تبیان، دستیار زندگی
پشت زیک (نوعی سوهان کنجدی) یك نوع شیرینی محلی شمال است که با کنجد و شکر درست می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت زیک (نوعی سوهان کنجدی)

پشت زیک


پشت زیک (نوعی سوهان کنجدی) یك نوع شیرینی محلی شمال است که با کنجد و شکر درست می‌شود.


علت نامگذاری‌اش به خاطر پرنده‌ای است به نام زیک که زیستگاهش در شمال ایران و رنگ بال و پرش دقیقاً مثل همین شیرینی می‌باشد.

مواد لازم:

2 پیمانه کنجد

1 پیمانه شکر

طرز تهیه:

- ابتدا کنجد را خوب پاک می‌کنیم، بعد آن را شسته و می‌گذاریم کاملاً خشک شود. این کار را یك یا دو روز قبل از پخت شیرینی باید انجام دهید.

- کنجد را در ظرفی می‌ریزیم و بدون اینکه بسوزد، آن را تفت می‌دهیم. وقتی بوی کنجد بریان بلند شد، یا اینکه وقتی کنجدها شروع به صدا دادن و پریدن از داخل ظرف كردند، نشانه‌ی این است که کنجد تفت گرفت.

پشت زیک

- حالا در یك ظرف دیگر، شکر را می‌ریزم و می‌گذاریم با حرارت ملایم آب شود و رنگ قهوه‌ای به خودش بگیرد.

پشت زیک

- وقتی شکر کاملاً به صورت مایع غلیظ قهوه‌ای رنگ در آمد، کنجد را به آن اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم تا همه‌ی مواد بهم بگیرند.

پشت زیک
پشت زیک

- از قبل، پشت یك سینی را روغن و آب می‌زنیم،‌ حالا مواد را روی سینی خالی می‌کنیم و با وردنه‌ای که از قبل هم خیس و هم چرب كردیم، مواد را کمی تخت و نازک می‌کنیم.

پشت زیک

- بعد از 3-4 دقیقه با چاقو برش می‌دهیم و با نوک چاقو، با احتیاط به طوری که خورد نشود از پشت سینی جدا کرده و در ظرف می‌چینیم. البته می‌توانید با استفاده از دو قاشق، موارد را با فاصله، پشت سینی چرب شده بریزید. پشت زیک را می‌توانید با چای گرم میل کنید.

خواص درمانی:

خواص درمانی پشت زیک: این شکلات برای افرادی که کار فکری انجام می‌دهند، بسیار مفید است زیرا فسفر موجود، در گروه غذای سلول‌های مغزیست.

پشت زیک

شرایط نگهداری:

در جای خنک و به دور از تابش نور آفتاب باید نگهداری شود تا عمر انبارمانی این محصول، بین 2 تا 3 هفته در فصل سرد سال باشد. در صورت عدم نگهداری محصول در جای خنک، محصول از لحاظ ظاهری و کیفیت و مشتری‌پسندی، دچار افت خواهد شد.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: میثم ومپایر

برگرفته از انجمن: شمال