تبیان، دستیار زندگی
امروز یک شنبه برابر با بیست و دوم دی 1392هجری خورشیدی، دهم ربیع الاول 1435 هجری قمری و دوازدهم ژانویه 2014 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و دوم دی در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز یک شنبه برابر با بیست و دوم دی 1392هجری خورشیدی، دهم ربیع الاول 1435 هجری قمری و دوازدهم ژانویه 2014 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

22 دی 1371

بر اثر سقوط یک فروند بالگرد کمک رسان به سیل زدگان کرمان در 40 کیلومتری سدجیرفت، سه سرنشین آن کشته شدند. سانحه به دلیل شرایط نامساعد جوی به وقوع پیوست.

22 دی 1370

همزمان با گشایش سفارت ایران در تاجیکستان، دولت این کشور خط فارسی را به عنوان رسم الخط رسمی خود تعیین کرد.

22 دی 1366

عملیات ظفر5 به همت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز «یا زهرا» آغاز شد.

22 دی 1357

به فرمان امام خمینی(ره) شورای انقلاب تأسیس شد. در بخشی از این فرمان آمده است: در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت، شورایی به نام شورای انقلاب اسلامی، مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق، موقتا تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد...این شورا موظف به انجام امور معین و مشخصی شده است، از آن جمله ماموریت دارد تا شرایط تاسیس دولت انتقالی را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و مقدمات اولیه آن را فراهم سازد.

22 دی 1356

مراجع تقلید انتشار مقاله توهین‏آمیز روزنامه اطلاعات علیه امام را محکوم کردند. در پی قیام خونین 19 دی در قم و تبلیغات دروغین و انحرافی رسانه‏های رژیم پهلوی و پشتیبانان خارجی آن علیه این قیام، حضرت آیت‏اللَّه گلپایگانی در نامه‏ای به آیت‏اللَّه سید احمد خوانساری در تهران، خواستار کمک ایشان در مقابله با این تبلیغات شد. همچنین حضرات آیات مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی و شیخ مرتضی حائری یزدی با انتشار اعلامیه‏هایی، چاپ مقاله توهین‏آمیز در روزنامه اطلاعات علیه امام خمینی و فاجعه 19 دی ماه قم به وسیله عوامل رژیم پهلوی را به شدت محکوم کردند.

22 دی 1353

آیت الله سیدعلی خامنه ای رهبر معظم انقلاب با حمله ساواک و ماموران شهربانی به منزل شان در مشهد دستگیر شدند و بسیاری از یادداشت ها و نوشته های ایشان به وسیله آنان ضبط شد.

22 دی 1353

امیرعباس هویدا نخست وزیر، دبیرکل حزب ایران نوین شد.

22 دی 1340

پس از استقلال کویت از انگلیس، ایران از نخستین کشورهایی بود که آن را به رسمیت شناخت و در این روز با گشایش سفارت خود در این کشور به طور رسمی، روابط سیاسی ایران و کویت آغاز شد.

22 دی 1320

محمدعلی فرزین وزیر دربار دوره پهلوی در 63 سالگی در تهران درگذشت.

22 دی 1302

کمیسیون وضع لغات فارسی به جای واژه های بیگانه که با حضور نمایندگانی از مجلس شورای ملی و اداره نظمیه در وزارت داخله تشکیل شده بود، چندین لغت را همچون آژان، کمیساریا، رییس کمیسر و غیره را تبدیل به واژه های فارسی کرد.

22 دی 1284

فرمان تاسیس عدالتخانه به وسیله ی مظفرالدین شاه قاجار صادر شد. پافشاری و مبارزه های مردم مسلمان ایران به رهبری روحانیت، برای به دست آوردن حق تصمیم‏گیری در امور خویش و برقراری حکومت مشروطه، سرانجام استبدادگران را منزوی و شاه قاجار را به پذیرش درخواست ایشان ناچار ساخت. بست نشینان در حرم حضرت عبدالعظیم، با واسطه قرار دادن سفیر عثمانی، خواسته‏های خویش از جمله تأسیس عدالت‏خانه در سراسر کشور را به دولت اطلاع دادند. مظفرالدین‏شاه نیز که شور و هیجان مردم را در این امر دید، بدون هیچ درنگی حکم تشکیل عدالت‏خانه را صادر کرد.

تنظیم: هومن بهلولی