تبیان، دستیار زندگی
جلال طالبی سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران به خبرنگار تبیان گفت: برای موفقیت در جام جهانی نیاز به برنامه هشت ساله داریم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه موفقیت در جام جهانی را گم کرده ایم


جلال طالبی سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران  به خبرنگار تبیان گفت: برای موفقیت در جام جهانی نیاز به برنامه هشت ساله داریم.


تیم ملی فوتبال ایران در راه آمادگی برای حضور موفق در جام جهانی 8 سال از رقبایش عقب است. اعتقاد من این است که ما برای موفقیت در این جام باید کارمان را از 8سال پیش شروع می کردیم. این برنامه ای است که توجهی به صعود و عدم صعود ندارد. اما متاسفانه چنین برنامه هایی در فوتبال ما جایی ندارند.
جلال طالبی

به این ترتیب و در خلاء چنین برنامه ای موفقیت در جام جهانی چون رویاست که همه امیدواریم محقق شود. باید در این برنامه هشت ساله بازی با تیم های خوب طراحی شود و زمان برگزاری آن از مدت ها قبل مورد تایید دو طرف قرار گیرد. این مسابقاتی است که قبل از قرعه کشی انجام می شود. پس از قرعه کشی انجام بازی با تیم هایی که شبیه حریفان ما بازی می کنند (شبیه سازی) موثر خواهد بود. این کاری است که کشورهای پیشرفته در فوتبال انجام می دهند و ما برای ورود به جرگه چنین تیم هایی باید از تجربه آنها در راه برنامه ریزی استفاده کنیم.

اکنون و با توجه به شرایط موجود ما باید برنامه هایی زودبازده را دردستورکار خود قرار دهیم.  گویا در فوتبال هم مثل خیلی از امور به برنامه نظر نداریم و کار در دقیقه 90 را مدنظر داریم. به این ترتیب امروز و در زمان کوتاه باقیمانده باید حداقل بین 4 تا 5 بازی با تیم های قدر داشته باشیم تا تیم ملی در کوران مسابقات سخت قرار بگیرد.

از سوی دیگر باید هرچه زودتر بازیکنان در اختیار کی روش قرار بگیرند تا او بتواند بین آنها هماهنگی بیشتر به وجود آورد. البته با حضور بیش از 50 درصد تیم در خارج از ایران کار دشواری پیش روی کی روش وجود دارد. اگر او بتواند زودتر بازیکنان را در اختیار بگیرد ، می تواند با کمی فرصت به آنها برای استراحت و به اصطلاح ریکاوری کار بدنسازی و پس از آن برگزاری بازی دوستانه را طراحی کند.

در خصوص پیش بینی نتایج تیم ملی در جام جهانی می توان گفت که ما کار بسیار سختی در جام جهانی در پیش داریم. نه تنها در گروه ایران بلکه در همه گروه ها تیم ها قدر هستند و با تمام وجود به میدان می آیند. ما برای موفقیت علاوه بر مسایل ذکر شده باید از لحاظ روحی هم کار کنیم. باید بازیکنان در چنین میدانی از لحاظ روحی به شدت آماده شوند. با پایین آوردن سطح توقع مردم و ایجاد اعتماد به نفس در نزد بازیکنان شاید شاهد اتفاقات خوبی در جام جهانی باشیم.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان