تبیان، دستیار زندگی
زمان هایی هست که برای خود ماست.می توانیم کارهایی را انجام دهیم که دوست داریم،البته جز خوابیدن و انجام کارهای عقب مانده.زمانی برای لذت بردن.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوقاتی خوب بین اینهمه گرفتاری


زمان هایی هست که برای خود ماست. می توانیم کارهایی را انجام دهیم که دوست داریم،البته جز خوابیدن و انجام کارهای عقب مانده.زمانی برای لذت بردن.

لذت بردن از زندگی

راستی به حال فکر کرده اید چرا اوقات فراغت خوبی را سپری نمی کنید؟ به این نکته دقت کرده اید که همه ما تنها روزهایی را که به محل کار مراجعه نمی کنیم، اوقات فراغت می دانیم؟چقدر نقش سپری کردن اوقات فراغت را در زندگی مهم می دانیم  و برای آن برنامه ریزی می کنیم؟

اما اشتباه ما این است که فکر می کنیم اوقات فراغت به زمانی گفته می شود که کارهایی می کنیم که باید انجام دهیم اما در واقع اوقات فراغت زمانی است که صرف انجام چیزهایی یا کارهایی می شود که ما آنها را برای انجام دادن انتخاب کرده ایم. حال آنکه با توجه به مسئولیت های فردی ما متفاوت است و برای سنین مختلف جنس و نوع آن فرق می کند.

کار،کار،کار........

اشتغال به کار بخش قابل توجهی از زندگی افراد درگیر کرده است. به نوعی می توان گفت افراد به جای اینکه با کار کردن از زندگی هم لذت ببرند، کار می کنند تا زندگی کنند. علی الخصوص مشاغل پر استرس به نوعی نه تنها اوقات فراغت افراد را بلکه زندگی افراد را نیز باطل می کند. در واقع در بسیاری از موارد می بینیم که کار با اوقات فراغت ما در آمیخته است و در این انبوهی از کار گم شده است. تعریف اوقات فراغت برای خودمان در کنار تعریف کارهایی که از طریق آن امرا معاش می کنیم  کمک بزرگی است در جهت این امر که اوقات فراغت هر چند اندک خود را غنیمت شمریم.

اوقات فراغتی که تنطیم نمی‌شود

گاهی اوقات اوقات فراغتی وجود ندارد. شاید شما به هرسو نگاه می کنید پر از کارهای نیمه تمام است. بر دوش کشیدن تمام کارهایی که زندگی شما را احاطه کرده است باعث می شود کم کم احساس خستگی کنید و به نظر می رسد که دیگر اوقات فراغتی وجود ندارد. در این میان کارهای روزانه مثل تمیز کردن، آماده کردن غذا، خرید روزانه ، مراقبت ازکودک، کارهای منزل، رسیدگی به تکالیف فرزندان تمام طول روز شمارا اشغال می کند و اگر اشتغال به کار هم داشته باشید، قضییه حادتر می شود و در این میان شما نه تنها خلاء اوقات فراغت را احساس می کنید،همچنین احساس می کنید زندگی تان تک بعدی شده است.

تعریف اوقات فراغت برای خودمان در کنار تعریف کارهایی که از طریق آن امرار معاش می کنیم  کمک بزرگی است در جهت این امر که اوقات فراغت هر چند اندک خود را غنیمت شمریم

مدیریت زمان داشته باشیم

یکی از موانع خوب سپری نشدن اوقات فراغت، عدم برنامه ریزی است. افراد با نگرش ها و اهداف مختلف اوقات فراغت خود را به گونه متفاوتی سپری می کنند. اینکه سعی داشته باشیم برنامه ریزی مان را مطابق افراد دیگر بچینیم شاید در نهایت به نتیجه مطلوبی در مورد اوقات فراغت نمی رسیم. در واقع بهتر است برای گذراندن یک اوقات فراغت خوب با افرادی برنامه ریزی کنیم که سفرهای کوتاه را یک بار با آنها تجربه کرده باشیم. در مواقعی لازم است در مقابل بعضی از پیشنهادها برای اوقات فراغت جواب منفی بدهیم این امر از هدر رفتن زمان برای کارهای غیر ضروری جلوگیری می کند.پس لازم است سعی کنیم تا برنامه ریزی و اولویت بندی بیشتر داشته باشیم.

وقتی بی‌پولی دامن اوقات فراغت را می‌گیرد

یکی از موارد مهمی که کیفیت اوقات فراغت را تعیین می کند این است که منابع مالی ما نوع گذران اوقات فراغت را تعیین می کند. در واقع امور مالی نه تنها در مقدار اوقات فراغت تاثیر می گذارد بلکه انتخاب نوع فعالیت و مکان سپری کردن اوقات فراغت را تعیین می کند. نکته حائز اهمیت این است که گاهی اوقات فراغت بخش عمده ای از درآمد افراد را تحت الشعاع قرار می دهد. در این میان محبوب ترین سرگرمی هایی که ارزان ورایگان هستند  شامل تماشای تلویزیون ، با استفاده از کامپیوتر ومطالعه است.

هانیه ورشوچی

بخش خانواده ایرانی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.