تبیان، دستیار زندگی
مختصری درباره ی كتابهای: مقدمه ای بر مخاطب‌شناسی کتاب کودک، کتاب با واسطه/ ۳۶۵ بازی و سرگرمی/ آلونك و مغازه‌دار.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

365 بازی و سرگرمی!


مختصری درباره ی كتابهای: مقدمه ای بر مخاطب‌شناسی کتاب کودک، کتاب با واسطه/ 365 بازی و سرگرمی/ آلونك و مغازه‌دار.

مقدمه ای بر مخاطب‌شناسی کتاب کودک، کتاب با واسطه

مقدمه ای بر مخاطب‌شناسی کتاب کودک، کتاب با واسطه

کتاب «مقدمه ای بر مخاطب‌شناسی کتاب کودک، کتاب با واسطه» نوشته علی اصغر سیدآبادی از سوی واحد آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

نویسنده در این کتاب با چند فصل متنوع سعی کرده‌است که رویکردهای نوین در امر مخاطب‌شناسی کتاب کودک را مورد ارزیابی قرار دهد.

در بخشی از این کتاب آمده‌است: «گاهی نویسنده پیش از شروع نوشتن کتابش مخاطب را انتخاب می‌کند و گاهی در حین نوشتن و گاهی پس از آن و گاهی حتی انتخاب به مخاطب واگذار خواهد شد. حتی اگر انتخاب به مخاطب هم واگذار نشود، او در برابر انتخاب منفعل نیست و فعال است و موضعش را بیان می کند...»

کتاب «مقدمه ای بر مخاطب‌شناسی کتاب کودک، کتاب با‌واسطه» در شمارگان 3‌ هزار نسخه و بهای 20‌ هزار ریال از سوی واحد آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عرضه شده است.

۳۶۵ بازی و سرگرمی!

365بازی و سرگرمی

کتاب «365 بازی و سرگرمی» نوشته «اما چوداری» و با ترجمه «طیبه ملک محمودی» از سوی انتشارات «قدیانی» برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

کتاب «365 بازی و سرگرمی» برای مخاطبان کودک دارای حدود پنج فصل نظیر «هوش آزمایی»، «بازی‌های فکری»، «رمزگشایی»، «پازل کلمات» و «طراحی و نقاشی» است. این کتاب اوقات فراغت کودکان را پر، و قدرت یادگیری آنها را بالا می‌برد به گونه‌ای دیگر نیز شوق خواندن و نوشتن را در آنها تقویت کرده و در عین حال استعداد حل مسائل ریاضی در دانش‌آموزان  شکوفا و هوش آنها سنجیده می‌شود.

سرگرمی‌های کتاب «365 بازی و سرگرمی» به قدری متنوع است که کودک می‌تواند یک روز معمای جالبی را حل کند، روز بعد مسئله ریاضی، روز سوم جدول کلمه‌های متقاطع و روز چهارم بازی با حروف را تجربه کند. علاوه بر این موارد، این کتاب به گونه‌ای طراحی شده است که اطلاعات عمومی کودک را ارتقاء می‌دهد.

انتشارات «قدیانی» کتاب «365 بازی و سرگرمی» را با تصویرگری «یوگیش سینگ» و «موهان شارما» در 367 صفحه و با قیمت 10000 تومان منتشر و به مخاطبان کودک ارائه کرده است.

آلونك

«آلونک»

رمان«آلونک» نوشته رابرت سوئیندلز و ترجمه زینب موسوی کریمی از سوی انتشارات ونوشه منتشر شد. این کتاب که در زمره آثار حوزه جنگ به شمار می‌‌آید تاکنون جوایز بسیاری را نصیب نویسنده‌اش کرده است.

درباره این کتاب می‌خوانیم: «جنگ جهانی دوم شاید برای نوجوان‌ها و جوان‌ها واقعه‌ای فراموش‌شده باشد، اما در آلونک، جرج سیزده‌ساله این فرصت را پیدا می‌کند تا وحشت واقعی دوران جنگ و آشفتگی‌هایی را که جنگ در زندگی یک انسان می‌تواند به بار بیاورد از نزدیک لمس و تجربه کند.

هنگامی که مدرسه دیداری از موزه‌ جنگ جهانی دوم ترتیب می‌دهد، جرج به زمان‌های عقب باز می‌گردد، زمانی بسیار دورتر از سال 2009 و زندگی‌ ای که او در این سال‌ به آن عادت دارد.

در ابتدا جرج هیجان و علاقه‌ زیادی برای یافتن حقایق تاریخی گذشته‌ شهر خود دارد اما کم‌کم به واقعیت‌های جنگ پی می‌برد. در سفرش به گذشته دوست‌های همسن‌وسال زیادی پیدا می‌کند که همنشینی با آن‌ها به او یاد می‌دهد چه‌ اندازه باید قدر زندگی‌اش در عصر جدید را بداند.

کمبود آب آشامیدنی و جیره‌بندی غذایی، خطر و ترس دست‌وپنجه نرم کردن با مرگ و گم شدن بعضی از دوستانش برای همیشه، از روزمرگی‌های زندگی در دوران جنگ جهانی دوم است. شخصیت‌های آلونک چنان واقعی نوجوان‌های دوران جنگ را تداعی می‌کنند که گویی خواننده نیز با آن‌ها، داخل آلونک کوچک‌شان تا آخر داستان همراه تمام اتفاقات ریز و درشت‌شان است.»

رمان«آلونک» در شمارگان 3000 نسخه و بهای 100 هزار ریال از سوی انتشارات ونوشه منتشر شده است.

مغازه‌دار

«مغازه‌دار»

انتشارات قدیانی مجموعه داستان «مغازه‌دار» تألیف «محسن چینی‌فروشان» را برای گروه سنی نوجوان منتشر کرده است.

این رمان دربردارنده 9 داستان با عناوینی نظیر «مغازه‌دار»، «هاکوپ»، «گل‌ ختمی»، «مهدی غیرتی»، «بابا»، «شوک»، «خدمتکار»، «شقایق» و «پهلوون» است که همه داستان‌ها در ژانر اجتماعی توسط «محسن چینی‌فروشان» به نگارش درآمده‌ است.

در کتاب «مغازه‌دار» داستان «شوک» اینگونه آغاز می‌شود: صدای آژیر که بلند شد، زهره از جا پرید و هراسان به طرف بچه‌ها دوید. دست هر دو آنها را گرفت و شروع کرد به دویدن دور اتاق. می‌دوید و با خودش حرف می‌زد. مجتبی که توی هال نشسته بود، تندی خودش را به زهره رساند و با صدایی نگران گفت: «نترس زهره جان! چیزی نشده، الان می‌ریم تو زیرزمین».

زهره، ولی آرام و قرار نداشت. مثل دیوانه‌ها دور خودش می‌چرخید. به هر زحمتی بود مجتبی زهره را راضی کرد، تا همراهش بیاید. آنها را به دنبال خودش کشید تا از آپارتمان خارج شدند و به راه پله‌ها رسیدند. زیر زمین تاریک بود و نور کمی از پنجره کنار داخل آن می‌تابید. زهره همچنان حرف‌های نامربوط درباره بمب و آتش و پنجره و صدام می‌زد.

مۆسسه انتشارات «قدیانی» مجموعه داستان «مغازه‌دار» تألیف «محسن چینی‌فروشان» را در 79 صفحه و با قیمت 4000 تومان منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش كتاب و كتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری كتاب ایران،‌ خبرگزاری فارس