گوش خود را به خوب شنیدن عادت دهیم
کلمات و جملاتی که در جریان گفتگو رد و بدل میشوند، خواه ناخواه منتقل کننده پیام و حامل بار معنای مثبت و یا منفی هستند، از همین رو، طرز سخن گفتن، و نیز کلمات و جملات گزینش شده، نقش مستقیم در بهبود یافتن و یا وخیمتر شدن ارتباط افراد خواهد شد.
مهارتهای گفتگو از منظر آیات و روایات
گفتگو، آسانترین و مهمترین شیوه ارتباطی انسانها با یکدیگر است. به گونهای که در پرتو کلمات و جملات، به راحتی میتوان احساس و عواطف، محبت و دوستی و یا کینه و بغض را به طرف مقابل منتقل کرد، تا جایی که در روایات، از طرز سخن گفتن و صحبت کردن به عنوان نشان دهنده شخصیت انسان یاد شده است. [1]
چنانکه امیرالمۆمنین علی(علیه السلام) در این زمینه میفرماید:
«اَلْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ»[2]؛ شخصیت آدمی در زیر زبانش مخفی است.
و یا در روایت دیگر فرمود:
«تَكَلَّمُوا تُعْرَفُوا»[3]؛ سخن بگویید تا شناخته شوید.
شاعر با الهام از این روایات چه زیبا سروده است:
تا مرد سخن نگفته باشد * عیب و هنرش نهفته باشد
شاعر دیگر نیز چنین سروده است:
آدمی مخفی است در زیر زبان * این زبان پرده است بر درگاه جان
چون که باد، آن پرده را سوئی کشید * سر صحن خانه شد بر ما پدید
کاندرین خانه گُهَر یا گندم است * گنج زر یا جمله مار و کژدم است
کلمات و جملاتی که در جریان گفتگو رد و بدل میشوند، خواه ناخواه منتقل کننده پیام و حامل بار معنای مثبت و یا منفی هستند، از همین رو، طرز سخن گفتن، و نیز کلمات و جملات گزینش شده، نقش مستقیم در بهبود یافتن و یا وخیمتر شدن ارتباط افراد خواهد شد.
با توجه به اهمیت و جایگاه سخن است که خداوند متعال در قرآن کریم، بعد از یادآوری نعمت «خلقت»، به نعمت «بیان» اشاره کرده و میفرماید:
«الرَّحْمنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ ، عَلَّمَهُ الْبَیانَ»[4]
ارکان گفتگو
گفتگو فرایندی است که تحقق آن منوط به وجود متکلم و مخاطب است؛ از همین رو یک گفتگو، زمانی موفق خواهد بود که از یک سو متکلم خوب سخن بگوید و از سوی دیگر مخاطب نیز خوب بشنود، چنانچه یکی از این دو طرف وظایفشان را به خوبی انجام ندهند، گفتگوی انجام گرفته میان آنان، دچار اختلال خواهد شد و نتیجه مطلوب و ثمربخشی را نخواهد داشت.
1) وظیفه مخاطب:
وقتی به ریشه یابی اختلافات افراد میپردازیم، میبینیم که بسیاری از کدورتها به خاطر سوء تفاهم به وجود آمدهاند، سوء تفاهمی که اگر گوینده از کلمات دو پهلو و یا مجمل دوری میکرد و از کلمات روشنتر و شفافتر استفاده می کرد و یا شنونده نیز در شنیدن صحبتهای گوینده، کمی دقت به خرج میداد، اینگونه کدورتها هرگز به وجود نمیآمد.
از همین رو خوب شنیدن، و دقت در سخنان گوینده، یک هنر است، هنری که از یک سو بیانگر محبت و دوستی شنونده نسبت به گوینده است، و از سوی دیگر مانع بروز کج فهمی و مشکلات ناشی از آن خواهد شد.
حضرت علی (علیه السلام) در این زمینه میفرماید:
«عَوِّدْ أُذُنَكَ حُسْنَ الِاسْتِمَاعِ»[5]
گوش خود را به نیکویی شنیدن عادت بده.
2) وظایف متکلم و یا گوینده:
متکلم و گوینده نیز وظایف متعددی دارد که در این مجال به دو وظیفه مهم که از اهمیت بیشتری برخوردارند اشاره میشود:
1/2) دقت در انتخاب و گزینش کلمات و جملات:
قبلا بیان شد که کلمات و جملات حامل پیامها و منتقل کننده احساسات و عواطف هستند، از همین رو، بدون متحمل شدن هزینه و تنها با انتخاب و گزینش کلمات و جملات زیبا و به جا، میتوان محبتها و دوستیهای مان را به طرف مقابل انتقال بدهیم.
در حقیقت با اینگونه سخن گفتن از یک طرف پیام و خواستهیمان را به او انتقال میدهیم و از طرف دیگر، با این نحو صحبت کردن، به طور غیر مستقیم به او می فهمانیم که او را دوست داریم، به او علاقمندیم و به او ارادت داریم.
در اهمیت صحبت زیبا و نیکو همین بس که قرآن کریم میفرماید:
«وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَكَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ»[6]
نیکی و بدی یکسان نیست، بدی را با نیکی دفع کن، تا دشمنان سرسخت همچون دوستان گرم و صمیمی شوند.
باز هم قرآن کریم میفرماید:
«وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»[7]
با مردم به نیکی سخن بگویید.
امام باقر (علیه السلام) در تفسیر این آیه شریفه میفرماید:
«قُولُوا لِلنَّاسِ أَحْسَنَ مَا تُحِبُّونَ أَنْ یُقَالَ لَكُمْ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُبْغِضُ اللَّعَّانَ السَّبَّابَ الطَّعَّانَ عَلَى الْمُۆْمِنِینَ»[8]
با مردم بهتر از آنچه را که دوست دارید به شما بگویند، سخن بگویید. زیرا خداوند عزوجل لعن کننده، دشنام دهنده و طعنه زننده بر مۆمنان را دشمن میدارد.
حضرت علی (علیه السلام) نیز در این زمینه میفرماید:
«إِنَّكُمْ مُۆَاخَذُونَ بِأَقْوَالِكُمْ فَلَا تَقُولُوا إِلَّا خَیْراً»[9]
به درستی که شما در قبال سخنانتان بازخواست خواهید شد پس جز سخن نیکو نگویید.
شاعر هم میگوید:
به شیرین زبانی و لطف و خوشی * توانی که پیلی به موی کشی
به شیرین زبانی توانی بُرد گوی * که پیوسته تلخی برد تُند خوی
2/2) انتخاب لحن و آهنگ مناسب:
از نظر روانی نوع ژست گرفتن در هنگام صحبت، و نیز نوع لحن و آهنگ صحبت نیز نقش مهمی در موفقیت و یا عدم موفقیت یک گفتگو دارد.
گشادهرویی یا عبوس بودن، متبسم بودن یا اخم کردن، ابروهای متواضعانه داشتن و یا درهم فرو بردن ابروها، نگاه محبت آمیز انداختن به صورت مخاطب یا نگاه را از او برگردان، همه این حالتها در مطلوب نمودن ارتباط کلامی و یا نامطلوب نمودن آن، نقش به سزایی دارند.
با توجه به اهمیت و تاثیر غیر قابل انکار عوامل یاد شده است که قرآن کریم به پیروانش چنین توصیه میفرماید:
«وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ»[10]
از صدای خود بکاه و فریاد مزن.
پیامبر اعظم (صلی الله و علیه وآله) نیز میفرماید:
«الْقَ أَخَاكَ بِوَجْهٍ مُنْبَسِط»[11]؛ برادرت را با چهره باز و بشاش ملاقات کن.
شاعر هم میگوید:
چون وا نمی کنی گِرهِی خود گِرِه مباش * ابرو گشاده باش چو دستت گشاده نیست
3/2) توجه به وضعیت و فضای بیرونی:
متکلم و گوینده برای اینکه در گفتار و ارتباط کلامیاش موفق باشد، به رغم اینکه در انتخاب واژگان و نیز در ادای کلمات و جملات و انتخاب لحن، آهنگ و صدای مناسب، دقت لازم را به عمل آورد، باید به شرایط و فضای که در آنجا به ایراد سخن میپردازد نیز توجه کافی داشته باشد؛ چرا که گاهی سخن گفتن نیکو، در شرایط نامناسب نتیجه نامطلوبی را در پی خواهد داشت. و به همین دلیل است که بزرگان از قدیم الایام گفتهاند:
که هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد.
پی نوشت ها:
[1]. این مقاله با الهام از این کتاب تهیه و تکمیل شده است: فرهادیان، رضا، تربیت برتر، مۆسسه بستان کتاب قم، چاپ پنجم، 1384.
[2]. محدث نوری، مستدرک الوسائل، موسسه آل البیت، 1408 هـ. ق. ج 9، ص 22.
[3]. علامه مجلسی، بحار الانوار، موسسه الوفاء بیروت – لبنان، 1404 هـ. ق. ج 68، ص 291.
[4]. رحمن، 1 – 4.
[5]. تمیمی آمدی، عبدالواحد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، انتشارات دفتر تبلیغات، چاپ اول، 1366 ش. ص 215، حدیث شماره 4211.
[6]. فصلت 34.
[7]. بقره، 83.
[8]. شیخ صدوق، امالی صدوق، انتشارات اعلمی، چاپ پنجم، 1400 ق. ص 254.
[9]. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 165 حدیث شماره 3236.
[10]. لقمان 19.
[11]. کافی، انتشارات اسلامیه، چاپ دوم، 1362 ش. ج 2، ص 103.
بخش قرآن تبیان
منبع: وبلاگ قرآن و عترت