تبیان، دستیار زندگی
جوایزی كه از طریق قرعه كشی به وسیله‌ی بانكها پرداخت می‌شود آیا از نظر شرعی صحیح است؟ ضمناً ایران از كشورهای دیگر وام می‌گیرد و به آنها بهره می‌پردازد، با توجه به اصل ربا این مسأله چگونه توجیه می‌شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ربا چیست؟

ربا-بانکداری اسلامی-اقتصاد اسلامی

سوال: لطفاً ربا را توضیح دهید؟

جواب: ربا دو گونه است: 1) ربای در قرض؛ اگر قرضی كه شخص به دیگری می‌دهد مشروط به شرطی باشد كه به نفع قرض دهنده است ربا محسوب می‌گردد. مثلاً شرط كند علاوه بر اصل قرض مبلغی اضافه بپردازد یا كاری برای او انجام دهد یا خانه‌اش را با اجاره كمتری در اختیار قرض دهنده قرار دهد و حتی اگر شرط كند كه قرضش را با پول نو بپردازد در حكم رباست.

2) ربای در معامله؛ اگر جنسی كه مكیل یا موزون است به مقدار بیشتری از همان جنس معامله شود ربای معاملی پیش می‌آید مثلاً 100 كیلو گندم خوب را به 120 كیلو گندم درجه دوم بفروشد و یا 100 كیلو گندم را به 120 كیلو گندم در 6 ماه آینده بفروشد. .(ر.ک تحریر الوسیله امام خمینی(ره)، ج1 ، ص536 ، م9 و ص536)

سوال: جوایزی كه از طریق قرعه كشی به وسیله‌ی بانكها پرداخت می‌شود آیا از نظر شرعی صحیح است؟ ضمناً ایران از كشورهای دیگر وام می‌گیرد و به آنها بهره می‌پردازد، با توجه به اصل ربا این مسأله چگونه توجیه می‌شود؟

جواب: قرعه كشی بانك‌ها اشكال ندارد اما اگر شخص پول خود را مشروط به شركت در قرعه كشی به بانك بدهد ربای حكمی پیش می‌آید, ولی جائزه ای که بانک ها برای تشویق مشتریان از طرف خودشان می دهند اشکال ندارد. در جواب قسمت دوم سئوال باید گفت كه وام گرفتن مسلمانان از غیر مسلمان و پرداختن ربا حرام است لكن گرفتن ربا از غیر مسلمان كه حربی است و تحت حمایت دولت اسلامی نیست اشكال ندارد (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره)، ج2، ص144 ، س167و توضیح المسائل امام خمینی، ملحقات، م2858)

سوال: تعدادی هستیم كه یك مۆسسه قرض الحسنه ایجاد كرده‌ایم و به سپرده‌های مردم طبق روال بانك سود می‌دهیم و هنگام وام دادن به مردم 2% سود می‌گیریم، حكم این عمل چیست؟

جواب: وام گرفتن از مردم و نیز وام دادن به مردم به شرط پرداخت سود ربا و حرام است. سعی كنید كه سنت قرض الحسنه كه ثواب آن بیش از دادن صدقه است را احیا نمائید و مردم برای رضای خدا پول در اختیار صندوق قرار دهند و صندوق هم برای رضای خدا قرض الحسنه بدون سود بپردازد. البته با رضایت صاحبان وجه، صندوق می‌تواند به تجارب یا تولید مشغول شوند و سود آن را بین سپرده‌گذاران تقسیم و مخارج صندوق را جبران نمایند. (ر.ک: توضیح المسائل دوازده مرجع، ج2، ص784).

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

اصول مغفول مانده در بانکداری ایران

حکم رشوه خواری

وامهای بانکی چگونه حلال می شود؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.