تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان گفت: به مناسبت سالروز بمباران شهر سنندج در سال 65، روز مقاومت و ایثار مردم این شهر گرامی داشته خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز مقاومت مردم سنندج


مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان گفت: به مناسبت سالروز بمباران شهر سنندج در سال 65، روز مقاومت و ایثار مردم این شهر گرامی داشته خواهد شد.

روز مقاومت مردم سنندج

سرهنگ محمدرضا شرف بیانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، با اعلام این خبر افزود: 15 نقطه از شهر سنندج در روز 28 دی ماه سال 65 توسط رژیم بحث عراق بمباران شد که در پی این بمباران ما حدود 220 نفر از مردم شهید و 183 نفر نیز مجروح شدند.

وی خاطرنشان کرد: 28 دی‌ماه سالروز این حادثه به عنوان روز «مقاومت و ایثار مردم شهر سنندج» نام‌گذاری شد و برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این روز هر ساله مراسم ویژه‌ای برگزار می‌شود.

28 دی ماه در تقویم سنندج

در روز 28 دی ماه سال 1365 در سنندج مثل دیگر روزهای سال مردم در میان سرمای سخت زمستان کار خود را آغاز کردند، ادارات سر ساعت مشغول خدمت رسانی به مردم شدند، صدای بچه‌ها در زنگ تفریح مدارس به گوش می‌رسید و همه چیز شهر رنگ و بوی عادی می‌داد.

عقربه‌های ساعت به 10 صبح رسیده بود که به ناگاه دیوار صوتی شهر شکسته شد. فضای رعب و وحشت همه جا را فرا گرفت همه به گمان اینکه هواپیماهای جنگی هستند و از آسمان این شهر عبور می‌کنند تا حدودی بی خیال از کنار موضوع عبور کردند ولی این بار قضیه کمی فرق می‌کرد و پنج هواپیمای بمب افکن عراق در آسمان شهر سنندج هویدا شدند.

28 دی‌ماه سالروز این حادثه به عنوان روز «مقاومت و ایثار مردم شهر سنندج» نام‌گذاری شد و برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این روز هر ساله مراسم ویژه‌ای برگزار می‌شود

هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که این هواپیماهای بمب افکن قصد بمباران شهر و مناطق مسکونی را دارند ولی به یکباره صدای اولین انفجار به گوش رسید و آپارتمان‌های میدان شهرداری سنندج به خود لرزیدند.

اولین بمب به شلوغ‌ترین منطقه مسکونی شهر سنندج برخورد کرد. آن روزها در این آپارتمان‌ها که امروز نیز هنوز یادگارهای جنگ را بر پیشانی خود دارند بالغ بر 600 خانوار زندگی می‌کردند.

اولین بمب در یک آپارتمان مسکونی و در نزدیکی یک مدرسه ابتدایی فرود آمد و هنوز صدای انفجار اول به پایان نرسیده بود که صداهای بعدی هم شروع شد. این بار محله چهارباغ و بعد خیابان انقلاب و در نهایت خیابان‌های اکباتان و میدان لشکر هدف بمب افکن‌های رژیم بعث عراق قرار گرفتند.

این پایان راه نبود مثل اینکه هواپیماهای بعثی قصد داشتند سنندج را به خاک و خون بکشند زیرا به شلوغ‌ترین محله سنندج هم رحم نکردند و با بمباران محله «پیرمحمد» و «محله ادب» باعث خلق یکی از فجیع‌ترین جنایت‌های بشری شدند و دست آخر هم به مجتمع مسکونی لشکر واقع در پادگان سنندج یورش برده و آنجا را با خاک یکسان کردند.

سکوت و آرامش شهر شکست و 18 نقطه سنندج در فاصله کمتر از شش دقیقه توسط پنج بمب افکن رژیم بعث عراق مورد حمله‌ای ناجوانمردانه قرار گرفت که هنوز هم آثار آن در کوچه پس کوچه‌های شهر خودنمایی می‌کند

سکوت و آرامش شهر شکست و 18 نقطه سنندج در فاصله کمتر از شش دقیقه توسط پنج بمب افکن رژیم بعث عراق مورد حمله‌ای ناجوانمردانه قرار گرفت که هنوز هم آثار آن در کوچه پس کوچه‌های شهر خودنمایی می‌کند و هنوز هم که از کوچه‌های شهر عبور می‌کنی صدای ضجه مادران و گریه کودکان به گوش می‌رسد.

هرچند که شاید امروز با گذشت زمان اندکی از زخم‌های آن زمان التیام یافته باشد ولی هنوز کوچه پس کوچه‌های شهر سنندج صدای ضجه مادران و در خون غلطیدن جوانانش در روز 28 دی ماه را از یاد نبرده است.

هنوز هم وقتی که گذرت به بهشت محمدی سنندج می‌خورد یادگارهای بمباران 28 دی ماه این شهر در قطعه شهدا خودنمایی می‌کنند.

فرآوری : سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا، سایت صدا و سیمای مرکز کردستان