تبیان، دستیار زندگی
موزه دفاع مقدس روایتی است که علاوه بر انتقال مفاهیم، حضور در آن حس دوران سخت و خوب 8 ساله دفاع مقدس مردم جمهوری اسلامی ایران را در برابر دشمن بعثی ایجاد می‌کند تا تو نسل جوان بتوانی از این دانشگاه بهره‌های بدیلی ببری.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایتی برای حس حضور

آشنایی با باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت (قسمت اول)


موزه دفاع مقدس روایتی است که علاوه بر انتقال مفاهیم، حضور در آن حس دوران سخت و خوب 8 ساله دفاع مقدس مردم جمهوری اسلامی ایران را در برابر دشمن بعثی ایجاد می‌کند تا تو نسل جوان بتوانی از این دانشگاه بهره‌های بدیلی ببری.

روایتی برای حس حضور

برای آنکه بتوانیم گوشه‌ای از رشادت‌ها و دلاوری گذشته را زنده نگه داریم متولیان امر دست به تاسیس باغ موزه در استان‌های کشور زده‌اند که یکی از عظیم‌ترین‌های آن، باغ‌موزه دفاع‌مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت است که در اراضی عباس‌آباد و در فضایی بالغ بر 205 هزار مترمربع ساخته شده است.

این موزه، روایت هشت‌سال دفاع‌مقدس را به تصویر کشیده و به زبان امروز ترجمه کرده است؛ روایتی از تمام آنچه در بی‌سابقه‌ترین دفاع دلیرمردان پارسی از خاک ایران بر این دیار گذشت تا نسل کنونی و نسل‌های بعدی، بزرگی و رشادت شیران این سرزمین اسلامی را فراموش نکنند.

برای آشنایی نزدیک و بیشتر با این مجموعه سرویس فرهنگ پایداری تبیان پای گفتگو با مسئولان و روابط عمومی باغ موزه نشست تا از ابتدا تا کنون این باغ موزه را گاه به روایت سخن و گاه به روایت تصویر بیان کند. در «گل نرگس را اینجا بجویید! » توسط معاون فرهنگی هنری باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، محمداسماعیل رضایی با بخش کتابخانه و نحوه امانت کتاب در این مجموعه آشنا شدیم، اکنون نیز برای مقدمه از اصغر رضوانی، مدیر روابط عمومی خواسته‌ایم تا از اولین اقدامات و تمهیدات برای ساخت چنین موزه‌ای به سۆالات ما پاسخ دهد.

برای شروع بفرمایید طرح اولیه توسط چه ارگان‌هایی پایه ریزی شد؟

طرح اولیه طی جلسات متعدد با مدیریت شهری ارزش‌های دفاع مقدس و ستاد کل نیروهای مسلح در فروردین 84 به تایید رسید، شورای اسلامی شهر تهران، بنیاد آثار و حفظ و ساختار مدیریت، طرح و اجرا مشخص و مطالعات اولیه پروژه موزه دفاع مقدس در آذر ماه 1383 آغاز شد.

روایتی برای حس حضور

طراح این مجموعه را بر چه اساس انتخاب کردند؟

طراحی موزه دفاع مقدس به مسابقه گذاشته شد و 250 گروه در مسابقه شرکت کردند که از آن بین 42 اثر به دبیر خانه تحویل و جوایز برگزیدگان در تاریخ 23/8/84 طی مراسم ویژه‌ای با حضور شهردار محترم تهران، ریاست محترم شورای اسلامی شهر تهران و ریاست محترم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اهدا شد.

موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مـقاومت به عـنوان محلی برای ارائه بخش اندکی از حماسه ملت غیور ایران در دوران انقلاب و دفاع مقدس در کنار مجموعه‌های بزرگ فرهنگی شهر نظیر باغ کتاب تهران، کتاب خانه ملی، فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی، باغ هنر، تهران سرای قرآن و مصلای بزرگ تهران به عنوان قطب فرهنگی شهر تهران قرار گرفته است.

در باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت چه بخش‌هایی مدنظر قرار گرفت؟

در این باغ موزه محتوا، روح حماسی و معارف دفاع مقدس در قالب فناوری‌های نوین اعم از نمایشی، تعاملی و تلفیقی ارائه می‌شود.

روزآمدی و پویایی در تولید سناریوهای مختلف بر اساس مفاهیم گران‌قدر دفاع مقدس با استفاده از صدها نمایشگر ممکن شده و همچنین مجهز به کیوسک‌های اطلاعاتی با امکان صفحات نمایش لمسی برای دریافت اطلاعات تدقیق شده مربوط به تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس است که به گفتار فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و همچنین اسناد معتبر ملی و بین‌المللی مستند شده‌اند.

از فضای مفرح و مشجر 18 هکتاری با امکانات ویژه برای پذیرایی و گذران اوقات فراغت برخوردار است.

نمایشگاه‌های متعدد آثار هنری و فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس در آن مدنظر قرار گرفته و از سامانه‌های هوشمند نظارتی (BMS، CCTV) بهره می‌برد.

این موزه، روایت هشت‌سال دفاع‌مقدس را به تصویر کشیده و به زبان امروز ترجمه کرده است؛ روایتی از تمام آنچه در بی‌سابقه‌ترین دفاع دلیرمردان پارسی از خاک ایران بر این دیار گذشت تا نسل کنونی و نسل‌های بعدی، بزرگی و رشادت شیران این سرزمین اسلامی را فراموش نکنند

همچنین با بهره گیری از یک پایگاه داده (دیتاسنتر) مجهز و پرظرفیت برای ذخیره به نگاهداشت اطلاعات و اسناد دفاع مقدس اعم از عکس، فیلم، مالتی مدیا، مدارک و اسناد، نقشه و... پرداخته و با ساخت مسجد جامع خرمشهر در ابعاد واقعی به عنوان نماد مقاومت مردم شریف ایران اسلامی یاد آنان را زنده نگه می‌دارد.

این باغ موزه نیز به سامان دهی ویژه برای گذر جانبازان و معلولان حرکتی در کلیه فضاهای روباز و بسته توجه خاص داشته است.

از وجود سه آمفی‌تئاتر با امکانات و برنامه‌های ویژه بهره می‌گیرد:

آمفی‌تئاتر خلیج فارس، با ظرفیت 500 صندلی، امکان برگزاری نمایش، همایش و برنامه‌های فرهنگی هنری و امکانات ترجمه همزمان، صدای دالبی و سراند، امکان نمایش فیلم سه بعدی دیجیتال با عینک مخصوص

آمفی‌تئاتر هویزه، با ظرفیت 120 صندلی، امکان برگزاری همایش‌ها و دوره‌های تخصصی و آموزشی

آمفی‌تئاتر سوسنگرد در فضای باز، با ظرفیت 700 صندلی و امکان برگزاری انواع برنامه‌های فرهنگی هنری

استفاده از آثار هنری هنرمندان ایرانی با بازسازی بخشی از رویکردهای مختلف دفاع مقدس، بخشی از یک محله در شهر خرمشهر.

بخشی از پالایشگاه آبادان با استفاده از قطعات اصلی و سنگرهای رزمندگان در اقلیم‌های سردسیر و گرمسیر جبهه‌ها و بازسازی حضور رزمندگان اسلام در این سنگرها را تجسم کرده است.

روایتی برای حس حضور

با کتاب خانه تخصصی دفاع مقدس با بیش از یازده هزار عنوان کتاب و تجهیز آن به عنوان کتاب خانه الکترونیکی دفاع مقدس هم که آشنا شده بودید.

همچنین در کل، امکان نگهداری یادبودی از 240 هزار شهید بزرگوار دفاع مقدس و نمایش دائمی آن‌ها در تالار پروانه‌ها، بزرگداشت و نمایش ابعاد زندگی و حماسه‌های فرماندهان شهید و شاهد دفاع مقدس در تالار پروانه‌ها ایجاد مکانی برای نشست‌های دائمی پیشکسوتان دفاع مقدس، نمایشی از حماسه دفاع مقدس از آغازین روزهای شکل گیری انقلاب شکوهمند اسلامی، تهاجم، دفاع همه جانبه، عملیات افتخار آفرین رزمندگان اسلام، بزرگداشت نام و یاد شهدا، جانبازان، آزادگان، مفقودالاثرها و نیروهای نظامی و غیرنظامی درگیر در جنگ و ارائه دستاوردهای این حماسه را به نمایش می‌گذارد.

آیا برای بازدید کنندگان غیر ایرانی هم تمهیداتی در این مجموعه دیده شده است؟

وب سایت اختصاصی که در حال حاضر به چهار زبان (فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه) به آدرس www. iranhdm. ir با امکانات عضویت، تورمجازی، دریافت اطلاعات و ...

نمایش و ارائه صحنه‌های دفاع مقدس و تصاویر رزمندگان و شهدا در فضای باز موزه با صفحات نمایشگر بزرگ

بهره گیری از مترجمین زبان‌های خارجی برای همراهی اتباع بیگانه به صورت انفرادی یا گروهی

برای بازدید کنندگان چه امکاناتی مهیاست؟

شبکه دسترسی مناسب از طریق مترو در نزدیک‌ترین نقطه به شمال و جنوب موزه

استفاده از ابزار صوتی برای توضیح تالارها با امکان زبان فارسی و بیگانه برای استفاده فردی و گروهی

امکانات ویژه برای انواع معلولان جسمی از تالارهای موزه

امکان نگهداری خردسالان بازدیدکنندگان

حضور راویـان ویژه که خود فرمانده و یا رزمنده دوران دفـاع مقـدس بوده و به روایت صحنه‌ها و تـاریخ دفـاع مقـدس می‌پردازند

ادامه دارد...

مصاحبه: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

 گل مریم را اینجا بجویید!

 افتتاح دیسپچینگ در باغ‌موزه دفاع مقدس

 شهیدی با نارنجک در زیر تانک