تبیان، دستیار زندگی
شهید حسن صوفی یکی از استوانه‌های دفاع مقدس کشور ما است و ایران اسلامی در آینده از این شهید گمنام بیشتر خواهد شنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی از کتاب سردار شهید «حسن صوفی»


شهید حسن صوفی یکی از استوانه‌های دفاع مقدس کشور ما است و ایران اسلامی در آینده از این شهید گمنام بیشتر خواهد شنید.

رونمایی از کتاب سردار شهید «حسن صوفی»

امیرحسین انبارداران نویسنده کتاب شهید حسن صوفی با بیان مطلب فوق به انگیزه رونمایی از کتاب «صوفی» گفت: برای نگارش این اثر حدود چهار سال تحقیق و پژوهش داشتم و ضمن سفرهای مکرر به مناطق مختلف از جمله همدان و مشهد مقدس با جمع زیادی از همرزمان و آشنایان این شهید گفت‌وگو کردم.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس یادآور شد: کتاب «صوفی» در قطع رقعی و در 256 صفحه توسط انتشارات فاتحان به چاپ رسیده و تا چند روز آینده چاپ دوم آن نیز با ویراست جدید به بازار نشر می‌رسد.

محمدجعفر زمردیان مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشرارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در آیین رونمایی کتاب «صوفی» گفت: این کتاب چهل و یکمین اثر بنیاد حفظ آثار استان همدان است که به چاپ می‌رسد.

محمدحسین صوفی معاون صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم که در مراسم رونمایی از این کتاب حضور داشت، گفت: برپایی یادواره‌های شهدا، تبیین ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس است و تجلیل و تکریم از کسانی که صادقانه در یک مقطعی از تاریخ برای دفاع از کشور تلاش کردند ضروری است.

وی با بیان اینکه رزمندگان اسلام با تکیه بر آموزه‌های دینی و الهام از پیام رهبری در دفاع مقدس با رشادت و دلاوری جنگیدند، افزود: بنیاد حفظ آثار با برگزاری یادواره‌های شهدا فرهنگ شهادت را احیا می‌کند که این فعالیت بسیار ارزشمند است.

برادر سردار شهید حسن صوفی اضافه کرد: استان همدان به دلیل وجود روحانیت آگاه و حوزه علمیه مقتدر و علمای ارزشمند به عنوان دارالمومنین شناخته شده است.

صوفی با ذکر خاطرات برادرش گفت: رشادت، شجاعت، قدرت تصمیم گیری بالا، اعتماد به نفس، ریسک‌پذیری و ابتکار از جمله ویژگی‌های شخصیتی شهید حسن صوفی بود.

وی افزود: رژه پنج لشگر از ابتکارات سردار شهید حسن صوفی در همدان بود که پس از آن این رژه تبدیل به رژه 100 هزار نفری سپاه رسول الله (ص) شد.

این مراسم با حضور نماینده ولی فقیه در استان همدان، سرتیپ نامی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور و مادر و خانواده شهید صوفی برگزار شد.

رژه پنج لشگر از ابتکارات سردار شهید حسن صوفی در همدان بود که پس از آن این رژه تبدیل به رژه 100 هزار نفری سپاه رسول الله (ص) شد

زندگینامه سردار شهید صوفی

هنگامی‌که در سال 1341 امام خمینی درتدارک قیام الهی خود بود، کودکی در همدان چشم به جهان گشود که اورا حسن نامیدند. وقتی شاه خائن از امام خمینی پرسید با کمک چه کسانی می‌خواهی به جنگ من بیایی؟ تو که کسی را نداری!

امام خمینی در پاسخ فرمودند: سربازان من در گهواره‌ها هستند! حسن صوفی یکی از این سربازان بود که بعدها به یاری مقتدایش خمینی کبیر برخواست و تا پای ایثار جان در راه آرمان‌های رهبرش ایستادگی کرد.

از کودکی بیشتر اوقات خود را در مجالس مذهبی و مراسم ائمه اطهار (ع) سپری نمود. در شش سالگی برای تحصیل قدم به مدرسه گذاشت و با پشت سر گذاشتن دوران تحصیل اولیه، موفق به اخذ دیپلم شد. معدل نمرات او درسال پایانی تحصیلات متوسطه 19 بود.

با استعدادی که داشت زمینه برای حضور او در دانشگاه بسیار مستعد بود اما وظیفه را در جای دیگری می‌دید. او علی رغم علاقه به تحصیلات عالی، با تمام وجود، خود را وقف رسیدگی به مشکلات و نارسایی‌هایی کرد که از قبل و بعد از پیروزی انقلاب ایجاد شده بود. مدتی را همراه با دوستانش به ساماندهی نارسایی‌ها و مشکلات مردم در همدان سپری کرد و در سال 1360 با پیوستن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همدان، به کرمانشاه رفت تا دوره‌ی آموزشی مخصوص پاسداران را طی کند.

بعد از اتمام مراحل آموزشی، به‌دلیل لیاقت و کاردانی، به‌عنوان ارزیاب پادگان شهدای کرمانشاه انتخاب شد و بعد از مدتی مسئول واحد ارزشیابی این مرکز آموزشی شد. مدتی بعد با درخواست مسئولین سپاه منطقه 7 مسئولیت اداری و سازماندهی تیپ ویژه شهدا به وی محول شد. بعد از آن به سمت مسئول اداری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همدان منصوب شد.

آخرین باری که به‌سوی جبهه می‌شتافت، چهره‌ای بشاش و شاداب داشت

یک‌سال بعد او به فرماندهی بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همدان برگزیده شد. در این مسئولیت نیز مانند گذشته خدمات ارزنده و شایسته‌ای از خود نشان داد. او با اینکه مسئول امور اداری تیپ ویژه شهدا بود و با مسئولیتی که داشت، نباید به خط مقدم وارد می‌شد، اما در هنگام عملیات نیروهای ایران بر علیه دشمن یا حملات دشمن حسن صوفی در نقش فرماندهی دلاور ظاهر می‌شد و با حضور در خط مقدم جبهه و هدایت نیروها، نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کرد. عملیات دربندیخان، والفجر 2, والفجر 5, میمک و ... از جمله عملیاتی بود که اوحضور مۆثر و فعالی داشت.

دوستان وهمرزمانش می‌گویند: آخرین باری که به‌سوی جبهه می‌شتافت، چهره‌ای بشاش و شاداب داشت.

در این دوره فرماندهان ورزمندگان ایران قصد داشتند عملیات بدر را در جبهه‌های جنوب انجام دهند. حسن صوفی در بیست و ششمین روز از اسفند سال 1363 وقتی‌که دوشادوش بسیجیان و رزمندگان اسلام به مقابله با تانک‌های دشمن که قصد پاتک به نیروهای اسلام را داشتند، بر خاسته بود، بعد از 19 ساعت درگیری و جنگ طاقت فرسا و حماسه آفرینی اسطوره‌ای به شهادت رسید.

یک سال قبل در تاریخ 25/12/ 1362 وصیت نامه‌اش را نوشته بود.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا، سایت حلقه صالحین شهید صوفی