تبیان، دستیار زندگی
در مقابل افت اصلاحات نظام درمانی و مالیات بحث برانگیز تجهیزات پزشکی، شرکتهای فناوری پزشکی بیشتر از همیشه بر محصولاتی تمرکز کرده‌اند که مراقبتهای ارزان‌تر، سریع‌تر و کاربردی‌تر را برای بیمار عرضه می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنج فناوری پزشکی که 2014 ظهور می‌کنند


در مقابل افت اصلاحات نظام درمانی و مالیات بحث برانگیز تجهیزات پزشکی، شرکتهای فناوری پزشکی بیشتر از همیشه بر محصولاتی تمرکز کرده‌اند که مراقبتهای ارزان‌تر، سریع‌تر و کاربردی‌تر را برای بیمار عرضه می‌کنند.

پنج فناوری پزشکی که 2014 ظهور می‌کنند

در این گزارش، به معرفی پنج فناوری نوظهور پرداخته شده که در سال آینده در دسترس قرار خواهند گرفت.

1- کاهش استفاده از نمونه‌برداری ملانوما

با وجود اینکه ملانوما مرگبارترین نوع سرطان پوست است، تعداد زیادی از خالها با ظاهر خطرناک در حقیقت بی‌خطر هستند، اما شناسایی آنها بدون یک نمونه‌برداری تهاجمی با عمل جراحی غیرممکن است.

سازمان غذا و داروی آمریکای به تائید یک دستگاه دستی پرداخته که به تجزیه و تحلیل چند طیفی مورفولوژی بافت می‌پردازد.

اسکنر نوری «MelaFind» نه برای تشخیص قطعی، بلکه به منظور ارائه اطلاعات بیشتر بوده تا پزشک بتواند از آنها در تشخیص نیاز به انجام نمونه‌برداری استفاده کند. هدف این دستگاه، کاهش زخمهای غیرضروری در بیماران و همچنین حذف هزینه‌های زائد است.

پنج فناوری پزشکی که 2014 ظهور می‌کنند

این دستگاه توسط شرکت MELA Sciences طراحی شده، از فناوری ناوبری موشک استفاده می‌کند که در اصل توسط وزارت دفاع آمریکا برای اسکن نوری سطح آسیبهای مشکوک در طول موج الکترومغناطیسی 10 استفاده می‌شود.

سیگنالهای جمع‌آوری شده با استفاده از الگوریتمهای سنگین پردازش شده و با 10 هزار تصویر دیجیتالی ثبت شده از ملانوما و بیماریهای پوستی تطبیق داده می‌شوند.

2- آسپرین الکترونیکی

برای مبتلایان به میگرن، سردردهای خوشه‌ای و دیگر دلایل دردهای مزمن و مشقت‌بار صورت و سر، روشهای عادی استفاده از مسکنها کارساز نیست. پزشکان از مدتها پیش، شکلهای مزمن و شدید سردرد را با یک خوشه عصب چهره موسوم به غده عصبی ایجاد کننده درد (Sphenopalatine Ganglion) مرتبط می‌دانستند اما درمانی را که بتواند برای دردهای طولانی مدت آن مورد استفاده باشد، شناسایی نکرده‌اند.

پنج فناوری پزشکی که 2014 ظهور می‌کنند

فناوری جدید شرکت «فناوریهای خودکار» که تحت کارآزمایی قرار دارد، یک ابزار با نیروی خود بیمار بوده که علائم SPG را در اولین نشانه‌های سردرد متوقف می‌کند. این سیستم شامل کاشت دائمی یک دستگاه محرک عصبی کوچک در لثه بالایی در سمتی از سر بوده که معمولا تحت تاثیر سردرد قرار می‌گیرد.

نوک این کاشت با عصب SPG مرتبط شده و هنگامی که بیمار، آغاز سردرد را حس می‌کند، یک کنترلگر دستی را روی گونه در نزدیکی کاشت قرار می‌دهد. سیگنالهای حاصله، عصب SPG را تحریک کرده و ناقلهای عصبی عامل درد را متوقف می‌کنند.

3- درمان دیابت بدون سوزن

مراقبت از خود در بیماری دیابت بسیار دردناک است. این کار نیازمند نمونه‌گیری مداوم خون برای آزمایش قند و تزریق روزانه انسولین است و خطر بالای ابتلا به عفونت به دلیل این تزریقها وجود دارد.

بررسی مداوم قند خون و پمپاژ انسولین، امروزه بهترین گزینه برای خودکار کردن بسیاری از فرآیندهای پیچیده مدیریت روزانه قند خون است، اما همچنان باید کار تزریق و نمونه‌گیری با سوزن انجام شود.

پنج فناوری پزشکی که 2014 ظهور می‌کنند

شرکت «Echo Therapeutics» در حال تولید فناوریهایی است که می‌توانند کار نمونه‌برداری سوزنی را با یک چسب جایگزین کنند. این شرکت در حال کار بر روی یک حسگر زیستی ترانس‌درمال بوده که آنالیتهای خون را از روی پوست بدون بیرون کشیدن آن می‌خواند.

این فناوری شامل یک دستگاه دستی الکتریکی مسواک‌مانند بوده که تنها سلولهای لایه بالای پوست را برداشته تا شیمی خون را در محدوده سیگنال حسگر زیستی چسب قرار دهد. این حسگر سپس خوانشها را در هر دقیقه جمع‌آوری کرده و این داده‌ها را بطور بی‌سیم به یک دستگاه نظارت از راه دور می‌فرستد.

این دستگاه در طول زمان به پیگیری سطوح قند خون پرداخته و در صورت بالاتر بودن سطوح آن از حد مطلوب، هشدارهای صوتی می‌فرستد.

دریچه آئورت ترانس‌کاتتر Sapien یک جایگزین حیات‌بخش برای عمل قلب باز در بیمارانی است که به یک دریچه جدید نیاز دارند، اما نمی‌توانند سختی‌های عمل را تحمل کنند

4- معاینه رباتیک

یکی از ستون‌های اصلاح نظام سلامت، ارتقای دستیابی به بهترین خدمات بهداشتی برای افراد بیشتر است. فناوری، یک ابزار پرهزینه و قوی برای ارتباط درمانگاههای موجود در مناطق روستایی وسیع و محروم ایالتهای آمریکا با مراکز پزشکی و متخصصان در شهرهای بزرگ است.

پزشکی از راه دور یک ابزار شناخته شده برای تریاژ و ارزیابی در مواقع اضطراری محسوب می‌شود، اما روباتهای پزشکی جدید با برداشتن یک گام به جلو، اکنون می‌توانند به شکل معمول‌تری در راهروهای بیمارستان گشت‌زنی کرده، از بیماران در اتاقهای مختلف عیادت کرده و نمودارهای آنها را در کنار علایم حیاتی‌شان بدون دخالت مستقیم انسان مدیریت کنند.

پنج فناوری پزشکی که 2014 ظهور می‌کنند

ربات «حضور از راه دور RP-VITA» که بطور مشترک توسط شرکتهای iRobot و InTouch Health ساخته شده، نخستین نمونه حضور از راه دور ناوبری خودکاری است که سازمان غذا و داروی آمریکا به آن برای استفاده در بیمارستان مجوز داده است.

این ربات یک ارابه متحرک با نمایشگر ویدیویی دوطرفه و تجهیزات پایش پزشکی بوده که برای حرکت در سالنهای شلوغ بیمارستان برنامه‌ریزی شده است.

5- دریچه‌ای برای قلب

دریچه آئورت ترانس‌کاتتر Sapien یک جایگزین حیات‌بخش برای عمل قلب باز در بیمارانی است که به یک دریچه جدید نیاز دارند، اما نمی‌توانند سختی‌های عمل را تحمل کنند. این فناوری که توسط شرکت Edwards Life Sciences ساخته شده، از چندی پیش در اروپا مورد استفاده قرار گرفته، اما به تازگی توانسته تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را برای استفاده بر روی نیازمندترین بیماران در مراکز قلب این کشور دریافت کند.

پنج فناوری پزشکی که 2014 ظهور می‌کنند

دریچه Sapien از درون شریان با استفاده از کاتتر در برش کوچکی در نزدیکی قفسه سینه هدایت می‌شود. ماده این دریچه از بافت گاوی ساخته شده است که به یک استنت فولاد ضدزنگ متصل شده و پس از قرار گرفتن در محل درست دریچه، با متورم شدن یک بادکنک کوچک، منبسط می‌شود. این رویکرد ساده‌تر که نویدبخش دوره کوتاهتر بستری شدن در بیمارستان بوده، می‌تواند تاثیر مثبتی بر هزینه مراقبتهای درمانی داشته باشد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: ایسنا