تبیان، دستیار زندگی
اگر میزان زینک بدن کم باشد در متابولیسم اسیدهای چرب اختلال ایجاد می‌کند. برای همین هم در عملکرد مغز و سلامت عروق مشکل ایجاد می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمبود روی افسردگی می‌آورد


اگر میزان زینک بدن کم باشد در متابولیسم اسیدهای چرب اختلال ایجاد می‌کند. برای همین هم در عملکرد مغز و سلامت عروق مشکل ایجاد می‌شود.

افسردگی

نتایج بررسی‌های محققان دانشگاه تورنتو که در Biological Psychiatry به چاپ رسیده نشان می‌دهد میزان روی یا همان زینک بدن افسرده‌ها بسیار پایین‌تر از بقیه است.

زینک یکی از آن ترکیبات مغذی است که برای رشد سلولی لازم و ضروری است و در کنترل عملکرد هورمون‌ها و سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد.

اگر میزان زینک(روی) بدن کم باشد در متابولیسم اسیدهای چرب اختلال ایجاد می‌کند. برای همین هم در عملکرد مغز و سلامت عروق مشکل ایجاد می‌شود. باید بدانید که زینک در کاهش علائم سرماخوردگی نقش موثری دارد.

محققان بعد از بررسی‌ها روی موش‌های آزمایشگاهی مشاهده کردند که کمبود زینک می‌تواند به افسردگی منجر شود و مصرف مکمل زینک اثرات مثبتی روی خلق و خوی این حیوانات دارد.

محققان پیشنهاد می‌کنند که به داروهای ضد افسردگی زینک اضافه شود تا زودتر علائم افسردگی را برطرف بکنند.

زینک خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و قدرت ذهن و عملکرد بخش‌هایی از مغز را

کنترل می‌کند. کمبود این ماده‌ی مغذی در طولانی مدت روی روح و روان افراد

تأثیر منفی می‌گذارد

به عقیده‌ی این محققان زینک خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و قدرت ذهن و عملکرد بخش‌هایی از مغز را کنترل می‌کند. کمبود این ماده‌ی مغذی در طولانی مدت روی روح و روان افراد تأثیر منفی می‌گذارد.

محققان توصیه می‌کنند که مصرف مواد غذایی سرشار از روی(زینک) را افزایش دهید تا افسردگی را از خود دور کنید. برای این کار حتماً گوشت قرمز، غذاهای دریایی، غلات، تخمه‌ی کدو، بذر کتان، کنجد، کاکائو و عدس زیادی میل کنید. اگر با کمبود زینک مواجه شده‌اید با نظر پزشک علاوه بر مصرف این مواد غذایی باید مکمل نیز مصرف کنید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: lanutrition

مطالب مرتبط:

هر آنچه باید راجع به «روی» بدانید

تأثیر روی در درمان سرماخوردگی

اثر روی بر رشد قدی و ضریب هوش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.