تبیان، دستیار زندگی
سید مهدی موسوی نژاد، نماینده اصولگرای مجلس در گفتگوی اختصاصی با سایت تبیان از اجرای غنی سازی 60درصدی در صورت خلف وعده غرب خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غنی سازی را عملیاتی می‌کنیم

سید مهدی موسوی نژاد

سید مهدی موسوی نژاد، نماینده اصولگرای مجلس در گفتگوی اختصاصی با سایت تبیان از اجرای غنی سازی 60درصدی در صورت خلف وعده غرب خبر داد.

به گزارش روابط عمومی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این گفتگو را تهیه و منتشر کرده است.

سید مهدی موسوی نژاد با اشاره به طرح غنی سازی 60درصدی گفت:«ما در چند مورد شاهد این بودیم که کشورهای غربی به توافقنامه و مفاد آن متعهد نبودند و فریبکاری کردند. بر اساس مفاد موافقتنامه ژنو تحریم ها نباید تشدید می شد و تحریم جدیدی نباید وضع می شد ولی دیدیم که آنها به بهانه های مختلف مثل نقض حقوق بشر به ایران فشار آوردند و تحریم هایی اعمال کردند. وقتی قرار است آنها موانعی برای ایران ایجاد کنند ما هم دلیلی نمی بینیم که خود را محدود کنیم و مردم از حقوق حقه شان محروم شوند. ما می توانیم از این مواهب هسته ای در حوزه های متعدد، پزشکی، تحقیقاتی و صنعتی استفاده کنیم. طبعا وقتی غربی ها با دروغ و کلک، نقشه های کینه توزانه شان را علیه نظام جمهوری اسلامی طراحی می‌کنند و می خواهند مشکلاتی برای کشورمان درست کنند ما باید محکم و مقاوم در جهت دستیابی به حقوقمان تلاش کنیم. ما این طرح را وابسته به توافقنامه ژنو نکرده ایم و در آن آورده ایم هر تشدید تحریمی اتفاق بیفتد یا تحریم جدیدی اعمال شود، ایران هم محدودیت ها را نمی پذیرد و به سمت دستیابی به تکنولوژی هسته ای حرکت می‌کند چرا که ما مساله هسته ای را زیر ساخت توسعه در رشته ها و حوزه های دیگر می دانیم.»

نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی این طرح را عملیاتی دانست و افزود:« این تهدید نیست بلکه واقعیت است و اگر غربی ها دست از پا خطا کنند ما این طرح را عملیاتی می‌کنیم. ما این را نمی پذیریم که ایران مجددا تحریم شود و حقوق هسته ای آن نادیده گرفته شود و باز هم ما به محدودیت های قبلی قانع باشیم. نظر همه آحاد مردم هم همین است و مجلس به نمایندگی از مردم نمی پذیرد که در صورت عدول غرب از تعهدات، ما همچنان به مفاد توافق پایبند باشیم. در مورد عملیاتی بودن طرح نیز ما از نظر فنی و زیرساختی امکان افزایش درصد غنی سازی به 60 درصد را داریم. همچنین با توجه به به اینکه کشتی ها و نفت کش های ما مشمول تحریم سوختی هستند و مجبورند در هر رفت و برگشت بخش زیادی از فضای نفت کش را به سوخت اختصاص بدهند، می توانیم به جای سوخت های فسیلی از راکتورهای هسته ای استفاده کنیم.»

ضو کمیسیون انرژی که طراح اصلی این طرح بوده نظر وزارت خارجه را در این طرح مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد:«ما معتقدیم هر نهادی باید به وظایف خود عمل کند. مجلس وظیفه ریل گذاری را به عهده دارد و باید چارچوب ها را برای دولت مشخص کند. این چنین نیست که بگوییم حتما باید موافقت وزارت خارجه در مورد این طرح جلب شود. طرح های متعددی در مجلس هست که مجلس بر اساس مصلحت عموم مردم به آنها ورود می‌کند.در مورد مساله هسته ای کشور نیز تشخیص ما این بوده که بر اساس مصالح کشور و نظام باید برای حمایت از دستاوردهای هسته ای وارد عمل شویم.»

این گفتگو توسط سارا کیان برای بخش سیاسی تبیان تهیه شده و متن کامل آن در نشانی بخش سیاسی سایت تبیان قابل مشاهده است.

گزارش: سمیرا حسن

تنظیم: هومن بهلولی