تبیان، دستیار زندگی
شهید عیسی براری، جوانترین شهید روستای جورجاده و منطقه دودانگه بود. با وجود سن کم، از روحیه بالایی برخوردار بود و حتی به کسانی که از نظر سنی بزرگ‌تر بودند و سابقه حضور بیشتری داشتند، روحیه می‌داد. او بهترین امدادگر گروهان امام محمدباقر (ع) بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیره شهید براری


شهید عیسی براری، جوانترین شهید روستای جورجاده و منطقه دودانگه بود. با وجود سن کم، از روحیه بالایی برخوردار بود و حتی به کسانی که از نظر سنی بزرگ‌تر بودند و سابقه حضور بیشتری داشتند، روحیه می‌داد. او بهترین امدادگر گروهان امام محمدباقر (ع) بود.

نگاهی به سیره شهید براری

برادر شهید براری می‌گوید: آخرین باری که عیسی برای کسب اجازه از پدر و مادر و خداحافظی برای اعزام به جبهه از ساری آمد، به او گفتم که درسش را تمام کند و بعد از اتمام تحصیلات برای اعزام اقدام کند. او با لبخند همیشگی خود گفت «اگر امثال من، محصلان و دانشجویان به فکر اتمام تحصیلات، متأهلان به فکر زن و فرزند خود و خلاصه هر کس بخواهد به فکر دلبستگی‌های دنیوی باشد، پس چه کسی باید از ناموس و شرف، آب و خاک این مملکت دفاع کند.»

در وصیت‌نامه او می‌خوانیم؛ «خداوندا تو را خیلی دوست دارم، ای کاش خون می‌شدی در رگ‌هایم، جریان می‌یافتی و به سلول‌هایم جان می‌دادی و سراسر وجودم را فرا می‌گرفتی تا تمام اعضاء و جوارحم در خدمت تو باشد و تو را صدا بزند.»

این را به همه می‌گویم که آگاه باشید و بدانید که هدفی را انتخاب کرده و در راه رسیدن به آن کوشش کردم. هدف من، راه سرورم، امام حسین (ع) است و از او سرمشق گرفتم و خود او فرمود «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» ، یعنی عمل من در این قیام باید سرمشق شما باشد و بدانید که من با آگاهی کامل و با عشق و علاقه فراوان در این راه قدم نهادم و امیدوارم که خداوند به من توفیق رسیدن به هدفم را عنایت کند.

ایمان به خدا را با جانتان ادغام کنید و روحتان را روح خدایی کنید تا از همه بلاهای شیطانی وا رهید. همیشه خدا را در نظر داشته باشید و زیاد به فکر مرگ باشید، منظور از مرگ همان شهادت در راه خداست

ایمان به خدا را با جانتان ادغام کنید و روحتان را روح خدایی کنید تا از همه بلاهای شیطانی وا رهید. همیشه خدا را در نظر داشته باشید و زیاد به فکر مرگ باشید، منظور از مرگ همان شهادت در راه خداست. با خود بیندیشیم که آیا اگر خداوند جانتان را بگیرد، هیچ چیزی که شما را در آن عالم سرافراز کند و در مقابل اهل بهشت از خجالت سر به زیر نباشد دارید یا نه؟

بدانید که هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد که قرآن درباره کار کردن برای آخرت می‌فرماید: «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی» از پیش برای خود اعمال صالح ارسال کنید و بدانید که هر شری در این دنیا انجام دهید در آخرت نتیجه‌اش را خواهید دید و اگر ذره‌ای کار خیر انجام دهید، مزدش را می‌گیرید.

همواره به حق سخن بگویید. امر به معروف و نهی از منکر کنید و در اعمال خود احتیاط کامل داشته باشید. خدا را در نظر آورید و مواظب باشید که در دام شیطان نیفتید. سعی کنید فرامین و دستورات اسلام را مو به مو اجرا و در زندگی خود پیاده کنید.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری ایکنا