تبیان، دستیار زندگی
جلال بیات بازیکن اسبق تیم فوتبال استقلال و یکی از کارشناسان این رشته در خصوص بی توجهی به پیشکسوتان و پایه با خبرنگار تبیان همکلام شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی توجهی کامل به پیشکسوتان و پایه ها در فوتبال


جلال بیات  بازیکن اسبق تیم فوتبال استقلال و یکی از کارشناسان این رشته در خصوص بی توجهی به پیشکسوتان و پایه با خبرنگار تبیان همکلام شد.


در فوتبال سه بخش مهم پایه ، دوران قهرمانی و دوره پیشکسوتی وجود دارد که توجه به آنها باید دارای تعادل باشد. متاسفانه در فوتبال ایران چنین تعادلی وجود ندارد و کار را با خسارت فراوانی روبرو می کند.

در حقیقت  ما به دوبخش مهم پایه و پیشکسوتان توجه نمی کنیم و تنها به دوره قهرمانی نظر داریم. با نگاهی کارشناسانه در می یابیم که در دوره نوجوانی و پیری نیازها بیشتر است اما گویا این دو بخش فراموش شده مدیران ما هستند. در بخش پیشکسوتان بی توجهی ها باعث شده ما شاهد دو و یا چند دستگی افراد شویم. این بی توجهی رغبت حضور در باشگاه را از افراد می گیرد. در این باره مدیران شعار های زیادی داده اند اما من می دانم که این حرف ها همه سطحی است و عمق ندارند.

جلال بیات

برخی از پیشکسوتان در سایه همین بی توجهی هاست که به بیراهه رفته اند که این امر نه برای آنها و نه جامعه ورزش خوب است. علاوه بر این وقتی جوانان این بی توجهی را شاهد باشند دلزده می شوند. آنها آینده خود را در سیمای امروزی پیشکسوتان می بینند. اگر می بینیم که تعصب رنگ باخته و جوانتر ها تنها به فکر پول هستند یکی از دلایلش همین است. مسئولان از سختی کار در باره پیشکسوتان می گویند. ما شاهدیم که با دلسوزی و پشتکار عده ای جام مرحوم یونس شکوری به دوره بیستم خود رسیده است. آیا برگزاری یک مسابقه و جمع کردن پیشکسوتان این قدر سخت است. چه زمانی می خواهیم از حکایت قهرمان زنده را عشق است فاصله بگیریم. همان طور که گفتم توجه به قدیمی ها نیاز به کمی دلسوزی دارد.

مشکل بی توجهی در بخش پایه هم جدی است. در گذشته ما این همه شاهد بی توجهی نبودیم. در آن زمان تیم ها فرصت حضور در تیم بزرگسالان را به جوان تر ها می دادند. من و بسیاری از هم دوره هایم از این فرصت بهره بردیم اما امروزه چنین فضایی نیست. عوارض این بی توجهی هاست که باعث پسرفت فوتبال شده است. اینگونه است که ما سراغ فوتبالیست های درجه چندم خارجی می رویم. این در حالی است که در ایران استعدادهای ناب در حال نابودی هستند.

دلیل اصلی این بی توجهی ها نیز دلالی رایج در فوتبال ایران است. پول بی حسابی که به جای خرج شدن در راه سازندگی راهی جیب دلال ها می شود. دلال هایی که آب را گل آلود می کنند تا از آن ماهی بگیرند. آنها هستند که می خواهند این رویه ادامه داشته باشد تا به منافع خود برسند. بنابر این معتقدم تا روزی که به دو بخش پایه و پیشکسوتان توجه نشود حق داریم که به روند حاکم بر فوتبال با شک و تردید نگاه داریم.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان