تبیان، دستیار زندگی
آیا درست است كه هنگام بوسیدن ضریح امام, امام زاده و یا پیامبر، نباید پیشانی را به ضریح گذاشت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم گزاردن پیشانی موقع بوسیدن ضریح امام

ضریح امام حسین

سۆال 1: نوشتن دعا توسط برخی از افراد معلوم الحال و گرفتن پول از مردم از این طریق جایز است؟

جواب: اگر دعایی كه در كتب معتبره ذكر شده و از ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ رسیده است بنویسند و پولی بابت نوشتن بگیرند مانعی ندارد اما نوشتن دعاهای مجعول و گرفتن پول در مقابل آن وجه شرعی ندارد و مۆمنین می توانند با مراجعه به كتب ادعیه معتبره مثل مفاتیح الجنان و زاد المعاد و خواندن دعا و دادن صدقه و انجام صله رحم رفع مشكلات و پریشانی از خود بنمایند. (برگرفته از اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری, س 1432 و 1433 و جامع المسائل آیة الله فاضل لنکرانی ره, ج1, ص630)

سۆال 2: دعایی را كه پس از نماز، رو به قبله و دو جهت راست و چپ می ایستند و می خوانند را اگر می شود ذكر نمایید؟

معمولاً پس از نماز یا تمام شدن مجالس، سلام بر امام حسین ـ علیه السّلام ـ و امام رضا ـ علیه السلام ـ و امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ می دهند و می توان به همین جملات اكتفا كرد:

- السلام علیك یا رسول الله السلام علیك یا نبی الله السلام علیك یا محمد ابن عبدالله و رحمه الله و بركاته.

- السلام علیك یا اباعبدالله السلام علیك یابن رسول الله السلام علیك یابن امیرالمۆمنین السلام علیك یابن فاطمه الزهرا و رحمه الله و بركاته.

السلام علیك غریب الغرباء یا معین الضعفاء والفقراء یا علی‎بن موسی الرضا و رحمه الله و بركاته.

السلام علیك یا صاحب الزمان السلام علیك یا خلیفه الرحمان السلام علیك یا حجه ابن الحسن المهدی عجل الله تعالی فرجك و سهل الله مخرجك و رحمه الله و بركاته.

سۆال 3: شنیده ام كه نباید قسمت هایی از دعا را چند بار تكرار كرد مثلاً «یا نور یا قدوس» آیا این مطالب صحّت دارد؟

جواب: تكرار اشكال ندارد ولی در دعای مأثور اگر بخواهد به قصد ورود دستور آن از معصومین ـ علیهم السلام ـ بخواند باید به همان نحو كه وارد شده بخواند. (استفتائات حضرت امام (ره), ج3, ص619)

سۆال 4: در برخی ادعیه مانند دعای كمیل، ذاكرین اهل بیت (علیهم السلام)بین دعا مطالبی مناجاتی یا ذكر مصیبت بیان می‎كنند، آیا اشكالی دارد؟

جواب: اشكال ندارد ولی اگر سعی شود دعا را به همان نحوی كه وارد شده است بخوانند و ذكر مصیبت یا مطالب دیگر را قبل یا بعد از دعا بخوانند بهتر است.

سۆال 5: آیا در زیارت عاشورا كه 100 مرتبه لعن و100 مرتبه سلام دارد اگر یك بار بگوییم كافی است و اجر آن را می بریم یا خیر؟

جواب: البته اگر بتوانید صد مرتبه اذكار مربوطه را بگویید افضل است و اگر نمی توانید به یك بار اكتفا مانعی ندارد.

سۆال 6: آیا درست است كه هنگام بوسیدن ضریح امام, امام زاده و یا پیامبر، نباید پیشانی را به ضریح گذاشت؟

جواب: اگر كسی به قصد سجده پیشانی بر ضریح بگذارد حرام است البته اگر سجده به قصد عبودیت باشد, ولی اگر برای احترام و تعظیم یا شكرگزاری باشد اشكال ندارد و نیز سر و صورت را به قصد تبرك به ضریح مالیدن اشكال ندارد. (توضیح المسائل 12 مرجع, ج1, م 1090)

سۆال 7: در حرم امامزاده هایی كه در شهرستان‎ها وجود دارد و اكثرا زیارتنامه خاصی ندارند آیا می توان زیارتنامه خواند؟

جواب: به قصد رجاء مانع ندارد. (استفتائات حضرت امام (ره), ج3, ص624)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

10 سوال درباره احکام عزاداری

خرید و فروش مجلات ضاله

حکم معامله با بهایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.