تبیان، دستیار زندگی
با تصویب افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن توسط شورای پول و اعتبار، قیمت وام مسکن در فرابورس افزایش بی سابقه ای یافت و بازار این اوراق داغ شد. بعد از تصویب افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به 350 میل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هجوم برای خریداری وام مسکن جدید!


با تصویب افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن توسط شورای پول و اعتبار، قیمت وام مسکن در فرابورس افزایش بی سابقه ای یافت و بازار این اوراق داغ شد. بعد از تصویب افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به 350 میلیون ریال، بازار خرید و فروش وام مسکن در فرابورس داغ شده و این اوراق با هجوم سرمایه گذاران برای خرید مواجه شده است.

به این ترتیب بلافاصله بعد از انتشار این خبر، صف خرید سنگینی برای خرید این اوراق در ابتدای هفته تشکیل شد و این اوراق با افزایش بی سابقه قیمت مواجه شد به طوری قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس از 38هزار تومان در هفته گذشته به بیش از45 هزار تومان در این هفته رسیده است.

وام مسکن

این در حالی است که خریدارانی که چنین رویدادی را پیش بینی کرده و در گذشته اقدام به خرید این اوراق کرده بودند اکنون تمایلی به فروش آن ندارند به این ترتیب این موضوع موجب شده است تا حجم تقاضا برای این اوراق شدت یافته و عرضه ای در بازار صورت نگیرد.

به این ترتیب با سنگین‌تر شدن طرف تقاضا از ابتدای هفته تاکنون، قیمت هر‌ برگه اوراق تسهیلات مسکن افزایش یافته و تمام سر رسیدهای این اوراق با افزایش 15 درصدی مواجه شده است. اوراق تسهیلات مسکن یا وام مسکن برگه‌های 500هزار تومانی است که برای خرید خانه استفاده می‌شود و با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار خریداران می‌توانند با خرید 70برگه و ارائه آن به بانک مسکن، وام 35میلیون تومانی دریافت کند.

متوسط قیمت هر متر آپارتمان در تهران 3 میلیون و 770 هزار تومان

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: در هفت ماهه اول امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع بنای یک واحد مسکونی در شهر تهران با 54.3 درصد افزایش در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به 37.7 میلیون ریال رسید و متوسط قیمت خرید و فروش واحد مسکونی در تهران در مهر ماه امسال شش درصد نسبت به شهریور کاهش یافته است.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: طبق گزارش بانک مرکزی در مهر امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 7661 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 65.2 درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین در هفت ماهه اول امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع بنای زیربنای واحد مسکونی شهر تهران با 54.3 درصد افزایش در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به 37.7 میلیون ریال رسید و تعداد معاملات واحدهای مسکونی با 37.2 درصد کاهش به 62 هزار واحد مسکونی رسید. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل مربوط به منطقه 19 و معادل 77.9 درصد و کمترین میزان رشد به منطقه 12 معادل 18.1 درصد افزایش تعلق دارد. بررسی و توزیع فراوانی معاملات انجام گرفته بر حسب قیمت یک مترمربع بنا در مهرماه سال 1392 نشان می دهد واحد‌های مسکونی با قیمت 20 تا 25 و 25 تا 30 میلیون ریال به ازای هر مترمربع بنا به ترتیب با 13.7 و 13.5 درصد، آپارتمان‌های مسکونی با متراژ 50 تا 60 مترمربع با 17 درصد و آپارتمان‌های مسکونی با ارزش 100 تا 130 میلیون تومان با 11.8 درصد بالاترین سهم را در تعداد کل معاملات به خود اختصاص داده‌اند.

با سنگین‌تر شدن طرف تقاضا از ابتدای هفته تاکنون، قیمت هر‌ برگه اوراق تسهیلات مسکن افزایش یافته و تمام سر رسیدهای این اوراق با افزایش 15 درصدی مواجه شده است. اوراق تسهیلات مسکن یا وام مسکن برگه‌های 500هزار تومانی است که برای خرید خانه استفاده می‌شود و با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار خریداران می‌توانند با خرید 70برگه و ارائه آن به بانک مسکن، وام 35میلیون تومانی دریافت کند

بازار مسکن در رکود نیست

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بازار مسکن در رکود نیست و مسیر طبیعی خود را طی می‌کند، گفت: آزاد‌سازی خرید و فروش مسکن مهر قطعا باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در خصوص تأثیر افزایش وام خرید مسکن بر بازار مسکن گفت: اکنون بازار مسکن در یک وضعیت و شرایط کاملا عادی و واقعی قرار دارد.اینکه گفته می‌شود بازار مسکن در رکود است و باید از این وضعیت خارج شود در حقیقت اینگونه نیست، در حال حاضر فروشنده و خریدار هر دو قدرت چانه‌زنی دارند و بازار مسکن مسیر طبیعی یک بازار واقعی را طی می‌کند. انبوه‌سازان، سازنده‌ها، بنگاه‌دارها و املاک‌دارانی که در این بازار به امید سود بیشتر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، الان در صورت وجود مشتری حاضر نیستند قیمت‌ها را کاهش دهند و ملک خود را بفروشند.

وام مسکن

بغزیان گفت: اما فروشنده‌های واقعی املاک خود را با قیمت مناسبی عرضه می‌کنند و با خریدار هم کنار می‌آیند و در نهایت با یک کاهش قیمت معقول هر دو بر سر معامله ملک به توافق می‌رسند.در چنین شرایطی، افزایش وام خرید مسکن صرفا باعث می‌شود تا چانه‌زنی از طرف خریدار کم شده و مبلغی را که می‌‌توانست با گرفتن تخفیف از فروشنده نپردازد، الان با گرفتن وام مسکن به فروشنده پرداخت می‌کند و در نهایت برای مدتی به بانک بدهکار می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران، تصریح کرد: افزایش وام مسکن الان به نفع بازار مسکن نیست. این پول‌ها بیشتر جذب فروشنده‌ها می‌شود و کمکی به خریدار نمی‌کند بلکه خریدار را فقط بدهکار می‌کند.

بغزیان مبنی بر اینکه تأثیر آزاد‌سازی خرید و فروش مسکن مهر بر بازار مسکن چگونه خواهد بود، گفت: فلسفه مسکن مهر تا آنجایی که به خاطر دارم ایجاد توانایی خرید مسکن برای قشر کم درآمد بود.خرید و فروش مسکن مهر برای جلوگیری از افزایش کاذب قیمت‌، احتکار و دلال‌بازی در بازار  مسکن ممنوع شد.

این کارشناس اقتصادی، اظهار داشت: قبلا فقط واجدین شرایط اقدام به خرید مسکن مهر می‌کردند در حالیکه با آزاد‌سازی خرید و فروش هر فردی حتی سرمایه‌گذارانی که خواهان کسب سود بیشتر هستند می‌توانند به خرید و فروش مسکن مهر اقدام کنند و این موضوع با فلسفه تشکیل مسکن مهر مطابق نیست.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : ایسنا و فارس

مطلب مرتبط:

چرایی کم رونق بودن بازار مسکن

اوضاع مسکن در 24 سال گذشته

در حاشیه بازار مسکن چه خبر است؟