تبیان، دستیار زندگی
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی از اختصاص یارانه به تشکل های دانشجویی این دانشگاه خبر داد و از تمام دانشجویان دعوت کرد برای راه‌اندازی تشکل های دانشجویی اقدام کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختصاص یارانه به تشکلهای دانشجویی


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی از اختصاص یارانه به تشکل های دانشجویی این دانشگاه خبر داد و از تمام دانشجویان دعوت کرد برای راه‌اندازی تشکل های دانشجویی اقدام کنند.

حجت‌الاسلام طه هاشمی در نشست خبری با رسانه ها به تازه ترین تصمیمات گرفته شده در ارتباط با معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه و همچنین الحاق برخی از بخش های دانشگاه آزاد به معاونت مذکور توضیحاتی ارائه داد.

یارانه ،اقتصاد

وی ابتدا از تشکیل شورای راهبردی فرهنگی در این دانشگاه با ریاست حمید میرزاده و عضویت فاطمه طباطبائی، محقق داماد، احمد احمدی، مهدی محقق، آئینه وند، شیخ الاسلامی، مجتبی کرمانی، غرویان، ضم، آذر، دعایی، اعرافی، پارسانیا، قمی و گلزاری خبر داد.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد دو سند اسلامی شدن و نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دستور کار این شورا قرار گرفته و برنامه های فرهنگی سال 93 دانشگاه آزاد در چارچوب این دو سند است، همچنین یک کمیته تخصصی برای شورای مذکور تعریف شد.

هاشمی از الحاق اداره کل تشکل های اسلامی و سیاسی دانشگاه آزاد به معاونت فرهنگی خبر داد و گفت: این اداره کل از حوزه ریاست به معاونت فرهنگی و اجتماعی به این دلیل واگذار شد که فعالیت‌های سیاسی دانشگاه رنگ و بوی فرهنگی بگیرد.

تبعیض بین تشکلهای دانشجویی در گذشته

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد با انتقاد از برخی اقدامات صورت گرفته در گذشته خاطر نشان کرد: در گذشته بسیاری از انجمن های اصلاح طلب به شیوه های مختلف حذف شدند و از دو میلیارد تومان بودجه تشکل ها تنها 150 میلیون تومان به برخی تشکل های خاص و پنج میلیون تومان به نشریات اختصاص داده شد، در حالی که نگاه ما به تشکل های اصلاح‌طلب و اصولگرا یکسان است و ما نقش قاضی را ایفا می کنیم که باید تن صدایمان برای هر دو گروه یکسان باشد.

هاشمی همچنین با تاکید بر اینکه هیچ دانشجو و مخاطب در دانشگاه آزاد نباید در هیچ زمینه ای احساس خلاء داشته باشد، تاکید کرد: در دانشگاه آزاد به استاد توجهی نمی شود، یک استاد 30 سال در این دانشگاه کار کرده، اما به نیازهایش توجه نمی شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد با انتقاد از برخی اقدامات صورت گرفته در گذشته خاطر نشان کرد: در گذشته بسیاری از انجمن های اصلاح طلب به شیوه های مختلف حذف شدند و از دو میلیارد تومان بودجه تشکل ها تنها 150 میلیون تومان به برخی تشکل های خاص و پنج میلیون تومان به نشریات اختصاص داده شد، در حالی که نگاه ما به تشکل های اصلاح‌طلب و اصولگرا یکسان است

تشکیل کانونهای هنری

وی از تشکیل کانون های هنری دانشگاه آزاد در سراسر کشور خبر داد و این کانون ها را مراکز جوشش خلاقیت دانشجویان عنوان کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد همچنین از تشکیل یک شورای هنری خبر داد و بیان کرد: فعالیت‌های فرهنگی و هنری ما باید پژوهش بنیان باشد. بنابراین کانون آفرینش های هنری، طراحی و راه‌اندازی خواهد شد، علاوه بر این تمام معاونت های دانشگاه آزاد باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

افزایش سرانه فرهنگی
تشکل دانشجویی

هاشمی همچنین به سرانه فرهنگی در دانشگاه آزاد اشاره کرد و افزود: سرانه بخش فرهنگی در دانشگاه آزاد پنج هزار تومان بود و از یکسال گذشته تاکنون این رقم به 10 هزار تومان معادل 1.07 درصد بودجه دانشگاه آزاد افزوده شده است و سال آینده این سرانه با تصویب در هیات امنا تا چهار درصد افزایش خواهد یافت.

راه اندازی معاونت فرهنگی در واحدهای دانشگاه آزاد

وی همچنین از یک تصمیم جدید در دانشگاه آزاد خبر داد و اظهار داشت: در هر واحد که معاونت‌های آموزشی و پژوهشی فعال است، لازم است معاونت فرهنگی هم شکل بگیرد و تاکید می‌کنیم افرادی می‌توانند در واحدها مسئولیت بگیرند که حتما عضو هیات علمی دانشگاه باشند. در واحدهای سراسر کشور صرفا 15 تا 16 معاونت فرهنگی آن هم در واحدهای جامع فعال است و سایر واحدها فاقد معاونت فرهنگی بودند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد همچنین درباره تبلیغات برخی تشکل ها از دستگاه های خارج از دانشگاه آزاد انتقاد کرد و گفت: آنان که در دانشگاه آزاد فعالیت های ارزشی می کنند، نباید تبلیغاتشان به اسم دستگاه های خارج از این دانشگاه باشد، بلکه لازم است نام اداره کل تشکل های دانشگاه آزاد را به همراه داشته باشند.

هاشمی با انتقاد از رکود فعالیت فرهنگی در دانشگاه آزاد گفت: در بسیاری از واحدها حوزه فرهنگ کاملا ایزوله است و صرفا به اقامه نماز بسنده می کنند، در حالی که حوزه فرهنگی در دانشگاه آزاد فراتر از این مسائل است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نظارت دقیق فرهنگی در دانشگاه آزاد اعمال می شود، ادامه داد: پیش از این در دانشگاه آزاد بخشنامه ای ابلاغ شده بود که برای انتخاب معاونت ها لازم نبود از معاونت سازمان مرکزی تاییدیه ای دریافت شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد با انتقاد از برخی بخشنامه های ابلاغ شده در دانشگاه آزاد گفت: گاهی اوقات برخی بخشنامه ها به موضع‌گیری‌ها در این دانشگاه کمک می کنند، در حالی که مسئولان ما برای تصمیم‌گیری‌های مهم، خودشان را جای جوانی 30 سال قبلشان می گذارند تا برای جوانان تصمیم بگیرند.

هاشمی همچنین در ارتباط با ممنوعیت سخنرانی سعیدجلیلی در واحد بجنورد دانشگاه آزاد در ایام 9 دی با ارائه توضیحاتی گفت: در این زمینه در خصوص این اتفاق بی اخلاقی صورت گرفت. رئیس واحد بجنورد اعلام کرده بود به علت تداخل با امتحانات پایان ترم دانشگاه هیچ مصوبه ای مبنی بر دعوت از شخصیت های فرهنگی و سیاسی به تصویب نمی رسد و این اتفاق مشکلاتی را برای دانشگاه آزاد ایجاد کرد.

بخش اجتماعی تبیان


منبع : مهر