تبیان، دستیار زندگی
هفتاد و هشتمین داربی پایتخت روز جمعه برگزار خواهد شد و خیلی ها اعتقاد دارند تکلیف قهرمانی در جدال سرخابی ها مشخص خواهد شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین جوادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلعه نویی علیه دایی


هفتاد و هشتمین دربی پایتخت روز جمعه برگزار خواهد شد و خیلی ها اعتقاد دارند تکلیف قهرمانی در جدال سرخابی ها مشخص خواهد شد.


دایی و قلعه نویی

ابتدا قرار بود از زیبایی های دربی بنویسیم ،‌از روزی آفتابی ،‌جنگی تمام عیار و از روی که قرار است "امیر " و "علی" جبران مافات دربی رفت را بکنند و به جای یک بازی محتاطانه هوادران را میهمان یک نبرد مردانه کنند. اما جنگ های زرگری که مردن شده آن به جنگ سایبری تعریف میشود آب پاکی را روی دست میریزد و خلع سلاح میکند که چه بگوییم و چه بنویسیم در شهر آورد .

اتفاقتی که قبل از بازی از سوی رسانه های مرتبط هر دو تیم رخ داد ،‌آبروریزی هایی که در قابل رسانه ای انجام شد تقریبا معادلات را بر هم زد البته اگر معادلات تاکتیکی هم در کار بود! این جنگ سایبری تقریبا از یکشنبه بعد ظهر شروع شد و سایت باشگاه استقلال در مقاله ای تحت عناوین الطاف داوران در لیگ برتر نسبت به پرسپولیس جنگ را شروع کردند. این اتفاق از چند منظر قابل بررسی است . اول اینکه تیم رسانه ای باشگاه استقلال از ترفندی غیر متعارف برای مقابله کردن با حریف سنتی استفاده کرده و این اتفاق بدون شک از نظر کادر مدیریتی باشگاه و یا حتی کادر فنی نیز دور نبوده است.

دوم اینکه استقلال هر زمانی که از لحاظ مهره و بازیکن کمتر از حریف سرخ پوشش است خیلی راحت بازی را به راه های روانی میکشاند. گزاف نیست اگر بگوییم چند سالی است که تاکتیک استقلالی ها براین منوال است. استدلال از این ماجرا نشان میدهد امیر با ابزاری غیر از فوتبال میخواهد به سراغ علی دایی برود ولی نکته قابل توجه این است که دوشنبه صبح نیز روزنامه پیروزی با انتشار دو تصویر از بازیکنان استقلال که در حال استعمال قلیان هستند جنجال تازه ای به پا کرد. این اتفاق ترازو را که به سمت امیر و باشگاه استقلال سنگینی میکرد تغییر داد تا نشان دهد حریف سرخ پوش آبی ها نیز بدش نمی آید از این قسم جنگ های سایبری راه بی اندازد.

پرسپولیسی ها نیز از نظر روحیه تقریبا چیزی شبیه استقلالی ها هستند با این تفاوت که دایی مهره های زیادی دارد ولی قلعه نویی تقریبا هیچی! شاید اگر بازیکنانی که در اختیار دایی هستند را امیر در تیم خود داشت تا حالا باید او را برنده از پیش تعیین شده دربی میدانستیم ولی همین کمبود بازیکن برای استقلال و حرکت های سینوسی پرسپولیس سبب میشود تا از این دربی باز هم بوی تساوی بیایید!

روزنامه پیروزی

نکته قابل توجه این است که هر دو طرف ماجرا خیلی ریلکس از عملکرد تیم رسانه ای شان دفاع میکنند. درست در زمانی که همه ما انتظار یک دربی زیبا و پرهیجان را داشتیم این اتفاق آب سردی بود بر روی سرمان ریخت. امیر در حالی به مبارزه با علی میرود که آرامش در اردوی هر دو تیم تبدیل به حلقه مفقوده شده و این موضوع بیش از پیش تاسف برانگیز است.

استقلالی ها بیش از این وارد حاشیه شده بودند و جدا شدن نکونام و منتظری تقریبا روحیه شان را از دست داده بودند ولی با این حال قلعه نویی به هر طریقی که بود توانست این تیم را به صدر جدول برساند. این اتفاق کوچکی نیست که امیر با چیزی حدود 13 بازیکن در دو هفته از لیک برتر بتواند تیمش را سر پا نگه دارد و اگر بخواهیم با دید مثبت این مساله نگاه کنیم باید بگوییم این کار تنها از عهده امیر قلعه نویی بر می آید. از طرف دیگر علی دایی آن روزهایی که باید نتیجه بگیرد نمیتواند و عادت کرده به امتیاز دادن به رقبا در روزهای حساس . پرسپولیسی ها نیز از نظر روحیه تقریبا چیزی شبیه استقلالی ها هستند با این تفاوت که دایی مهره های زیادی دارد ولی قلعه نویی تقریبا هیچی! شاید اگر بازیکنانی که در اختیار دایی هستند را امیر در تیم خود داشت تا حالا باید او را برنده از پیش تعیین شده دربی میدانستیم ولی همین کمبود بازیکن برای استقلال و حرکت های سینوسی پرسپولیس سبب میشود تا از این دربی باز هم بوی تساوی بیایید!

تصویر سمت راست مستندات باشگاه پرسپولیس - تصویر سمت چپ مستندات باشگاه استقلال که در سایت های دو تیم منتشر شد.

مستندات باشگاه پرسپولیس مستندات باشگاه استقلال

جنگ سایبری  به جای جنگ فوتبال

تاکتیک هایی که پرسپولیس و استقلال علیه هم راه انداخته اند از آن دسته روش هایی است که "گوبلز " مدیر ارشد تبلیغاتی رایش سوم در جنگ جهانی به راه مینداخت. واقعا فوتبال ما از لحاظ فنی و کیفی به چه سمت و سویی رفته که رسانه های مستقل استقلال و پرسپولیس اینگونه قبل از یک نبرد پرهیجان برای هواداران دست به جنگ سایبری میزنند؟!

این تاسف انگیز نیست که زمانی که شما نمیتوانید برای تماشاگران فوتبالی زیبا و مهیج را نمایش دهید اینگونه بر ترفندهای رسانه ای روی می آورید. سردبیران رسانه های مرتبط این دو باشگاه که اهل رسانه و قلم هستند چرا از این ترفند استفاده کردند؟ واقعا توقع افکار عمومی از استقلال و پرسپولیس بیش از این ها است که خیلی راحت از روش های روانی برای بر هم زدنم آرامش اردوی حریف استفاده میکنند. جنگی که امروز رسانه های این دوباشگاه به راه انداخته اند نشان از عاقبت خوشی برای برگزاری یک فوتبال دلچسب در روز جمعه نخواهد داشت. وقتی ما اسیر سریال های تکراری تساوی میشویم ،‌وقتی مربیان هر دو تیم به دلیل احتیاط فراوان و حفظ کردن جایگاه شان در باشگاه (آنها فکر میکنند با شکست مقابل حریف سنتی محبوبیت خود را از دست میدهند)‌ تیم ها را دفاعی به میدان بفرستند و به خاطر تساوی صفر بر صفر شب راحت به بالین میگذارند باید هم رسانه های مرتبطشان دست به چنین رفتارهایی بزنند. یادش بخیر آن دربی های دهه 70 و 80 یا حتی اوایل جنگ که گوش تا گوش ورزشگاه آزادی هوادار مینشست تا شاهد یک نبرد مردانه تمام عیار باشد ولی حالا چیزی که باب شده جنگ سایبری است نه جنگ فوتبال.

حسین جوادی

بخش ورزشی تبیان


مطالب مرتبط:

ستارگانی که تاریخ داربی را نوشتند!

کلیپ گل های به یاد ماندنی داربی  

شکست پرسپولیس قبل از داربی

استقلال با برد به داربی رسید