تبیان، دستیار زندگی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اهمیت و جایگاه کلیدی روابط عمومی در کشور حتی در ذهن متولیان این نهاد به خوبی درک نشده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزیر ارشاد:

جایگاه روابط عمومی در کشور درک نشده است

علی جنتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اهمیت و جایگاه کلیدی روابط عمومی در کشور حتی در ذهن متولیان این نهاد به خوبی درک نشده است.

علی جنتی روز دوشنبه در دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران افزود: روابط عمومی علاوه بر تخصص نیاز به تجربه توام با خلاقیت و ابتکار دارد و یکی از نهادهای تشکیلاتی است که مسیر حرکت سازمان به سوی اهداف و چشم اندازها را هموار می کند.

وی تاکید کرد: یک اصل بی بدیل برای توفیق روابط عمومی ها بگونه ای که در شان نظام و مردم باشد پایبندی به اخلاق حرفه ای و پرهیز از دروغ و ریاکاری است.

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی درمورد روابط عمومی های حوزه فرهنگ گفت: روابط عمومی ها در این حوزه بیش از سایز بخش ها در حاشیه قرار گرفتند.

به گفته جنتی، روابط عمومی نهادهای اقتصادی به دنبال استفاده از برنامه های تبلیغاتی برای رسیدن به سود بیشتر به عنوان مهمترین هدف این سازمان ها هستند.

وزیر ارشاد افزود: در سازمان های سیاسی هم روابط عمومی ها به دنبال جذب اعضای جدید برای تخریب رقبا و به قدرت رساندن نمایندگان خود هستند و در این راه از شیوه های تبلیغات سیاسی و قدرت رسانه ها استفاده می کنند.

جنتی تصریح کرد با وجود مشخص بودن کارکرد روابط عمومی حوزه های سیاسی و اقتصادی کار کرد روابط عموی در حوزه فرهنگ به خوبی مشخص نشده است.

وی در ادامه گفت: در دنیا 2 گونه روابط عمومی حوزه فرهنگی وجود دارد، دسته اول مربوط به موسسات و شرکت های کالاهای فرهنگی است که بیشتر به دنبال فروش محصولات خود هستند و به روابط عمومی نهادهای اقتصادی شباهت دارند.

جنتی ادامه داد : شاخه مهمتری از روابط عموی فرهنگی که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته وظیفه ارتقای فرهنگ عمومی و تبلیغ خدمات عمومی را دارد؛ این حوزه ارتباط مستقیمی با توسعه و تعالی فرهنگ رایج دارد.

وزیر ارشاد گفت: به دلیل عدم انسجام ساختار اقتصادی حوزه فرهنگ در ایران، روابط عمومی این حوزه بدون پشتوانه است و اگر الزام ساختاری نبود امکان داشت به کلی حذف شود.

وی افزود: سازمان های فرهنگی نه ضرورت و اهمیت روابط عمومی را به خوبی درک کرده اند و نه توان پشتیبانی تامین امکانات مورد نیاز آن را دارند ، نتیجه این امر این است که روابط عمومی ها به جای تلاش برای تحقق اهداف سازمان به امور حاشیه ای می پردازند.

به گفته جنتی، اگر در کشورمان این اعتقاد وجود دارد که توسعه فرهنگی مقدم بر دیگران است باید برای عملی کردن این ادا تلاش شود.

وزیر ارشاد گفت: متاسفانه امروز نهادهای فرهنگی نهادهای فرهنگی از لحاظ مادی ضعیف ترین نهاد هستند.

جنتی اظهار امیدوار کرد که با برگزاری چنین نمایشگاه های به درک واقعی نهاد روابط عمومی برسیم.

تنظیم: هومن بهلولی