز، شهدخت و دیگران» که براساس اقتباسی از رُمان «مرجان شیرمحمدی» با همین عنوان ساخته شده است در جشنواره سی و دوم حضور دارد.

تجربه «سن پطرزبورگ» و «فرزند صبح» باعث شد تا افخمی برای این فیلم در ایران بماند تا مراحل پس از تولید هم با نظارت خودش جلو برود، آخرین حضور وی در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر به دوره 29 برمی گردد که اعتراض اهالی رسانه را نسبت به كیفیت ساختاری «فرزند صبح» را به دنبال داشت.

البته افخمی با فیلم سینمایی «صدای تیره» در بخش بین الملل جشنواره سی ام از سوی کشور کانادا حضور داشت و با سایر آثار این بخش به رقابت پرداخت.

«آذر، پرویز، شهدخت و دیگران» می توان فیلمی از بهروز افخمی دانست که اهالی رسانه اجازه نقد و بررسی آن را بعد از «گاو خونی» دارند چرا که تاکنون بهانه ای از سوی این کارگردان بیان نشده است.

2- رضا میرکریمی با «امروز» در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور دارد و «یه حبه قند» آخرین فیلم از میرکریمی بود که در جشنواره بیست و نهم حضور داشت و در حالی که فیلم موفق به کاندیدا چهار بخش از جشنواره شد اما به دریافت سیمرغ منجر نشد.

میرکریمی در «امروز» با عوامل فنی جوان همکاری کرده است.

میركریمی در جشنواره بیست و یكم فیلم فجر برای كارگردانی فیلم «اینجا چراغی روشن است» موفق به دریافت سیمرغ بلورین شد.

سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی در بخش سینمای آسیا جشنواره بیست و ششم برای فیلم «به همین سادگی» هم به میركریمی رسید.

3- مهدی رحمانی پیش از «برف» دو فیلم ساخته است که تاکنون تجربه حضور در جشنواره را نداشته است، دیگری و پنهان دو فیلم سینمایی این کارگردان است.

4- بهرام توکلی از فیلمسازان نسل جدید است که این روزها فیلم سینمایی «آسمان زرد کم عمق» از وی در حال اکران است، این فیلم در جشنواره سال گذشته حضور داشت که با واکنش ها متفاوتی روبرو شد.

بهرام توکلی یکی از فیلمسازان نسل تازه سینمای ایران است که هر ساله یکی از گزینه های مهم در کسب جایزه است.

5 – جشنواره بیست و پنجم فیلم فجر آخرین حضور کیومرث پوراحمد در جشنواره فیلم فجر بوده است و بعد از هفت سال با فیلم سینمایی «50 قدم آخر» که در فضای دفاع مقدس می گذرد در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور کارگردان های با سابقه حائز اهمیت است به نحوی که ویترینی از کارگردان های کاربلد و امتحان پس داده را در بخش سودای سیمرغ داریم ...

از موفقیت های پوراحمد در جشنواره می توان به: سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی در جشنواره چهاردهم فیلم فجر برای فیلم «خواهران غریب» در بخش سینمای ایران و سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی برای فیلم «اتوبوس شب» در بخش آسیا اشاره كرد.

6 - سامان سالور در دوره سی ام با فیلم سینمایی «آمین خواهیم گفت» در جشنواره حضور داشت که موفقیتی برای این فیلم حاصل نشد و درنهایت فیلم همچنان در پشت اکران باقی ماند اما این بار وی با «تمشک» به جشنواره فیلم فجر آمده است.

7 - آخرین حضور ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره فیلم فجر به دوره بیست و نهم با فیلم سینمایی «گزارش یک جشن» برمی گردد كه موفق شد در دو رشته صدابرداری و طراحی صحنه و لباس نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود اما این جشنواره برای حاتمی كیا خوش یمن نبود و بعد از آن این فیلم توقیف شد و دیگر رنگ پرده به خود ندید.

حاتمی كیا در این جشنواره با فیلم «چ» كه به مقطعی از زندگی شهید چمران می پردازد و شاید بتوان این فیلم را بازگشت حاتمی كیا به سینمای خودش دانست به سینمایی كه از مسئله و دغدغه اش نشات می گیرد حضور دارد.

حاتمی كیا یكی از پرافتخارترین كارگردان های جشنواره فیلم فجر در دوره های اخیر بوده است كه می توان به: سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم «آژانس شیشه‌ای» در شانزدهمین جشنواره فجر،  سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم «روبان قرمز» در بخش سینمای بین‌الملل هفدهمین جشنواره فجر، سیمرغ بهترین کارگردانی در بیست‌ و هشتمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم فجر برای فیلم «به رنگ ارغوان» اشاره كرد و یكی از شانس های مهم در جشنواره امسال است.

8 - مصطفی كیایی خیلی زود جایش را بین اهالی رسانه و منتقدان باز كرد، فیلم دومش «ضد گلوله» در جشنواره سی ام توانست نظر منتقدین،داوران و مردم را جلب كند كه این اتفاقات منجر به اكران پررونق این فیلم در زمان خودش شد.

مدتی پیش «خط ویژه» را با حضور بازیگران مطرحی چون مصطفی زمانی،هومن سیدی،میترا حجار و هانیه توسلی كلید زد و به موقع این فیلم را به دفتر جشنواره رساند و توانست در همان لیست اولیه فیلم های بخش سودای سیمرغ قرار بگیرد.

9 - از آخرین حضور پرافتخار احمدرضا درویش با «دوئل» در جشنواره یازده سال می گذرد و در این مدت به فكر ساخت پروژه عظیم برای عاشورا بود و بالاخره توانست این فیلم را كلید بزند و پس از سپری كردن یك دوره تاریخی طولانی برای پس از تولید در نهایت برای بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و دوم فیلم فجر انتخاب شد تا مورد قضاوت قرار بگیرد.

فیلم های احمدرضا درویش از پرافتخارترین دوره های مختلف از جشنواره بوده، اما خودش توانسته تنها سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی برای فیلم «دوئل» در جشنواره بیست و دوم فیلم فجر را بدست بیاورد.

10 - منوچهر هادی دومین حضورش را در جشنواره فیلم فجر بعد از دوره سی ام با فیلم «زندگی جای دیگریست» تجربه می كند.

«یكی می خواد باهات حرف بزنه» اولین فیلم از وی بود كه در جشنواره مورد استقبال برخی از منتقدین و داوران قرار گرفت و توانست در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن سیمرغ بلورین بدست بیاورد.

تا نسل پنجم

11 - محمدرضا اسلاملو را بیشتر به عنوان مستند ساز شناخته شده است و مستند «جعبه سیاه 11 سپتامبر» در جشنواره بیست و نهم در كاخ جشنواره اكران داشت و «شهابی از جنس نور» اولین فیلم بلند داستانی از وی است كه در جشنواره فیلم فجر قرار گرفته است.

12 - كمال تبریزی هرساله كه در جشنواره حضور داشته یكی از بحث برانگیزترین فیلمسازان دوره خودش بوده همانطور كه آخرین فیلمش «خیابان های آرام» در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر حضور داشت و تاكنون موفق به اكران نشده است اما امسال كمال تبریزی با «طبقه حساس» در جشنواره سی و دوم حضور دارد كه خبر از فضای آشنای فیلم های وی را می دهد.

تبریزی در بیست و سومین جشنواره فیلم فجر توانست در بخش معناگرا سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی را بدست آورد.

13 - رضا درمیشیان از كارگردانان نسل پنجم سینمای ایران است كه بیشتر به دنبال تجربه فضاهای جدید است و با اولین فیلمش «بغض» نشان داد كه به دنبال تجربه در فضاهای فرمی است اما این فیلم نتوانست در بخش سودای سیمرغ جشنواره سی ام حضور داشته باشد.

«عصبانی نیستم» عنوان فیلم جدید درمیشیان است كه این بار برای بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و دوم در نظر گرفته شده است.

14 - رخشان بنی اعتماد كه مدتی از فیلمسازی كنار كشیده بود «قصه ها» را در مدیوم ویدیویی ساخت و به گفته خودش قصد اكران نداشته است اما با اصرار مدیران این فیلم به جشنواره راه یافت و پروانه ساخت آن از ویدیویی به سینما تغییر پیدا كرد.

بنی اعتماد تاكنون موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی در بخش بین الملل جشنواره بیست و پنج فیلم فجر، بهترین كارگردانی برای «بانوی اردیبهشت» در دوره شانزدهم و بهترین كارگردانی برای فیلم «نرگس» در جشنواره دهم فیلم فجر شود.

15 - سعید سهیلی بعد از مواجه شدن با مشكلاتی كه برای اكران فیلم «گشت ارشاد» بوجود آمد، خبر از ساخت فیلمی با مضمون اجتماعی به نام «كلاشینكف» داد اما مدتی موفق به دریافت پروانه ساخت نشد و بالاخره این فیلم را مدتی پیش كلید زد و لوكیشن های سختی را برای ساخت این فیلم در نظر گرفت.

در حالی كه تاكنون فیلم های سهیلی در بخش های مختلف موفق به دریافت سیمرغ شده اما تاكنون وی به سیمرغ كارگردانی دست نیافته است.

16 - وحید نیک خواه آزاد، غلامرضا رمضانی و مسعود کرامتی سه فیلمسازی هستند كه در جشنواره فیلم فجر امسال با یك فیلم حضور دارند.

17 - حضور یك كارگردان نسل اولی آن هم مسعود كیمیایی به وزن جشنواره می افزاید او امسال با «متروپل» در جشنواره حاضر است، فیلمی كه ادامه دهنده مسیر فیلمسازی خود كیمیایی است و این بار لوكیشن فیلمش را یك سینما متروكه انتخاب كرده است.

آخرین حضور كیمیایی در جشنواره به دوره بیست و نهم با «جرم» برمی گردد كه علاوه بر بزرگداشت وی، «جرم» توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم را برای كیمیایی داشته باشد.

18 - محمد مهدی عسگرپور امسال با فیلم سینمایی «میهمان داریم» در جشنواره حاضر است و آخرین حضور وی در جشنواره به دوره بیست و هفتم با «هفت و پنج دقیقه» برمی گردد كه دیگر حتی این فیلم موفق به اكران هم نشد.

عسگرپور برای دو فیلم «قدمگاه» در جشنواره بیست و دوم و برای فیلم «اقلیما» در جشنواره بیست و پنجم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی شد اما موفق به دریافت آن نشد.

19 - امیرحسین ثقفی با فیلم «مرگ كسب و كار من است» در بخش نگاه نو جشنواره بیست و نهم برای اولین فیلمش حضور پیدا كرد و توانست دیپلم افتخار بهترین كارگردانی برای این فیلم به دست بیاورد، اما این فیلم نتوانست در اكران عمومی با اقبال مواجه شود.

دو سال از ساخت فیلم «همه چیز برای فروش» می گذرد و در دوره سی و یكم به دلیل فضای تلخ از سوی هیئت انتخاب كنار گذاشته شد اما ثقفی صبر كرد تا «همه چیز برای فروش» را برای جشنواره بعدی ارسال كند و این بار موفق به حضور در بخش سودای سیمرغ شد.

در پایان آنچه كه مشخص است ابراهیم حاتمی كیا و رخشان بنی اعتماد هریك با سه سیمرغ كارگردانی در رتبه اول. كیومرث پوراحمد و رضامیركریمی با دو سیمرغ كارگردانی در رتبه دوم  كمال تبریزی و احمدرضا درویش با یك سیمرغ كارگردانی در رتبه سوم قرار دارند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری سینمای ایران / حمید غفاریان

مطالب مرتبط:

رونق تولید فیلم در آستانه جشنواره فیلم فجر     

كارنامه فیلم اولى ها در جشنواره فیلم فجر

اخبار جدید از جشنواره فجر