تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.

راهکاری نو برای نوشیدن آب

آیا به اندازه کافی آب می‌نوشید؟ هر شخص برای سلامت بدن خود موظف است هر روز مقداری آب بنوشد.

دستبند Th2O برای نوشیدن آب و یادآوری زمان نوشیدن آن طراحی شده است. Th2Oیک دستبند به شکل ساعت حرفه‌ای پزشکی است که به مچ بسته می‌شود که قابل حمل است و توسط «مائوا برثلوت» طراحی شده است.

تازه هایی از دنیای دانش و فناوریتازه هایی از دنیای دانش و فناوری

این دستبند مغناطیسی برای اندازه‌گیری وضعیت آب بدن است.

در واقع به کاربر زمان نوشیدن آب را یادآوری می‌کند. برای فعال کردن Th2O کافی است ضربه کوچکی به حالت لمس کردن به روی زمان‌سنج بزنید و اگر فاصله زمان نوشیدن بین 2لیوان آب بالا رود زنگ خطر دستگاه به صدا درآمده و کاربر را متوجه نوشیدن آب می‌کند.

نرم‌افزاری که میزان محبوبیت کتاب‌ها را پیش‌بینی می‌کند

تیمی از دانشمندان رایانه دانشگاه استونی بروک در نیویورک نرم‌افزاری طراحی کرده‌اند که قادر به پیش‌بینی امکان محبوبیت کتاب‌ها بر اساس سبک‌نوشتن آنها است.

نرم‌افزار جدید، این موضوع را با تحلیل 800 کتاب از «پروژه گوتنبرگ» (آرشیوی آنلاین از کتاب‌ها) و مقایسه کاربرد کلمات و گرامر آنها با میزان دانلودشان فراگرفته است.

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری

برای تعدادی از کتاب‌ها، مهندسان رایانه تعداد جایزه‌هایی مانند جوایز پولیتزر را مدنظر قرار دادند. این کتاب‌ها از سبکها و انواع مختلف رمان، شعر، داستان‌های عاشقانه و آثار علمی تخیلی بودند.

تعدادی از ویژگی‌هایی که این نرم‌افزار در کتاب‌های محبوب شناسایی کرده، درست مانند نکاتی است که معلمان انشا همواره در تلاش برای آموزش آنها به شاگردانشان بوده‌اند.

در این مطالعه مشخص شد کتاب‌های کمترموفق شامل قیدهای بیشتری بودند و بیشتر به واژگان توصیف‌کننده اعمال و عواطف مانند «قول دادن»، «گرفتن» یا «خواستن» متکی بودند و به عبارتی، عینی نبودند. همچنین مشخص شد کتاب‌های موفق‌تر شامل کلمات ربط بیشتر مانند «اما» و «و» بودند.

جزئیات این دستاورد در نشست اتحادیه زبان‌شناسی رایانه‌ای گزارش شد.

یک گروه از دانشمندان با الهام از حلزون و کرم سندکستل یک چسب جراحی تولید کرده اند که می تواند قلب نوزادانی که با نقص قلب مادرزادی متولد می شوند را ترمیم کند

ترمیم قلب نوزادان با چسب حلزونی

یک گروه از دانشمندان با الهام از حلزون و کرم سندکستل یک چسب جراحی تولید کرده اند که می تواند قلب نوزادانی که با نقص قلب مادرزادی متولد می شوند را ترمیم کند.

چسب الهام گرفته شده از طبیعت برای قلب که در مجله Science Translational Medicine  منتشر شده می تواند بستهای آسیب دیده و ضعیف را ترمیم کرده و نیاز به جراحی های مستمر را کاهش دهد.

حفری کراپ مهندس زیستی بیمارستان بریگهام و زنان در بوستن گفت: وقتی بیماران جوان نیازمند کاشت دستگاه هایی برای بستن حفره های قلبی می شوند، این ابتکار موثرتر خواهد بود.

وی گفت: این دستگاه ها با بیمار رشد نمی کنند و کودکان باید در طول عمر خود چندین بار به بیمارستان مراجعه کرده، دستگاه قدیمی را بیرون آورده و دستگاه جدید وارد قلب خود کنند، این جراحی های تهاجمی دارای پیچیدگی های خاص خود است.

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری

بخیه زدن این حفره ها زمان می برد، بستن این حفره ها در فضای کوچک بسیار دشوار است و بست زدن بافتهای آسیب دیده کاری دشوار تر به شمار می رود از این رو باید آنها را چسباند تا در جای خود محکم بمانند. چسبهایی که اغلب استفاده می شوند هیدروژل بوده که از مقاومت کمی برخوردارند و انواع محکم تر آن بسیار سمی هستند.

این گروه از دانشمندان به منظور حل این مشکل برای یافتن یک راه حل جراحی جهان طبیعی را مدنظر قرار دادند.

این گروه تحقیقاتی با بررسی این که حیوانات چگونه در محیطهای مرطوب حرکت می کنند اقدام به ساخت این چسب با الهام از حلزون و نوعی کرم به نام کرمهای سند کستل کردند. چرا که چسبهای پزشکی عمدتا هیدروفیلیک هستند و در آب حل می شوند.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: فارس، ایسنا، مهر