تبیان، دستیار زندگی
استاد ابراهیم حقیقی از اساتیدنام آشنای عرصه ی گرافیک ایران است که در حدود نیم قرن در زمینه هنر گرافیک، تبلیغات، آرم و پوستر حضوری فعال داشته و صاحبنظران این عرصه است. هفته ی گذشته نمایشگاهی از 45 سال فعالیت استاد برپاشد که تا آخر دی ادامه دارد و می توانید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارنامه ابراهیم حقیقی


استاد ابراهیم حقیقی از اساتیدنام آشنای عرصه ی گرافیک ایران است که در حدود نیم قرن در زمینه هنر گرافیک، تبلیغات، آرم و پوستر حضوری فعال داشته و صاحبنظران این عرصه است. هفته ی گذشته نمایشگاهی از 45 سال فعالیت استاد برپاشد که تا آخر دی ادامه دارد و می توانید برای بازدید از آن به گالری علی اکبر صادقی(سبز) مراجعه کنید.

كارنامه ابراهیم حقیقی

ابراهیم حقیقی طراح گرافیک مشهور ایرانی متولد 13 مهر سال 1328 در تهران است. تحصیلات او دیپلم ریاضی سال 1346 و کارشناسی ارشد معماری دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران است. او عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران است.

او از سال 1347 تا کنون طراح کتب و مجلات گوناگون بوده‌است. برای فیلم، سریال و نمایشهای مختلف صحنه را طراحی کرده‌است. برای فیلم‌ها و سریالهای زیادی تیتراژ ساخته‌است. نمایشگاه‌های متعددی را برگزار کرده و جوایز زیادی را به‌دست آورده‌است.

فعالیت و ساختن چندین فیلم 8 میلیمتری در سینمای آزاد تهران، همکاری در فیلم آنکه خیال بافت و آنکه عمل نکرد و آغاز همکاری با بخش گرافیک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ساختن فیلم‌های مستند 35 میلیمتری سومین فستیوال تابستانی، معلم همه بچه های ایل، روز معلم و مددکاران اجتماعی را نیز می توان جز کارنامه پر ارزش وی دانست.

تاسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران همراه آقایان ممیز، شیوا و میرزاعلیخانی نیز از دیگر فعالیت های وی است.

هم چنین مدرس رشته گرافیک دانشگاه تهران، دانشگاه فارابی، دانشگاه هنر، مدرسه عالی تلویزیون و سینما، دانشگاه آزاد (کارشناسی و کارشناسی ارشد) از سال 1358 می باشد.

عصر روز جمعه گذشته،  گالری علی اکبر صادقی (سبز) میزبان جمعیتی بود که برای دیدن گزیده 45 سال فعالیت ابراهیم حقیقی آمده بودند. برای واردشدن به گالری که در طبقه دوم قرار داشت، باید در صفی که تا روی پله ها کشیده شده بود، می ماندید.

ابراهیم حقیقی بداخلاق نیست اما زیاد هم نمی خندد با این همه وقتی دوستانش به ناگاه خود را در کادر عکسی که قرار است تصویر تکی او باشد، جای می دهند و هر لحظه تعداد آنها بیشتر می شود، خنده های او از ته دل دیگران را هم به خنده وا می دارد.

كارنامه ابراهیم حقیقی

در ورودی نمایشگاه «کتاب حقیقی» که آن هم گزیده ای از آثار این هنرمند در فاصله سال های 1348 تاکنون بود، عرضه می شد و بازدیدکنندگانی که دوست داشتند کتابشان از سوی او امضا شود، صفی در ورودی نمایشگاه ایجاد کرده بودند. این کتاب در 320 صفحه در قطع رحلی و جلدی خاص با مقدمه علیرضا مصطفی زاده، مسعود سپهر، هوشنگ گلمکانی و محمودرضا بهمن پور از سوی نشر نظر منتشر شده است. یکی از آنها که کتابش را برای امضا در مقابل حقیقی گرفته، زنی میانسال است که می گوید با بسیاری از این پوسترها و طرح های روی جلد خاطره دارد. البته در میان بازدیدکنندگان شخصیت های فرهنگی از حوزه تجسمی، سینما و ادبیات حضور دارند که می توان به سیدمحمد بهشتی، فخرالدین انوار، فرشید مثقالی، نورالدین زرین کلک، غلامحسین نامی، غلامرضا نامی، احمدرضا درویش، هوشنگ گلمکانی، ایرج راد، پرویز پورحسینی، امیر اثباتی، سمیرا علیخانزاده، آتوسا قلمفرسایی، مریم زندی، ناهید طباطبایی، فیروز شافعی، علیرضا قهاری، پرویز خاکپور، بهروز پاکدامن، علی خسروی، ساعد مشکی، علی حقیقی، امرالله فرهادی، محسن میرزایی، علی ذرقانی، مجید عباسی، علی رشیدی، علیرضا مصطفی زاده، بهروز متین صفت، عباس یاری، مسعود مهرابی، میثم مولایی، علی خورشیدپور، محمودرضا بهمن پور، پرویز خاکپور، سهراب سلیمی، هرمز هدایت، حسین ناصری، مجتبی راعی، ساعد نیک ذات، رضا حداد، فرهاد ورهرام، همایون امامی، سعید رشتیان، مصطفی رزاق کریمی، کوروش پارسانژاد، اونیش امین الهی و... اشاره کرد.

علی اکبر صادقی، مدیر گالری که خود از چهره های شناخته شده نقاشی، گرافیک و انیمیشن است، در نقاط مختلف نمایشگاه قدم می زند و به احوالپرسی با هنرمندان دیگر می پردازد. یکی از میهمانان گالری او در این روز علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد و مجید ملانوروزی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی بودند که برای رونمایی از کتاب و بازدید نمایشگاه آمده بودند.

حقیقی یکی از پیشکسوتان حوزه گرافیک است که آثارش همیشه با فرهنگ و هنر پیوند خورده و طراحی های روی جلد خیلی از کتاب ها، آرم ها و نشانه را انجام داده است

ملانوروزی بعد از دیدن آثار حقیقی به می گوید: «حقیقی یکی از پیشکسوتان حوزه گرافیک است که آثارش همیشه با فرهنگ و هنر پیوند خورده و طراحی های روی جلد خیلی از کتاب ها، آرم ها و نشانه را انجام داده است. حسن آثار «حقیقی» کارهای فرهنگی است. او نگاه ویژه ای در این زمینه داشته و همیشه نوعی رویکرد اجتماعی در آثارش بوده است. او همیشه توانسته است از طریق فعالیت های صنفی قدمی در راه گرافیک و هنر بردارد. حقیقی جنبه های مختلف هنرهای تجسمی را می شناسد و مانند مرحوم ممیز همه شاخه های گرافیک را آزموده است.»

در این نمایشگاه 300 اثر از فعالیت های حقیقی طی چهاردهه گذشته شامل آرم، لوگو، نشانه، طراحی جلدکتاب، عکس و خط نگاره ها به نمایش گذاشته شده است و حجم زیاد باعث شده آثار به صورت فشرده در کنار هم نمایش داده شوند. این همان نکته ای است که امید روحانی، بازیگر و منتقد هنری نیز به آن اشاره می کند: «نمایشگاه فشرده ای است. مجموعه کارهای گرافیک، لوگوها، طرح ها، نشانه ها، پوسترها، طرح های روی جلد و صدها نوع از آثار یک گرافیست به همراه آثار شخصی تر او مانند عکاسی، طراحی و... به روی دیوار رفته است. حجم کارهای بسیار زیاد و فضا به رغم وسعت گالری، کم است.»

كارنامه ابراهیم حقیقی

روحانی در گفت وگوی خود می افزاید: «آثار او نشان می دهد حقیقی گرافیست، یکی از چند وجه ابراهیم حقیقی است. شما با یک گرافیست، عکاس، طراح، نقاش و اگر جا داشت فیلم هایش را نشان دهد، با یک فیلمساز روبه رو هستید. این آثار نشان می دهند او وقتش را به بطالت نگذرانده و یک فرد بی قرار و پر از تنش است که به خلق، تمایل زیادی دارد و هرکجا که توانسته چه در قالب سفارش یا در قالب عشق و تمایل خود، رونش را بیرون ریخته است.»

مریم زندی، عکاس هم که به گفته خودش در برخی از پروژه های حقیقی حضور داشته است، می گوید که حقیقی به دلیل گستردگی دانش و مطالعه می تواند حرفی در شاخه های مختلف هنری داشته باشد و ادامه می دهد: «آثار گرافیک حقیقی را بیشتر از دیگر کارهایش دوست دارم. نه اینکه عکس ها و نقاشی هایش را دوست نداشته باشم اما گرافیک او در مقایسه با دیگر رشته ها چشمگیرتر و درجه یک هستند.» کمی که به پایان مراسم افتتاح مانده و از ازدحام اولیه کاسته شده است، عکاس نمایشگاه از حقیقی می خواهد تا در مقابل تابلو چهار لته درخت و پرندگان با زمینه آبی بایستد، هنوز چند شاتر بیشتر نزده است اما دوستانی که برای گپ های پایانی مانده اند، متوجه این صحنه می شوند و حقیقی با جماعتی در کنار خود مواجه می شود که مدام زیادتر می شوند و تلاش می کنند خود را در کادر دوربین جای کنند. همین صحنه او را از حالت رسمی خارج می کند و خنده هایش در فضای نمایشگاه که انعکاس پیدا می کند، خنده جمعیت را به دنبال خود می کشاند.

نمایشگاه آثار ابراهیم حقیقی تا پایان دی ماه در موزه گالری سبز واقع در قیطریه، بلوار قیطریه، روبه روی درب شرقی پارک قیطریه، کوچه شیروانی، شماره دو درحال برگزاری است.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

روزنامه شرق/ نویسنده: سحر آزاد

حقیقی، ابراهیم. گزیده آثار گرافیک. تهران: مۆسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر

وبلاگ شخصی استاد

مطالب مرتبط:

تبلیغات و هنر گرافیک

تفاوت نقاشی و گرافیک

گرافیک هنر نیست دانش است