تبیان، دستیار زندگی
 در یك بیمارستان ، معاینه شخص بیماری كه تب دارد و پوستش هم ملتهب است ، لزوماً و در وهله اول ، پزشك معالج را به فكر و بیماری آبله نمی اندازد . این پزشك زمانی می تواند از این موضوع اطمینان یابد ، كه به عنوان مثال در سه بی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نصب یك سیستم هشدار دهنده برای بیماری های واگیردار

در یك بیمارستان ، معاینه شخص بیماری كه تب دارد و پوستش هم ملتهب است ، لزوماً و در وهله اول ، پزشك معالج را به فكر و بیماری آبله نمی اندازد . این پزشك زمانی می تواند از این موضوع اطمینان یابد ، كه به عنوان مثال در سه بیمارستان دیگر شهر ، بیمارانی با همان علائم بیماری ، گزارش داده شده باشند .

یك مجموعه رایانه ای شده جدید كه با اینترنت در ارتباط است ، این مشكل را برطرف می كند . هم اكنون این مجموعه در 12 بیمارستان خصوصی آمریكا نصب شده است . این مجموعه كم حجم ، قادر است اطلاعاتی در باره علائم فرد بیمار یا نتایج آزمایشگاهی را از طریق شبكه اینترنت به بیمارستان های دیگر انتقال دهد . مزیت این مجموعه كاركرد مستقل آن است . بیمارستانی كه از این مجموعه استفاده می كند ، نیازی به ارتقای مجموعه رایانه ای خود ندارد . این مجموعه خود آموز هم هست . یعنی پس از مدت زمانی كه از آن در موردی استفاده شد ، اطلاعات مشخص خواسته شده را برای درمان پزشكی مانند آبله در اختیار قرار می دهد . یكی از اعضای شركت سازنده این مجموعه مدعی است ، در مدت 60 روز می توان 6000 بیمارستان را به این مجموعه تجهیز كرد . ولی از همه مشكل تر ، متقاعد كردن صاحبان بیمارستانهاست .

جنگ با حشرات به كمك گوش !

دانشمندان تصمیم دارند به وسیله یك میكروفون حساس به جنگ حشرات بروند . دانشمندان وسیله ای ابداع كرده اند كه توسط آن صدای تولید شده هنگام خوردن چوب به وسیله موریانه تقویت و ضبط می شود .

به این ترتیب می توان حشرات را قبل از حمله به منازل و گیاهان ردیابی كرد . دانشمندان به وسیله صدای تولید شده و رایانه ، می توانند حتی نوع حشره را نیز شناسایی كنند .