تبیان، دستیار زندگی
بازیافت، مرحله ای است که اشیاء جدید را از اشیاء دور ریختنی تهیه می کنند، زباله هایی را که دور انداخته می شود، در یک جا جمع می کنند، از هم جدا کرده و بر اساس خواص فیزیکی یا شیمیایی شان طبقه بندی می کنند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازیافت، شیمی می تواند!

بازیافت، مرحله ای است که اشیاء جدید را از اشیاء دور ریختنی تهیه می کنند، زباله هایی را که دور انداخته می شود، در یک جا جمع می کنند، از هم جدا کرده و بر اساس خواص فیزیکی یا شیمیایی شان طبقه بندی می کنند. یک ماده بازیافتی از چندین ماده مختلف مشابه ایجاد می شود. بعضی وقت ها، برخی از این مواد جدید مثل الوار پلاستیکی، طول عمر بیشتری نسبت به مواد اولیه دارند و ارزان تر هستند.

  • شما با قوطی های کنسرو آلومینیومی  و یا بطری های پلاستیکی آب وقتی محتویات داخلشان تمام می شود، چه می کنید؟
  • آیا شما از منزل؛ زباله های خود را تفکیک می کنید؟

سعی کنید تفکیک زباله ها را از منزل خود آغاز کنید، زیرا این مواد می توانند منبع انرژی باشند و  انرژی را ذخیره کنند. جالب است بدانید که در برخی از شهرها، مردم با تحویل  قوطی های بازیافتی به مغازه ها، پول دریافت می کنند.

انرژی، خانه های ما را در زمستان گرم  و در تابستان خنک می کند. هم چنین تلویزیون، کامپیوتر، لامپ، یخچال و  وسایل برقی زیادی برای راه افتادن کار خود به انرژی نیاز دارند. آیا شما می دانید شما می توانید با انرژِی ای که در یک قوطی کنسرو آلومینیومی ذخیره شده است، به مدت سه ساعت تلویزیون خود را روشن نگه دارید؟!

ما با دور انداختن این مواد قابل بازیافت، مثل این قوطی های کنسرو، در واقع انرژی را دور می اندازیم. چیزهایی که ما دور می اندازیم در واقع به محل دفن زباله منتقل می شوند (جایی دورتر از محل زندگی شما که زباله ها برای مدتی طولانی در آن جا قرار می گیرند ).

با باریافت، شما می توانید از برخی مواد دوباره استفاده کنید. شما می توانید از این قوطی های و بطری های دور ریختنی به جای گلدان و یا ساخت وسایل تزئینی در منزل استفاده کنید.

اگر شما لباسی دارید که از نظر ظاهری سالم است و دیگر از آن استفاده نمی کنید، می توانید آن را موسسات خیریه هدیه دهید تا از آن استفاده کنند و یا اگر رنگ آن رفته است می توانید از آن  به عنوان پارچه برای تمیز کردن منزل استفاده نمایید.

جالب است بدانید که ما در بعضی موارد، اجناسی را می خریم که بازیافت شده اند، خوب است وقتی جنسی را می خرید، به علامت بازیافتی روی آن دقت کنید.

با این سه روش شما می توانید به بازیافت منابع برای حفظ زمین اطرافتان کمک کنید:

کاهش : شما می توانید با کمتر دور انداختن اجسامی که باز هم قابل استفاده اند، می توانید به محیط اطراف خود برای کمتر هدر رفتن انرژی کمک کنید.

استفاده مجدد : راه جدیدی را برای استفاده از مواد دور ریختنی بیابید.

بازیافت: مواد دور ریختنی را جمع آوری کرده و با مراحل جدیدی، مواد جدید بسازید.

هر کدام از این روش ها، پول و منابع را حفظ می کند و مشکل زباله های انبوه را کاهش می دهد. شما می توانید با رعایت این اصول به محیط اطراف خود کمک کنید.

به اجسامی که در تصاویر آمده، نگاه کنید در جدول زیر چند تا پیشنهاد برای استفاده مجدد اجسام دورریختنی آورده شده است. در جدول زیر سعی کنید راه های بیشتری را  برای استفاده مجدد از وسایل دور ریختنی پیشنهاد دهید، آیا شما می توانید پیشنهادی برای بازیافت این اجسام دور ریختنی در جدول بنویسید؟

اجسام اولیه

بطری پلاستیکی

لاستیک

کیسه نایلونی

روزنامه

ظرف شیر

بطری آلومینیومی

بطری 

شیشه ای

استفاده مجدد

با ماسه پر کنید و سپس به عنوان وسیله ای برای باز نگه داشتن در استفاده می شود.

تاب

کیسه زباله

قایق کاغذیظرف آب

قلک

گلدان

بازیافت

دریافت برگه فعالیت


 مرکز یادگیری سایت تبیان