تبیان، دستیار زندگی
در فاصله پنج روز تا داربی تهران، رقابت رسانه‌ای پرسپولیس و استقلال شروع شده و این بار شروع کننده این جدال آبی‌پوشان تهرانی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ سرخابی ها پیش از صدای سوت


رمزگشایی از دربی سایبری بین سایت استقلال و پرسپولیس به خوبی نشان می دهد که چه کسی این جنگ را راه انداخت.


تیموریان و صادقیان

درست چند ساعت پس از اینکه جواد نکونام آب پاکی را روی دست فتح الله زاده ریخت و رسما عنوان کرد حاضر است خانه نشین باشد اما دیگر با لباس استقلال در لیگ برتر حاضر نشود و به بهانه رای محسن قهرمانی که در آن این داور محکوم شد، سایت باشگاه استقلال در حرکتی برنامه ریزی شده ناگهان در یک اقدام عجیب حمله بی سابقه ای را به پرسپولیس انجام داد و در نوشته ای مدعی شد تا امروز 19 اشتباه بزرگ داوری به سود قرمزها بوده است.

در این مقاله که بیشتر شبیه به نوشته های هواداری در انجمن های ورزشی و همچنین شبکه های اجتماعی بود به هر موضوعی که دم دست بود اشاره شد تا ثابت شود داوری به نفع پرسپولیس بوده است نه ضرر آنها.

در صورتی که جنگ لفظی بین باشگاه پرسپولیس و کمیته داوران جریان دارد ناگهان در آستانه دربی سایت استقلال خودش را وارد کارزار می کند تا با این نزاع رسانه ای موضوع جدایی عجیب کاپیتان تیم ملی را از یاد هوادارانش ببرد.

سایت استقلال در بیانیه ای به مواردی اشاره کرده که در زیر گزیده ای از آن را می بینید:

1- گل آفساید به داماش‌گیلان،  2- گل آفساید به ملوان، 3- چهار بار آرنج کوبیدن صادقیان به صورت حریفان و تنها یک جلسه محرومیت آن هم بدون برخورد داور مسابقات! 4- 3 گل غلط داور ندیده به مس، 5- گل صحیح نفت به پرسپولیس (که البته برخلاف قبلی‌ها اجماع کارشناسان داوری را نداشت)، 6- پنالتی اشتباه به سود پرسپولیس مقابل تراکتور (دیدار رفت)، 7- فن کمر دهنوی به علی کریمی! 8- پنالتی سایپا دیده نشده! ‌9- گل اشتباه خلعتبری به سایپا و البته ضربه به گوش ناصحی توسط خلعتبری که داور ندید! اینها بخشی از اشتباهات داور به سود پرسپولیس بود.بالاتر از این آن بود که بسیاری از حکم‌ها به سود پرسپولیس عوض شد.

10- محرومیت دو جلسه‌ای دایی بخشیده شد در حالی که محرومیت امیر قلعه‌نویی که اصالتاً کاری نکرده بود بخشیده نشد. 11- پیام صادقیان و محسن مسلمان را از تیم‌ ملی گرفتند و به پرسپولیس دادند! آن هم در حالی که قانون می‌گوید سه بازیکن اگر در تیم‌ملی باشد بازی لغو می‌شود! 12-کارت قرمز میثم حسینی را با دخالت در تصمیم داور حذف کردند.

13- اخراج نشدن دایی در حالی که به داور چهارم گفت «برو بنشین سرجایت!»14- حتی نیلسون و بنگر که با داور درگیر شدند (پس از بازی با فولاد) اما حتی کارت هم نگرفتند! چرا؟ چون پیش از دربی بود!

آنچه نوشتیم دعوا نیست، حتی کری هم نیست بلکه فقط تنویر افکار عمومی است که اندکی منصف بودن را بد نمی‌‌داند.

فوتبال باید مردانه باشد و در زمین مسابقه! اینکه گاهی اوقات مربیان پس از شکست‌ها داور را مقصر بدانند عجیب و بد نیست، اما برخی دیگر از شور به درش کرده‌اند!

این داور غش کرده بود، آن داور را گفته بودیم برای ما نگذارند! آن یکی...

بس کنید، فوتبال راه خودش را می‌رود و این فشارها اما فوتبالی نیست و برای عوض کردن نتیجه آن هم به زور است، با جو سازی‌ و اتهام زدن به این و آن!

می‌گویند مظفری‌زاده داور دربی است: ‌کسی که به طرفداری از پرسپولیس پس از آن بازی پرسپولیس و سپاهان معروف و آن 7 دقیقه وقت اضافه شهره  است، اما استقلال به این هم اعتراضی ندارد.

فوتبال یک سرش برد است، یک سرش باخت، اما این نمی‌شود که پیروزی را به هر قیمتی بخواهند به دست بیاورند.

داوران حرمت دارند،‌ اشتباه هم می‌کنند گاهی حتی خود ما به آنها اعتراض می‌کنیم اما شدت آن و نوع گویش آن و هدف‌گذاری‌اش با سرخ‌ها متفاوت است و یکی نیست.

دوباره از اول بشمارید، اشتباهات با احتساب 4 آرنج صادقیان و درگیری نیلسون و بنگر که دو نفر هستند و ... می‌شود 19 اشتباه و تصمیم به سود سرخ‌ها! آن ‌هم در 21 بازی!

حالا اگر در چنین فضایی دربی با خشونت همراه شد، اگر هواداران دو تیم از خجالت شیشه های اتوبوس در مدند، اگر نود دقیقه فحاشی از سکوها بلند شد، بعدا مدیران عامل دو تیم ننشیدند کنار هم و رسانه ها را مقصر این فضا بدانند. این نها بودند که تخم کینه را در سینه هوادارانشان کاشتند.

دقایقی پس از تک سایت باشگاه استقلال، سایت رسمی پرسپولیس هم مقابله به مثل کرد و نویسنده قرمزها قهرمانی فصل قبل تیم قلعه نویی را هدیه کمیته داوران قلمداد کرد!در اطلاعیه باشگاه پرسپولیس آمده است:

متاسفانه تیمی که در سال های اخیر نه به گواه ما بلکه به گواه اظهار نظر کارشناسان داوری و اتفاق نظر رسانه ها در سایه اشتباهات داوری حق سایر تیم ها را تضییع کرده و با دست های پشت پرده ای که خودشان همیشه به آنها آویزان هستند قهرمانی های شائبه داری را در کارنامه زندگی ورزشی شان با افتخار یدک می کشند دست پیش را گرفته و پرسپولیس، تیمی که در سال های اخیر مورد ظلم و اجحاف قرار گرفته را متهم به بهره برداری و منفعت از اشتباهات داوری می کنند. در نوشته هر دو سایت، کری خوانی در حد مینی بوس های مسیر استادیوم در جریان بود و نویسندگان به موضوعاتی اشاره کردند که بعید به نظر می رسد در یک سایت رسمی بشود نمونه مشابهش را پیدا کرد.

آقایان می خواهید واقعیات تاریخی را چگونه کتمان کنید. شما تیمی هستید که در دربی 69 با آفساید اعلام شدن گل صد در صد سالم محمد نوری به پرسپولیس نباختید و برنده میدان تلقی شدید و در دربی 70 نیز با نگرفتن پنالتی مسلم روی غلامرضا رضایی از شکست فرار کردید.

رسوایی در دربی 73 و مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگ استقلال را چگونه می خواهید از اذهان عمومی پاک کنید. در آن بازی از دو بازیکن تست دوپینگ گرفته شد و آزمایش هر دوی آنها مثبت اعلام شد و بنا به اعلام و مصاحبه های بسیاری از بازیکنان و عوامل تیم همه بازیکنان استقلال در آن بازی از پودر jack3d استفاده کرده بودند و طبیعی بود که اگر از 11 بازیکن این تیم آزمایش دوپینگ گرفته می شد، آزمایش همه آنها مثبت اعلام می شد.

حال بماند که در همان دربی با لطف برخی مسئولان بازی پرسپولیس و استقلال در جام حذفی به ناگاه چند هفته زودتر برگزار شد تا پرسپولیس با دست بسته و سیلی از مصدوم و محروم به مصاف آبی هایی برود که از این نعمات و الطاف در این سال ها  به کرات بهره برده اند. شما تیمی هستید که علاوه بر فاجعه های دربی 69 ، 70 و 73 در دربی رفت فصل گذشته(دربی 75) نیز در شرایطی از شکست فرار کردید که پیراهن محسن بنگر در محوطه جریمه توسط بازیکن استقلال تیکه و پاره شد اما نه تنها داور بازی پنالتی مسلم پرسپولیس را نادیده گرفت بلکه بعدا و با انتشار فیلم این صحنه در سایت رسمی باشگاه پرسپولیس کمیته انضباطی هم نیامد بازیکن شما را مثل پیام صادقیان محروم کند.

صادقیان و صادقی

شما تیمی هستید که پس از تحمیل این ظلم های داوری به پرسپولیس در دربی برگشت فصل گذشته نیز(دربی 76) در شرایطی بازنده میدان را ترک نکردید که بنابر اظهار نظر سه کارشناس داوری(رودنیل، خسروی، غیاثی) سه پنالتی مسلم پرسپولیس توسط داور میدان نادیده گرفته شد، بماند که روی سایر اشتباهات داوری در دربی های اخیر که به آن اشاره کردیم نیز تمامی کارشناسان اتفاق نظر داشته که چگونه حق پرسپولیس نادیده گرفته شده است. در دربی رفت امسال نیز امیرحسین صادقی در حالی اخراج نشد که کارشناسان بر خطای شدید او و دادن کارت قرمز به وی تاکید داشتند.

شما برای سرپوش گذاشتن روی این رسوایی ها تصویر گل سالم محمد نوری را در روزنامه مدیرعاملتان با فتوشاپ جعل کردید تا به مردم و افکار عمومی القا کنید که این گل سالم نبوده، حرف های امروزتان نیز مثل گل محمد نوری، پنالتی روی غلامرضا رضایی، بنگر و دیگر بازیکنان پرسپولیس سرشار از جعل و فرافکنی است. ما به این فرافکنی ها و دست پیش گرفتن و پس نیفتادن ها عادت کرده ایم. شما می توانید به این قهرمانی های آلوده و زیر سوال رفته افتخار کنید و به این دربی هایی که با اشتباهات سریال‌وار در سال های اخیر پیروز بوده و یا نباخته اید ببالید، نوش جانتان. حال می خواهید به فدراسیون فوتبال، کمیته داوران ، سازمان لیگ و افکار عمومی در سایه بازی با جملات القا کنید که سعید مظفری زاده داوری که پرسپولیس در طول دوران قضاوتش از اشتباهات او بی نصیب نبوده پرسپولیسی است.

اما سایت آبی ها آغاز کننده این داربی سایبری بود. به راحتی می شود متوجه شد آنها چند هدف مجزا را برای رسانه ای کردن این مقاله زیر نظر داشتند؛

1- جدا شدن جواد نکونام از اولویت خارج شود.

2- زیر سایه بردن حکم محکومیت محسن قهرمانی که به معنای محق بودن ادعای دایی بود.

3- سوزاندن شانس سعید مظفری زاده برای قضاوت در دربی پیش رو.

در نوشته سایت استقلال عنوان شده بود که آنها هیچ مشکلی با تعین مظفری زاده در دربی ندارند اما قطعا چسباندن انگ حمایت از پرسپولیس به این داور هدف اول نویسنده از این موضوع بود.

مطابق خواسته آبی ها، پرسپولیس و سایتش هم بلافاصله وارد این بازی شدند و حالا تیتر رسانه ها می تواند عوض سوال از فتح الله زاده که چرا قزل آلایت پرید، پرداختن به این جنگ زرگری و بی محتوا باشد.

حالا اگر در چنین فضایی دربی با خشونت همراه شد، اگر هواداران دو تیم از خجالت شیشه های اتوبوس در آمدند، اگر نود دقیقه فحاشی از سکوها بلند شد، بعدا مدیران عامل دو تیم ننشیدند کنار هم و رسانه ها را مقصر این فضا بدانند. این آنها بودند که تخم کینه را در سینه هوادارانشان کاشتند.

فرآوری: حسین محمدی

بخش ورزشی تبیان


منبع: سایت استقلال - سایت پرسپولیس