تبیان، دستیار زندگی
در حالی که بروز اشتباه در نقشه‌ های سرویس گوگل مپس، اختلافات مرزی بین دو کشور نیکاراگوئه و کاستاریکا را تا سرحد لشکرکشی بالا برده است، اخبار بعدی از وقوع مورد مشابه در مرزهای اسپانیا و مراکش خبر می ‌دهد. سوال: تئودور هویس، نخستین رئیس ‌جمهوری آلمان در چه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطای جنجال ‌برانگیز گوگل


در حالی که بروز اشتباه در نقشه‌ های سرویس گوگل مپس، اختلافات مرزی بین دو کشور نیکاراگوئه و کاستاریکا را تا سرحد لشکرکشی بالا برده است، اخبار بعدی از وقوع مورد مشابه در مرزهای اسپانیا و مراکش خبر می ‌دهد.


گوگل مپس

شیطنت یک کاربر گوگل کار را به عذرخواهی رسمی این شرکت از آلمان و آلمانی ‌ها کشانده است. این کاربر چند روز پیش نام میدانی در برلین موسوم به «تئودور هویس» را به میدان آدولف هیتلر تغییر داد. این اشتباه چند ساعتی از چشم ویرایشگران نقشه جهانی گوگل دور ماند و سرانجام موجب شد روز جمعه شرکت گوگل رسما به خاطر بروز این اشتباه عذرخواهی کند.

آدولف هیتلر پلاتس در واقع نام قدیمی میدان معروفی است که امروز تئودور هویس پلاتس نام دارد. تئودور هویس نام نخستین رئیس ‌جمهوری آلمان است که در سال 1963 به این سمت انتخاب شد. در دوران حکومت نازی‌ها بر آلمان در فاصله سال ‌های 1933 تا 1945 بسیاری از خیابان ‌ها و میدان ‌های مهم شهرهای آلمان به نام هیتلرظ¬ رهبر ناسیونال‌ سوسیالیست ‌های این کشور نام‌ گذاری شده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرسظ¬ لنا واگنرظ¬ سخنگوی گوگل در واکنش به این ماجرا گفته که این شرکت به محض اطلاع از بروز این خطا در سرویس نقشه گوگلظ¬ در سریع‌ ترین زمان ممکن آن را تصحیح کرده و نام درست را به این میدان برگردانده است. او همچنین به این نکته اشاره کرده که ویرایش این نقشه‌ ها برای همه کاربران امکان ‌پذیر استظ¬ اما ویرایش ‌های صورت گرفته پس از بازبینی توسط داوطلبان و یا ویرایشگران متخصص گوگل ثبت می ‌شوند.

با این حالظ¬ از آن جایی که با اشتباه احتمالی ناظران گوگل در ثبت این ویرایش این خطای جنجال ‌برانگیز رخ دادهظ¬ لنا واگنر به نمایندگی از شرکت گوگل در بیانیه ‌ای که منتشر کرده اعلام عذرخواهی کرده است. وی گفت: امیدوار است که اشتباه صورت گرفته موجب رنجش و ناراحتی کسی نشده باشد.»

البته این اولین باری نیست که در گوگل مپس خطا روی می دهد. در حالی که بروز اشتباه در نقشه‌ های سرویس گوگل مپس، اختلافات مرزی بین دو کشور نیکاراگوئه و کاستاریکا را تا سرحد لشکرکشی بالا برده است، اخبار بعدی از وقوع مورد مشابه در مرزهای اسپانیا و مراکش خبر می ‌دهد

البته این اولین باری نیست که در گوگل مپس خطا روی می دهد. در حالی که بروز اشتباه در نقشه‌ های سرویس گوگل مپس، اختلافات مرزی بین دو کشور نیکاراگوئه و کاستاریکا را تا سرحد لشکرکشی بالا برده است، اخبار بعدی از وقوع مورد مشابه در مرزهای اسپانیا و مراکش خبر می ‌دهد. در واقع گوگل جزایر جعفریه متعلق به اسپانیا را به اشتباه به عنوان بخشی از خاک مراکش ثبت کرده است و همین موضوع خشم مقامات اسپانیا را به دنبال داشته است.

اسپانیا مدعی است که این منطقه غیرمسکونی و صخره‌ای که مساحت آن اندکی بزرگتر از یک زمین فوتبال است، به این کشور تعلق دارد. اختلاف بین اسپانیا و مراکش بر سر این جزایر، در سال 2002 دو کشور را تا مرحله جنگ پیش برد. در آن زمان اسپانیا ارتش خود را به منظور جلوگیری از استقرار نظامیان مراکشی در منطقه مورد مناقشه به آنجا گسیل داشت.

گوگل مپس

این در حالی است که پیش از این، دامنه گوگل فلسطین به آدرس Google.ps به مدت یک ساعت هک شده بود. به گزارش واشنگتن پست این صفحه به دست گروهی به نام HackTeachLover’s و در اعتراض به نمایش اسرائیل بجای فلسطین در نقشه گوگل هک شده بود. در این صفحه پیامی برای گوگل قرار گرفته که مرزهای فلسطین را بر روی نقشه مشخص کرده است و در پایان به گوگل هشدار می دهد که، چه اتفاقی خواهد افتاد اگر دفعه بعد مستقیما نقشه گوگل را هک کنیم؟ شاید یک انقلاب!

گوگل بعد از نزدیک به یک ساعت تلاش توانست کنترل این صفحه را دوباره بدست گیرد و توسط مدیر روابط عمومی خود Ramy Kandil اعلام کرد مشکل به وجود آمده از طرف ارائه دهنده سرویس دامنه بوده که یک شرکت مراکشی کنترل آن را بدست داشته است.

این اتفاق شاید یک رفتار اعتراض آمیز بنظر برسد که تاثیر بالایی بر اذهان عمومی نخواهد گذاشت، ولی در نقطه مقابل لطمه بزرگی به اعتبار گوگل در دنیا ایجاد خواهد کرد. کاربران زیادی در سرتاسر دنیا اطلاعات خود را شامل ایمیل، تصاویر، علایق و اطلاعات  تماس در سرویس های آنلاین گوگل وارد کرده اند و اکنون گوگل قادر به حفظ امنیت آنها نیست. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر بار دیگر گوگل پلاس یا جی میل توسط یک گروه هک شوند؟

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایتنا / قطره/ وبسیما

مطالب مرتبط:

تاکتیک های فیس‌بوک و گوگل در2011