تبیان، دستیار زندگی
تشکیل کارگروه فیلترینگ مصوبه مجلس است؛ اگر زمانی نظر اکثریت اعضای شورا بر تغییر نحوه فیلترینگ یا دستگاه اجرایی فیلترینگ بود، می‌تواند از مسیر مرجع قانونی درخواست تجدید نظر کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجدید نظر در فیلترینگ جدی تر شد!


تشکیل کارگروه فیلترینگ مصوبه مجلس است؛ اگر زمانی نظر اکثریت اعضای شورا بر تغییر نحوه فیلترینگ یا دستگاه اجرایی فیلترینگ بود، می‌تواند از مسیر مرجع قانونی درخواست تجدید نظر کند.

رضا تقی‌پور عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با بیان مطلب فوق و در پاسخ به این سۆال که با تشکیل شورای عالی فضای مجازی آیا ایده واگذاری اختیارات کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) به این شورا مطرح است، گفت: تشکیل این کارگروه و وظایف آن براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی است و تا زمانی که این قانون پابرجاست، فعالیت این کمیته نیز ادامه خواهد داشت که هم‌اکنون نیز تغییری در این قانون ایجاد نشده است.

فیلترینگ

وزیر سابق وزارت ارتباطات افزود: اگر زمانی نظر اکثریت اعضای شورای عالی فضای مجازی بر این بود، باید این کار از مسیر قانونی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: به این معنی که با نظر اکثریت اعضا، باید تغییر قانون از مسیر قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی طی شود.

تقی‌پور در پاسخ به این سۆال که آیا چنین ایده‌ای مطرح شده؟ گفت: هم‌اکنون شورای عالی فضای مجازی یک نهاد بالادستی است که وظیفه هماهنگی بین قوا را برعهده دارد. اگر نظر واحدی در مورد نحوه کارکرد کمیته فیلترینگ وجود دارد، این مرجع بالادستی باید رسیدگی کند.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: اگر زمانی این بحث در شورا مطرح و بنا بر رأی اکثریت قرار بر تغییر رویه شد، شورا می‌تواند از مرجع قانونی تشکیل کمیته فیلترینگ بخواهد که در این مورد تجدید نظر کند.

تقی‌پور در پاسخ به این سۆال که آیا شورای عالی فضای مجازی طبق مأموریت‌های خود، وارد شدن به موضوع پالایش را در حیطه کاری دارد؟ گفت: نظام جامع پالایش در حیطه کاری شورای عالی فضای مجازی است که باید به آن بپردازد. اما این‌که مشخصاً دستگاه اجرایی فیلترینگ کجا باشد، می‌تواند داخل آن نظام بحث شود.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: در گذشته در رابطه با نظام جامع پالایش پژوهش‌هایی صورت گرفته، طرح‌های تحقیقاتی انجام و پیشنهاداتی نیز ارائه شده که باید در کمیسیون‌های مختلف شورای عالی فضای مجازی بررسی شود.

وزیر ارتباطات دولت یازدهم دیروز در این رابطه خبر داد که وی و علی جنتی هماهنگی‌هایی داشتند و قراراست بین 6 وزارتخانه سیاست‌های دولت را هماهنگ کنند و در جلسه ای در کمیته تعیین مصادیق سیاست‌های جدید آن‌جا مورد بحث قرار گیرد.

نظام جامع پالایش در حیطه کاری شورای عالی فضای مجازی است که باید به آن بپردازد. اما این‌که مشخصاً دستگاه اجرایی فیلترینگ کجا باشد، می‌تواند داخل آن نظام بحث شود

وی در ادامه اظهارامیدواری کرده بود تا مقداری به سیاست فیلترینگ چارچوب دهند که فقط بخش‌هایی که از نظر اخلاقی نامناسب است و مورد خاص مردم و خانواده های عزیز هست در آن کمیته فیلتر شود و بقیه مواردی که از نظر علمی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد را به گونه‌ای بتوانتد آزاد کنند.

واعظی در ادامه گفت: حتی چند تا از سایت‌های فیلترشده را بررسی کرده اند و  بنای ما براین است که این سایت‌ها را به کمیته تعیین مصادیق پیشنهاد کنیم که رفع فیلتر شوند. در ارتباط با وی‌چت پیشنهاد دادیم که بخش مشکل‌دار آن فیلتر شود و مجددا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

فرآوری: باباپور

بخش ارتباطات تبیان


منابع : فارس، همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:

پرده برداری وزیر سابق از افشای اطلاعات شخصی